Gå til innhold

Vurderer å skaffe meg katt - trenger alle råd jeg kan få

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt katt og har liten erfaring med katter, men vurderer altså nå å skaffe meg en. Dersom det blir aktuelt kommer jeg til å skaffe en gjennom dyrebeskyttelsen.

Utover det mest åpenbare hva er det jeg bør være obs på?

Hvor lenge må jeg holde katten inne før den kan gå ut? (Det blir nok mest aktuelt å overta en voksen katt)

Hvilket utstyr må man ha?

Dersom jeg om noen år vil skaffe meg hund, vil det være umulig når jeg allerede har en katt?

Alt av tips og eventuelle linker til sider jeg kan lese meg opp om kattehold blir verdsatt.

Anonymous poster hash: 8dc6d...975
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten bør være inne i minst 6 mnd før den kan gå ut, det er fordi de ikke har utviklet retningssans før da.
Om du kan skaffe deg hund senere spørs på begge dyrene, om de kommer overens er det ikke noe problem.

Skrevet

På en voksen katt ville jeg nok holdt den inne lengst mulig, hvertfall noen uker eller mer. Bor du nær trafikk, vær ute med katten de første gangene (lurt uansett).

Blir det kattunge bør du vente til den er nærmere året.

Kattedo med klumpesand må du ha, det er enkelt å fjerne klumpene.

Vaksiner katten en gang i året, gi markkur samtidig. Kjøp et for fra dyrebutikk (sjekk om du kan få smaksprøver). Royal Canin Exigent er safe, det smaker ekstra godt.

Sjekk også tennene jevnlig for plakk og rødt tannkjøtt. Gi den gjerne litt rått kjøtt iblant, det er bra for tennene også.

Skaff et klatrestativ med god høyde, da kommer den til å bruke det mer. De liker seg godt i høyden :)

Plasser vannskåler på forskjellige rom, da drikker den gjerne mer.

Angående hund har jeg ikke så mye erfaring. Ha hunden i bånd de første gangene, da hundens lek blir litt brå for katten. La katten ha mulighet for å rømme litt opp i høyden.

Bra du vil ha katt fra dyrebeskyttelsen! Selv har jeg tre sibirkatter, mor har fire ragdoll og to fra Kattens Vern. Rasekattene går i luftegård, mens de andre går fritt :)

Skrevet

Jeg er uenig med de andre at yngre katter skal holdes inn 6-12 måneder. Unge katter trenger miljøtrening og bli kjent med egen kropp og omgivelsene rundt. Men du må følge dem ut mens de er små, være ute med dem og ta de med deg inn igjen når du går inn.

Enten du får deg kattunge eller voksen katt så bør katten være inne med deg tre-fire uker helst, slik at den blir kjent med deg, trygg på omgivelsene og anser huset som sitt hjem. Du kan skaffe deg hund, men det er slett ikke gitt at katten vil synes noe om det. Høyst sannsynlig vil den frese og knurre om hunden nærmer seg i et par-tre uker, og vil kanskje etterhvert tolerere at den er i huset - men ikke noe mer enn det. Voksne katter er ikke så veldig tilpasningsdyktige.

Ellers trenger du kattekasse, kvalitetsfôr (ikke slikt kjøpt i matbutikken, det inneholder for mye fyllstoffer og er ikke av særlig bra kvalitet), mat- og vannskål og noen katteleker. Klatrestativ er også topp. Katten bør vaksineres og chippes hos dyrlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen, så har de egne regler ifht hvor lenge de vil at du skal holde den inne :) En voksen katt som kommer fra dem vil være vaksinert, kastrert og chippet. Hvis du adopterer en kattunge pålegges du å kastrere når katten er gammel nok til det.

Du må også belage deg på å følge opp med vaksine en gang per år. Forsikring kan også være lurt og vurdere :) Hvis du skal ha utekatt, så må du nok regne med å måtte gi ormkur oftere enn sagt over her. Det holder sjeldent med kun en gang per år ved vaksinasjon.
Innekatt vil trenge kloklipp, utekatt regulerer dette selv.

Utstyr:

*Vann- og matskål
*Mat ( finn et kvalitetsfôr for kastrert/sterilisert katt, hvis du får voksen katt )
*Børste, pelsstell er en nødvendighet. I allefall hvis du skal ha langhåret katt. Jeg børster mine, som er korthåret, under de verste røyteperiodene.
*Leker i ulike varianter
*Klorestativ, gjerne ett høyt. Mange katter liker seg i høyden.
*Kanskje en kattehule, eller en kurv hvor katten kan sove. Noen liker å ligge overalt, mens andre synes at egne senger er tingen.
*Kattedo + en god sand. Her er det mye å velge i og hva man foretrekker må man nesten finne ut av selv. Jeg liker klumpesand best :)
*Reisebur - kjekt å ha til veterinærbesøk o.l
*Sele til lufting - også kjekt ved veterinærbesøk

Hund og katt;

Hvordan dette går er veldig individuelt. Du kan jo høre om dyrebeskyttelsen har katter som er hundevante. Det er nok også lurt å introdusere katten for rolige, kattevante hunder i ny og ne ( hvis du kjenner noen med en kattevant hund, så kan det være lurt å be dem på besøk. )
Jeg har selv katter og hund. Fikk kattene først, men jeg har hatt hund på besøk i oppveksten til kattene, så dette går bra. De er ikke bestevenner, men de tolerer hverandre.

Hvis du vurderer å anskaffe hund senere, så kan du jo vurdere dyrebeskyttelsen da også. Kanskje de har en rolig hund som er oppvokst rundt katt? :)

Lykke til som katteeier :)

Anonymous poster hash: f5bfd...2d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...