Linn76 Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 Er det noen som har en anbefaling om et databaseprogram jeg kan benytte? Jeg skal bruke det til å organisere blodprøveresultater. Jeg har ca 20 års mengde med data som jeg nå har i et Excel regneark. Det er mye data, og ganske uoversiktlig. Det er også tungvint å skulle lage grafer, siden det er mange blanke felt i regnearket (ikke alt som blir analysert hver gang). Skulle gjerne hatt noe som jeg kan enkelt legge inn og generere grafer. Fint hvis det enkelt kan overføres fra regnearket jeg har, så jeg slipper å legge inn alt manuelt igjen. Programmet bør være enkelt å bruke, og det skal helst ikke være noe som blir lagt på internett. Noen tips? Mvh Linn
ekkoet Skrevet 8. august 2013 #2 Skrevet 8. august 2013 Skal du gjøre dette selv? Hvilket nivå er datakunnskapene dine på? Skal det være gratis? Hvor mye data er det snakk om (antall poster)? Jeg ville tro enkleste løsningen ville være å bruke microsoft access som database og excel til å generere grafer. Import av dataene fra excel til en hvilken som helst database bør være en grei jobb for en kyndig person.
Linn76 Skrevet 8. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2013 Hei og takk for svar. Dette er noe jeg skal gjøre selv, ja. Jeg er normalt datakyndig, vil jeg tro. Bruker hovedsakelig Word og Excel daglig. Har forsøkt å bruke Access, men det fungerte dårlig. Datamengden er relativt stor, dessverre. Såpass at det er uoversiktlig i et regneark.
ekkoet Skrevet 8. august 2013 #4 Skrevet 8. august 2013 At det fungerte dårlig, det vil si at du ikke fikk det til? Jeg tror du da vil ha behov for en mer kyndig person til å hjelpe deg med å sette opp databasen, om du ikke har holdt på med databaser selv før. Ettersom det er store mengder medisinske data høres det litt ut som dette er for et firma eller forskning/skole. Det er ikke noe it-personell på huset som kan hjelpe deg med dette?
Linn76 Skrevet 8. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2013 Ja, jeg er ikke så god på Access så det er sikkert jeg som har gjort det feil. Jeg får prøve igjen. Nei, dette er for meg som privatperson. Har diverse diagnoser som jeg prøver å holde oversikt over. :-)
ekkoet Skrevet 8. august 2013 #6 Skrevet 8. august 2013 Er alltid en vurderingssak hva som er det enkleste. Det er ikke meningen å grave, kan være jeg har misforstått, men om dette er blodprøver for deg så hadde jeg ikke trodd du skulle møte veggen med blodprøver før du møtte veggen i excel. Selv om det er flere tusen prøver burde vel excel kunne håndtere dette? Det kan ikke være at løsningen er å gå igjennom excelarket og rydde litt opp eller restrukturere?
Linn76 Skrevet 8. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2013 Hei igjen :-) Har ikke akkurat møtt veggen når det gjelder Excel. Det er definitivt mere plass igjen, og regnearket håndterer det fint. Jeg synes bare det blir uoversiktlig. Har ryddet opp så godt som mulig. Grafene blir meget hakkete siden man ikke alltid tar de samme prøvene hver gang og det dermed blir blanke felt i listene. Dersom jeg skal bruke en fane for hver parameter, så blir det igjen uoversiktlig. Var bare nysgjerrig på om det finnes noen bedre alternativer enn Excel (som jeg altså bruker nå).
ekkoet Skrevet 8. august 2013 #8 Skrevet 8. august 2013 Og til det er nok svaret ja, men det krever en viss terskel for å komme seg over og jobbe med. Men, når det er sagt, finnes det flere muligheter på sorting, filtrering og databehandling i excel enn de fleste vet om. Det kan være at veien å gå er å se litt på mulighetene i excel. Men det er selvsagt vanskelig å si hvordan uten å se datagrunnlaget.
Horge Skrevet 8. august 2013 #9 Skrevet 8. august 2013 Hvis det bare er hakkete grafer som er problemet, så sjekk opp "interpolering" av grafer. Merk for øvrig at interpolering fra og med versjon 2007 eller 2010 (husker ikke helt eksakt) har endret navn til "koble datapunkter med linje".Med frykt for å høres ut som et ekko, men jeg tror også at Excel bør kunne håndtere dette uten problemer. Dersom du ønsker mer konkrete svar, så må du nesten legge ut en smakebit av filen du har i dag. Du kan selvfølgelig anonymisere alle data (bytt ut navn på de ulike prøvetypene med frukt og sett verdiene til heltall fra 1 til 9), det er oppsettet som er viktig.Med alle forbehold, men jeg vil nesten tippe at pivottabell er beste løsning til formålet. Det vil trolig kreve at du restrukturerer datagrunnlaget, men gir en fantastisk fleksibilitet når du skal analysere dataene som tabeller og grafer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå