Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du fattig, om du lever på 15.000 i måneden ?

Anonymous poster hash: cc928...8c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ann på om du er alene eller dere er flere. om du er alene og forvalter midlene rett, så kan mann fint klare seg på 15K i mnd. (utbetalt)

Men om dere er flere på den ene lønnen så ligger dere under den beregnet fattigdoms grensen for en husholdning.

Skrevet

Kommer an på hvordan busjettet ditt ser ut. Bare for å gi et raskt eksempel på et enkelt budsjett med standard hovedposter:

Eks 1:

Husleie: 3000

Strøm: 500

Telefon: 200

Internett: 250

Mat: 1000

Sum: 4950

Annet: 10 050 (Penger etter at generelle utgifter er betalt)

Eks 2:

Husleie: 7000

Strøm: 1000

Telefon 300

Internett: 500

Mat: 2500

Sum: 11 300

Annet: 3700 (Penger etter at generelle utgifter er betalt)

Eks 3:

Husleie: 9300

Strøm: 1500

Telefon: 500

Internett: 700

Mat: 3000

Sum: 15 000

Annet: 0

Med andre ord, man kan ikke definere noen som fattig for å leve på 15 000 i mnd, da det er flere ting som spiller inn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har man råd til å gjøre vanlige ting og ha et nogenlunde sosialt liv er man vel ikke fattig. Men jeg hadde ikke klart meg på 15 000 i måneden, da hadde jeg gått i minus.

Anonymous poster hash: 2e83f...e07
AnonymBruker
Skrevet

Lever på 15 pr mnd? Er det det du har å rutte med etter alt er betalt? Da er det bra, men 15 totalt, vel jeg har faste kostnader på 14 så det hadde ikke funka.

Anonymous poster hash: 99c01...66c
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever på 15000 i mnd for 2 og hadde det ikke vært for studentrabatt og billig bolig hadde det ikke vært sjans for at det skulle gått rundt. Gleder meg så til kjæresten starter å jobbe etter ferien.

Anonymous poster hash: 55f83...e2e
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utbetalt 15.000(ja, jeg jobber faktisk 100%) i mnd og jeg klarer meg helt fint på den lønna altså. Det handler kun om prioriteringer! Har selvfølgelig ikke mye ekstra å rutte med, og må spare til ting hvis jeg vil kjøpe noe nytt(kan ikke bare cashe ut en ny sofa om jeg har lyst på det liksom). Og det er heller ikke mulig å spare så veldig mye i mnd da..

Anonymous poster hash: b8e48...86e
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du fattig, om du lever på 15.000 i måneden ?

Anonymous poster hash: cc928...8c7

Kommer an på boutgifter.

Bor du i en dyr by så er det lite. Da betaler man fort 10.000 i husleie.

Bor du på landsbygda og leier for 5000 så er det brukbart.

Anonymous poster hash: bb2b7...3b6

Skrevet

Kommer helt an på det da.. Husleie, gjeld, har du barn? Samboer? Hvor mye tjener samboer? Osv osv... Hvis du bruker ca halvparten på faste utgifter så vil jeg ikke si du er fattig:) men har du en 500lapp til overs til shopping og kos så vil jeg vel si at du ikke er så rik, om du ellers bruker pengene fornuftig.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen i Norge er fattige!!

Vi har mat, hus, dyne, pute, bad, rent vann, vaskemaskin, tv, data, bil, skole, jobber, barnehager, helsevesen, helsekontroller, tannlege ( litt dyrt det da ) Så nei, fattigdommen eksisterer ikke her.

MEN: mange kaller seg fattige fordi: de ikke kan reise til syden, eller fornøyelsesparker, ikke kan kjøpe merkeklær, ikke kan kjøpe den finstebilen, det dyreste huset, den mest moderne interørtrenden; møbler osv, ikke kan pusse opp huset hver 3.mnd, ikke kan dra på kino, ikke kan reise på dagstur til lekeland, dyrepark ect, ikke kan dra på shopping hver helg.

Definer fattigdom, så ser man så UTROLIG godt vi har det i landet vårt!

Anonymous poster hash: 60258...6d5
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og jeg levde på 3000 etter att husleia var betalt.

Anonymous poster hash: 3dbae...292
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 09 Aug 2013 - 00:12, said:

Vi har mat, hus, dyne, pute, bad, rent vann, vaskemaskin, tv, data, bil, skole, jobber, barnehager, helsevesen, helsekontroller, tannlege ( litt dyrt det da ) Så nei, fattigdommen eksisterer ikke her.

MEN: mange kaller seg fattige fordi: de ikke kan reise til syden, eller fornøyelsesparker, ikke kan kjøpe merkeklær, ikke kan kjøpe den finstebilen, det dyreste huset, den mest moderne interørtrenden; møbler osv, ikke kan pusse opp huset hver 3.mnd, ikke kan dra på kino, ikke kan reise på dagstur til lekeland, dyrepark ect, ikke kan dra på shopping hver helg.

Du har det godt i dette landet, men det er ikke alle som har tilgang til utdanning, har bil, tak over hodet, et helsevesen som gir de den behandling de trenger eller råd til tannlegen. Toppen av rikdommens egoisme er å ikke se andre enn seg selv. Det finnes fattigdom i Norge. Anonymous poster hash: 0bbf5...bae
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg hatt 15 000 i mnd, hadde jeg klart å spare 5000 - 10 000 i mnd, avhengig av utgiftenen mine hver mnd.

Nå får jeg bare spart fra 0-5000 i mnd, avhengig av utgiftene hver mnd.

Det avhenger av hvor mye penger du har til overs til sparing hver mnd.

Anonymous poster hash: 2345d...463
AnonymBruker
Skrevet

JO, det er fattige i Norge. Mange lever på dårlig mat og har ikke råd til noe annet enn dårlig mat. De har ikke råd til noen utskeielser, og barna kan ikke være med på noe som barn med normal økonomi kan.

Så, ja, vi har fattige i Norge!

Men disse fattige er kanskje rikere enn de som bor i slummen, men det er en annen diskuesjon.

Nå er vi i Norge og sammenligner kun vi som bor i Norge.

Det er vondt å falle utenfor samfunnet...

Anonymous poster hash: 2345d...463

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har 15000 i måneden for meg selv, så lever jeg i grunn helt greit. Men har jo ikke nubbkjangs til å kjøpe en leilighet med det første om jeg har en lønn som det.

Smertegrensen min går på 11000, under det og jeg går i minus hver måned.

Anonymous poster hash: de489...2b3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fattig. Hadde jeg hatt 15000 i måneden hadde jeg følt meg rik.

Jeg er ikke ferdig med videregående, så har heller ikke greid å få jobb (de fleste jobbene her går til ufaglærte fra andre land, eller til folk som allerede kjenner noen som ansetter/har jobb i firma). Har selvfølgelig søkt på alt fra avisbud, vaskehjelp, tilkallingsvikariat til butikker osv.

Jeg har ikke råd til busskort, så jeg har en rusten gammel sykkel jeg fikk da den skulle skrotes. Jeg bruker 1250 kroner i måneden på mat, og jeg har ikke telefon/mobil. Bor på et rom hos søstra mi, og vasker her grundig en gang i uka mot de 1250 kronene til mat.

Stod 3 år på vent til voksenopplæringa i mitt fylke, da de krever nok påmeldte for å starte opp. Så jeg har heller ikke fått studielån, og har ikke hatt råd til bøker og oppmelding til privatisteksamen.

NAV tørr jeg ikke snakke med en gang da jeg har spurt om hjelp til å få jobb, jobbsøkerkurs og slike ting andre sier man kan få - ble skjelt ut og fikk beskjed om at dersom jeg ønsket å bli ferdig med skolen fikk jeg ikke noe støtte, da støtten ikke er til elever (selv om jeg ikke har noe skole å gå til da det ikke er nok påmeldte)

Ja jeg er nok rikere enn de som bor i slummen, og jeg er heldig som har en god søster som stiller opp for meg, men det er likevel kjipt at det må være slik :( Gleder meg sånn til jeg får plass på skolen så jeg kan studere.

Anonymous poster hash: fae52...0d3

Skrevet

Spørs hvor mye du har igjen etter husleie, strøm osv

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig og har utbetalt 9000. Klarer ikke spare noe. Går aldri på kino, teater, spiser godis e.l. Sitter hjemme med ulltøy, dyne og votter på vinteren sånn at jeg kan klare å betale strømregningen. Jeg er syk så jeg kan ikke skaffe meg ekstrajobb heller.

Anonymous poster hash: a2543...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...