pusefrøken Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 Jeg og mannen prøver å bli gravide, og har prøvd en stund.. Jeg har lette celleforandringer CN1, og aktivt hpv-virus (hatt det siste 1,5 år. hpv er sympomfritt og har aldri hatt noe kjønnsvorter eller noe). Sist jeg ble undersøkt, så ville de ikke gjøre, og bare ha meg inn på ny kontroll om ett år, evt konisering etterhvert. Om jeg forhåpentligvis blir gravid snart, så er det andre spørsmål som dukker opp hos meg. Blir jo litt bekymret, for man leser så mangt på nett. Slik jeg har forstått det, så kan celleforandringene blusse kraftig opp under svangerskap. *Kan jeg få tettere oppfølgning under graviditeten, og sjekke celleforandringer unger graviditeten? *Om celleforandringene blusser skikkelig opp, kan de da foreta konisering under graviditeten? Hvordan kan det virke inn på graviditeten videre? Håper noen kan noe om dette, og som kan gi meg svar
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #2 Skrevet 8. august 2013 Det aller beste i dette tilfellet må jo være å bestille time hos gyn eller fastlege å spørre. Hvis du ikke allerede er gravid, så be om konisering nå. De gjør det med laser og tar så lite at det ikke er fare, som i "gamledager", med at livmorhalsen blir for kort og dermed øker abortfaren. Konisering er nærmest smertefritt og unnagjort på minutter. Du må avstå fra sex i 14 dager. Anonymous poster hash: 0473b...6fd
pusefrøken Skrevet 8. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2013 De ville ikke konisere enda, de ville i hvert fall vente til neste kontroll.. Men siden celleforandringer egentlig er ganske så vanlig hos damer, så tenkte jeg kanskje at noen her inne har erfaring fra det
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #4 Skrevet 8. august 2013 Min gyn-spesialist sa ingenting om det kunne blusse hissig opp med celleforandringer under svangerskap. Jeg ble også "holdt øye med" og tok prøver også under svangerskapet. Det gjorde også slik at jeg fikk et par tidlige ul-er, som jo da var bra;-) Koniseringa ble gjort rett etter at renselsen var over.Anonymous poster hash: 0473b...6fd
pusefrøken Skrevet 8. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2013 Min gyn-spesialist sa ingenting om det kunne blusse hissig opp med celleforandringer under svangerskap. Jeg ble også "holdt øye med" og tok prøver også under svangerskapet. Det gjorde også slik at jeg fikk et par tidlige ul-er, som jo da var bra;-) Koniseringa ble gjort rett etter at renselsen var over.Anonymous poster hash: 0473b...6fd Så bra du ble tett fulgt opp! og tidlige ul er jo også bra! hvor tidlig ble de tatt? Hvilken CIN-grad hadde du når du ble konisert? Ble du konisert fordi det hadde forverret seg, eller bare for sikkerhets skyld? Jeg lurer på mye jeg, så håper du kan svare
Gjest Gemini7 Skrevet 8. august 2013 #6 Skrevet 8. august 2013 Hei, dette vet jeg en del om for har hatt celleforandringer i flere år selv. Hos meg var forandringene vedvarende, CIN1. Etter lang tid (flere gangers besøk hos lege med lang tid i mellom) hvor det ikke forsvant begynte legen å snakke om konisering, men da var endringene faktisk borte på neste kontroll og ingenting ble gjort. De dukket imidlertid opp igjen og etter en tid ble jeg gravid. Jeg ble derfor fulgt ekstra opp i graviditeten fordi det forverret seg ganske mye i denne perioden. Det er riktig som du skriver at det er vanlig at slike endringer vil forverre seg pga alle endringer i kroppen i svangerskapet, det fortalte ihvertfall både fastlege og gynekologspesialist meg. Jeg ble sendt til gynekolog på ullevål som tok vevsprøve av meg da jeg var 6-7 mnd på vei, men han mente at dette bare ville gå over igjen etter svangerskapet. Forandringene ble riktig nok mildere, men ikke borte etterpå, derfor ble jeg konisert, da dette hadde vedvart over så lang tid, og fordi de mente det ikke var bra om det skulle blusse opp i hissigere form igjen i nytt svangerskap. Koniseringen i seg selv var ikke smertefull, bare ubehagelig med bedøvelsen. Etter dette har jeg tatt celleprøve hver eller annethvert år som har vært fine (5 år).
pusefrøken Skrevet 8. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2013 (endret) Hei, dette vet jeg en del om for har hatt celleforandringer i flere år selv. Hos meg var forandringene vedvarende, CIN1. Etter lang tid (flere gangers besøk hos lege med lang tid i mellom) hvor det ikke forsvant begynte legen å snakke om konisering, men da var endringene faktisk borte på neste kontroll og ingenting ble gjort. De dukket imidlertid opp igjen og etter en tid ble jeg gravid. Jeg ble derfor fulgt ekstra opp i graviditeten fordi det forverret seg ganske mye i denne perioden. Det er riktig som du skriver at det er vanlig at slike endringer vil forverre seg pga alle endringer i kroppen i svangerskapet, det fortalte ihvertfall både fastlege og gynekologspesialist meg. Jeg ble sendt til gynekolog på ullevål som tok vevsprøve av meg da jeg var 6-7 mnd på vei, men han mente at dette bare ville gå over igjen etter svangerskapet. Forandringene ble riktig nok mildere, men ikke borte etterpå, derfor ble jeg konisert, da dette hadde vedvart over så lang tid, og fordi de mente det ikke var bra om det skulle blusse opp i hissigere form igjen i nytt svangerskap. Koniseringen i seg selv var ikke smertefull, bare ubehagelig med bedøvelsen. Etter dette har jeg tatt celleprøve hver eller annethvert år som har vært fine (5 år). Takk for utfyllende svar! Så flott du også ble fulgt tett opp, og så bra prøvene dine har vært fine etter koniseringen! Jeg merker at det ligger å tærer på meg konstant, denne uvissheten om celleforandringene (for min mor ble hasteoperert i fjor, fjernet eggledere og livmor pga celleforandringer og svulst på eggstokken ( viste seg å være godartet, men likevel.. vi ble bra skremt!) og det var jo like før jeg selv hadde fått vite at jeg hadde celleforandringer. Jeg vil heller gjøre en konisering nå i nærmeste tiden, evt rett etter et svangerskap, enn å gå åresvis med denne uvissheten. Endret 8. august 2013 av pusefrøken
Gjest Gemini7 Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Takk for utfyllende svar! Så flott du også ble fulgt tett opp, og så bra prøvene dine har vært fine etter koniseringen! Jeg merker at det ligger å tærer på meg konstant, denne uvissheten om celleforandringene (for min mor ble hasteoperert i fjor, fjernet eggledere og livmor pga celleforandringer og svulst på eggstokken ( viste seg å være godartet, men likevel.. vi ble bra skremt!) og det var jo like før jeg selv hadde fått vite at jeg hadde celleforandringer. Jeg vil heller gjøre en konisering nå i nærmeste tiden, evt rett etter et svangerskap, enn å gå åresvis med denne uvissheten. Uff, ja- da kan jeg forstå at du bekymrer deg, MEN husk at du blir fulgt opp og at du kun har hatt CIN1. Det er en veldig mild form for celleforandring som gjerne kan gå over av seg selv, og det tar generelt lang tid for slike forandringer å utvikle seg i aggressiv retning. Men du kunne jo nevnt dette for legen din og spurt om du kunne bli ekstra tett fulgt opp i svangerskapet pga dette- det blir du antakelig uansett når du har CIN1. Du spør om du kan bli konisert under svangerskapet- det kan du ikke! Men i mitt tilfelle ble altså endringene verre i svangerskapet, og gikk deretter tilbake til cin1 etterpå. Det er jo ikke sikkert det skjer med deg, kanskje er de borte til du blir gravid- i mange tilfeller går jo dette over av seg selv. Hvis de forverrer seg noe er det heller ingen krise- igjen, husk dette tar lang tid å utvikle i negativ retning! og dad vil du i tilf nok få konisering etter fødselen. Lykke til, dette går bra!!
Prinsessa88 Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Hei jeg fikk påvist celle forandringer juni 2012, fikk innkallelse til konisering i august 2012. Men en mnd før koniseringen fant jeg ut at jeg var gravid.. Fikk da ny time til celleprøve hver 12 uke under graviditeten og 8 uker etter fødsel måtte jeg ta en utvidet celleprøve (biopsi) nå fikk jeg akkurat brev om at det fortsatt er celle forandringer, men de ville ikke konisere enda. Skal inn til ny celleprøve innen 3 mnd. Så du blir følgt opp og hvis du føler deg usikker så ikke vær redd for å ta kontakt med legen/ sykehuset
pusefrøken Skrevet 11. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 11. august 2013 Hei jeg fikk påvist celle forandringer juni 2012, fikk innkallelse til konisering i august 2012. Men en mnd før koniseringen fant jeg ut at jeg var gravid.. Fikk da ny time til celleprøve hver 12 uke under graviditeten og 8 uker etter fødsel måtte jeg ta en utvidet celleprøve (biopsi) nå fikk jeg akkurat brev om at det fortsatt er celle forandringer, men de ville ikke konisere enda. Skal inn til ny celleprøve innen 3 mnd. Så du blir følgt opp og hvis du føler deg usikker så ikke vær redd for å ta kontakt med legen/ sykehuset Så bra du blir fulgt opp du også Er betryggende å lese at man blir godt fulgt opp! da får jeg satse på at det fungerer likedan her jeg bor 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå