AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Jeg arvet en hytte sammen med mine to søstre. Jeg har ikke råd til å vedlikeholde eller betale formueskatt på denne hytten. Mine søstre vil hverken kjøpe meg ut eller selge hele hytten. Hva gjør jeg? Kan jeg gi fra meg eierandelen gratis til søstrene mine? Anonymous poster hash: e510c...ded
Leeloo Skrevet 8. august 2013 #2 Skrevet 8. august 2013 La være å bruke den og forlange at de som vil bruke den får holde vedlikehold? Vil si det er litt dårlig gjort av dem å nekte å kjøpe deg ut (til en grei sum, kanskje ikke markedspris dersom det er derfor de ikke har råd) dersom du faktisk ikke har råd til å ha hytta, men samtidig forstår jeg jo at de vil beholde den i familien. Har du/skal du ha barn? Ev. kan du kanskje skrive arven over på ungene til søstrene dine, eller direkte til dem. Den må jo være verdt en del hvis du ikke har råd til formueskatt på 0,7%? Hva er likningsverdien? Det kan være mulig å få satt den lavere ettersom dere eier sammen, bruksrett trekker ned verdien.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #3 Skrevet 8. august 2013 Gjør deg kjent med dine rettigheter. Du kan kreve salg og hvis ikke dine søsken ønsker å kjøpe deg ut (til markedspris), er de tvunget til å aksptere et salg. Anonymous poster hash: c448f...d66 1
Litjpusi Skrevet 8. august 2013 #4 Skrevet 8. august 2013 Les dette, mye bra info http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=23&ArtKey=287
Frøken S Skrevet 8. august 2013 #5 Skrevet 8. august 2013 Tviler på at du betaler formueskatt. Om du gjør det må du være velbemiddlet på andre måter, noe du ikke gir inntrykk av. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #6 Skrevet 8. august 2013 Det er jo bare å selge din andel, det! Sikkert ikke så mange som er interessert i å eie 1/3 av en hytte med dine to søstre, men noen er garantert interessert om prisen er bra. I praksis betyr det at du "tvinger" dine søstre til å kjøpe din andel, for de er neppe interessert i å få en ukjent tredjeperson som medeier. Anonymous poster hash: f1945...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #7 Skrevet 8. august 2013 Tviler på at du betaler formueskatt. Om du gjør det må du være velbemiddlet på andre måter, noe du ikke gir inntrykk av. Tipper TS mener eiendomsskatt, - for hvis det gjelder formueskatt er skattegrunnlaget lavere for en hytte (eiendom) enn om hun realiserer verdiene og setter pengene i banken, aksjer, fond, el.l. Anonymous poster hash: c448f...d66 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2013 #8 Skrevet 8. august 2013 Enhver som eier noe sammen kan kreve å bli innløst av de andre sameirne eller selge sin andel fritt. Dette står i eierseksjonsloven. Du får si til dine søsken at enten kjøper de deg ut eller så selger du din andel på det åpne marked.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #9 Skrevet 8. august 2013 Enhver som eier noe sammen kan kreve å bli innløst av de andre sameirne eller selge sin andel fritt. Dette står i eierseksjonsloven. Du får si til dine søsken at enten kjøper de deg ut eller så selger du din andel på det åpne marked. Takk for at du kopierte innlegget mitt! Anonymous poster hash: f1945...f6e
Testosteron Skrevet 8. august 2013 #10 Skrevet 8. august 2013 Jeg arvet en hytte sammen med mine to søstre. Jeg har ikke råd til å vedlikeholde eller betale formueskatt på denne hytten. Mine søstre vil hverken kjøpe meg ut eller selge hele hytten. Hva gjør jeg? Kan jeg gi fra meg eierandelen gratis til søstrene mine? Ja. Du kan selvsagt gi den fra deg gratis, men du kan også kreve tvangsoppløsning av sameiet, jf. sameieloven § 15. Et slikt krav setter du fram for tingretten på det stedet der eiendommen ligger. Salget foregår ganske likt et vanlig salg med taksering for å finne eiendommens markedsverdi og annonsering på det åpne marked, og eiendommen selges til den som byr mest, men sameierne har forkjøpsrett. http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-006-011.html#15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå