Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skriver et innlegg her fordi jeg sliter. Er alenemor som får utbetalt ca 20 000,- per måned. Betaler 10 000 kr i husleie og finner ingenting som er mye billigere for meg og barnet mitt i Bergen. Har en del andre utgifter, f.eks. studielån, strømregning, telefon, restskatt, for ikke å snakke om alt det uforutsette. Kjøper aldri klær eller ting til meg selv lenger, men det er dyrt å være mor. Jeg betaler alltid regningene mine, men får noen ganger purringer fordi jeg ikke betaler dem med det samme de kommer.

Angsten min gjør at jeg blir fysisk uvel hver gang jeg skal sjekke nettbanken eller åpne en regning. To ganger har jeg kastet opp bare av tanken på økonomien min. Jeg føler meg skikkelig deprimert og redd for hvordan det skal gå med barnet mitt når han begynner i barnehagen og jeg da får enda flere faste utgifter. Før jeg fikk barn ble jeg også bekymret hvis lønna forsvat for fort, men nå blir jeg så bekymret at jeg får vondt i hele kroppen. Vil så gjerne at han skal få ha det like fint som andre barn...

Har enda ikke begynt å få bidrag/utvidet barnetrygd. Vil få minste bidraget, siden faren til barnet bor i utlandet og tjener dårlig. Hittil har han ikke bidratt med ei krone.

Er det flere som har eller har hatt angst for økonomien sin? Noen ideer om hvordan jeg kan takle det psykisk?!

Anonymous poster hash: 3a0b7...d31
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke flytte litt utenfor bergen da? Det er ikke en selvfølge å få bo i Bergen. Jeg bor et stykke utenfor fordi jeg faktisk ikke har råd til noe annet.

Anonymous poster hash: 68428...e0c
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vært student har du hatt betraktlig dårligere økonomi enn dette. Det gikk bra da?

Anonymous poster hash: 636b1...8d7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke flytte litt utenfor bergen da? Det er ikke en selvfølge å få bo i Bergen. Jeg bor et stykke utenfor fordi jeg faktisk ikke har råd til noe annet.

Anonymous poster hash: 68428...e0c

Det kommer jeg også til å gjøre i løpet av høsten. Ser ingen andre muligheter. Bodde også i egen leilighet i Bergen for 2 år siden, og da betalte jeg halvparten av det jeg betaler nå. Prisene har økt så sinnsykt på leiligheter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vært student har du hatt betraktlig dårligere økonomi enn dette. Det gikk bra da?

Anonymous poster hash: 636b1...8d7

Ja, men da hadde jeg bare meg selv å tenke på. Jeg kunne fint klare meg uten middag de siste to ukene før stipendet kom. Nå må jeg sørge for at jeg har nok til mat, bleier, klær og andre ting som babyen trenger. Det koster mer enn jeg først antok.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med det selv, har ca halvparten av din inntekt og klarer meg bra, men har likevel angst for at noe skal skje. Tør nesten ikke lese tråder her inne om økonomi fordi jeg får sånn angst av det.

Kan det hjelpe deg å spare litt inn på daglige utgifter for å bli litt mindre bekymret? Handle brukte klær til barnet, begynne med tøybleier, handle rimeligere matvarer..?

Anonymous poster hash: f923a...e82
  • Liker 1
Skrevet

Hei :)

Det er aldri hyggelig å føle at økonomien er vanskelig.

Har du fått alt av støtte du har krav på i forb med å være alenemor? Betaler far barnebidrag?

Du har jo jobb og du får penger inn, så det jeg tror du mangler er kontroll. Har du forsøkt å bruke tid på å sette opp et skikkelig budsjett? Siden du sier du har mye uforutsett så tenker jeg at du kan ha god nytte av et skikkelig budsjett og å få kontroll over utgiftene dine. Da vil du fort se om det er noe som er unødvendig, hvor det kan evt strammes inn, og i alle fall få oversikt over utgifter slik at det blir mindre uforutsett. For normalt sett er svært lite uforutsett. Eks: vi har tenner, at det blir hull som er dyrt å reparere er ikke uforutsett. Har man bil er det ikke uforutsett at den må på verksted innimellom, og har man hvitevarer og elektronikk så er det ikke uforutsett at slikt ryker innimellom. Løsningen er å spare opp en buffer (sparekonto) for å betale slike utgifter.

Å flytte kan være en ide, men jeg tenker det også bør være mulig å holde 1 voksen og et barn gående i en måned på 10.000 kroner, når du får oversikt over utgiftene dine og ser om du har prioritert riktig. Å bo sentralt er en prioritering, ikke et must, men er det viktig for deg er det kanskje annet som heller kan ofres?

Ta en titt på bloggen min, der skriver jeg bla mye om nettopp å få kontroll ved å sette opp et skikkelig budsjett.

• Liker 2
Skrevet

Kan det hjelpe deg å spare litt inn på daglige utgifter for å bli litt mindre bekymret? Handle brukte klær til barnet, begynne med tøybleier, handle rimeligere matvarer..?

Det er viktig også å ikke lese for mye på nett om hva alle barn mååååå ha for å ha det bra, det kan bli fryktelig dyrt, og mye er helt unødvendig. Å kjøpe brukt er kjempesmart, sjekk facebooksider i området for salg og evt bytte/gis bort. Mange vil gjerne bytte/selge/gi bort barneklær! Og man kan fint begrense innkjøp av mye annet dilldall også. Det barnet trenger er det vesentligste, og masse trygghet og kjærlighet. Generelt er det å skille mellom MÅ ha og VIL ha veldig bra for økonomien.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått alt av støtte du har krav på i forb med å være alenemor? Betaler far barnebidrag?

Du har jo jobb og du får penger inn, så det jeg tror du mangler er kontroll. Har du forsøkt å bruke tid på å sette opp et skikkelig budsjett? Siden du sier du har mye uforutsett så tenker jeg at du kan ha god nytte av et skikkelig budsjett og å få kontroll over utgiftene dine. Da vil du fort se om det er noe som er unødvendig, hvor det kan evt strammes inn, og i alle fall få oversikt over utgifter slik at det blir mindre uforutsett. For normalt sett er svært lite uforutsett. Eks: vi har tenner, at det blir hull som er dyrt å reparere er ikke uforutsett. Har man bil er det ikke uforutsett at den må på verksted innimellom, og har man hvitevarer og elektronikk så er det ikke uforutsett at slikt ryker innimellom. Løsningen er å spare opp en buffer (sparekonto) for å betale slike utgifter.

Å flytte kan være en ide, men jeg tenker det også bør være mulig å holde 1 voksen og et barn gående i en måned på 10.000 kroner, når du får oversikt over utgiftene dine og ser om du har prioritert riktig. Å bo sentralt er en prioritering, ikke et must, men er det viktig for deg er det kanskje annet som heller kan ofres?

Ta en titt på bloggen min, der skriver jeg bla mye om nettopp å få kontroll ved å sette opp et skikkelig budsjett.

Jeg har ikke satt opp et budsjett, nei, men burde sikkert gjøre det.

Jaaa, det er mangelen på kontroll som får magen til å knyte seg bare jeg ser at det ligger en regning i posten, eller skal inn i nettbanken. De 10 000 kan muligens gå, men samtidig er det lite å rutte med enkelte ganger. Feks når regningen fra Lånekassen kommer på ca 5000 kroner + strømregningen på ca 1500 og så er det jo alltid andre ting også. Bare etter dette har jeg plutselig bare 3500 kr å leve på. Jeg føler at pengene mine brenner opp i alle retninger. 1000 kroner er ikke det det en gang var - og lønna er som mensen - kommer en gang i måneden og varer i en uke... :/

En løsning vil nok være å finne et sted å bo som er billigere, samt skaffe meg bedre oversikt over utgiftene mine. Men jeg må også finne en måte å roe nervene på, er så slitsomt å gå rundt å ha vondt i kroppen på grunn av økonomiske bekymringer. Fastlege eller psykolog er kanskje en idè, ja...

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig også å ikke lese for mye på nett om hva alle barn mååååå ha for å ha det bra, det kan bli fryktelig dyrt, og mye er helt unødvendig. Å kjøpe brukt er kjempesmart, sjekk facebooksider i området for salg og evt bytte/gis bort. Mange vil gjerne bytte/selge/gi bort barneklær! Og man kan fint begrense innkjøp av mye annet dilldall også. Det barnet trenger er det vesentligste, og masse trygghet og kjærlighet. Generelt er det å skille mellom MÅ ha og VIL ha veldig bra for økonomien.

Ja, det er nok sant, men jeg er litt sånn fin på det også. Har fått en del brukte klær - og er kjempetakknemlig. Likevel ønsker jeg også at min vesle skal få fine, nye klær. Han har alt han trenger. Og jeg vil ikke at min dårlige økonomiske sans skal gi konsekvenser for han, på ingen måte. Trygghet, tid sammen og kjærlighet er selvfølgelig det viktigste da!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med det selv, har ca halvparten av din inntekt og klarer meg bra, men har likevel angst for at noe skal skje. Tør nesten ikke lese tråder her inne om økonomi fordi jeg får sånn angst av det.

Som jeg sa tidligere har jeg fått masse klær og ting til han. Dette er jeg glad for. Likevel er han en gutt som har fått påvist atopisk eksem og må derfor smøres på hele kroppen flere ganger for dagen. Han reagerer også på vanlig mme, og må ha en spesiell type som bare selges på apoteket, og som er nesten dobbel så dyr som den vanlige (koster 180 kr pakken mot 114 kr for en vanlig), og denne varer i ca 5 dager.Tøybleier er sikkert fint for de som er veldig miljøbevisste - jeg er ikke overbevist om at det er noe for meg. Men jeg prøver å kjøpe det billigste alternativet for varer når jeg er i butikken, såfremt jeg ikke er helt avhengig av et spesielt produkt... Og jeg lager veldig sjelden middag til meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Faren bor i utlandet og har så langt ikke betalt en eneste krone. Jeg skal på meklingsmøte i neste uke for å få en meklingsattest. Først etter dette kan jeg søke om utvidet barnetrygd og bidrag. Håper det går fort og at jeg får etterbetalt for den tiden hvor jeg ikke har fått noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye utenfor Bergen er "i Bergen"? Jeg vet om en leilighet en halvtime unna, iallfall, som kommer på rundt 7000 som er ledig as we speak.

Anonymous poster hash: b6bd2...7bd
Skrevet

Ja, det er nok sant, men jeg er litt sånn fin på det også. Har fått en del brukte klær - og er kjempetakknemlig. Likevel ønsker jeg også at min vesle skal få fine, nye klær. Han har alt han trenger. Og jeg vil ikke at min dårlige økonomiske sans skal gi konsekvenser for han, på ingen måte. Trygghet, tid sammen og kjærlighet er selvfølgelig det viktigste da!! Anonymous poster hash: 3a0b7...d31

Det er også viktig for han at mor ikke har angst pga økonomien! Og at du sørger for en trygg og stabil økonomi. Det er viktigere enn at han har nye klær og at han får alt og litt til. Mye viktigere! Trygghet betyr også økonomisk trygghet, og du må prioritere det fremfor ditt ønske om at han skal ha nytt osv. I alle fall hvis pengene ikke strekker til feks sparing i tillegg til utgifter. Ikke gå i fella at det er ting som betyr noe...

Fordelen med å lage et budsjett er at du får oversikt og kontroll. Du vil få lønna til å vare hele måneden, og føle at du plutselig har mer penger. Rart men sant, jeg har prøvd! Å legge ned litt tid i å fikse dette nå vil seriøst gjøre resten av livet ditt MYE greiere økonomisk sett.

Ang regninger som ikke kommer hver mnd, feks Lånekassen: når du lager deg et budsjett så bør du også ha eller lage en regningskonto, separat fra brukskonto. Den kontoen betaler du alle regninger fra, og bare det. Lånekassen deler du da på 3 og setter av f,eks 5000/3 hver måned inn på regningskonto. De pengene må selvsagt ikke røres til annet, for regningen kommer jo. Slik vil du ikke lenger merke forskjell på de månedene de store regningene kommer og da andre månedene. Samme med feks NRK-lisens, årsavgift på bilen og hva annet man har av store utgifter som kommer en sjelden gang. Betal mindre beløp inn på regningskonto hver måneds stedet :) hvis du har problemer med å la pengene på regningskonto stå kan du ha den i en annen bank, slik at det er vanskeligere å overføre de til brukskonto.

Steg 1. Sett opp liste over alle regninger du har hver måned + faste kostnader til mat, klær, helse, transport, bolig.

Steg 2. Sett opp liste over alle regninger du husker som kommer sjeldnere, og del disse på antall måneder frem til neste forfall. De du ikke husker dukker opp etterhvert og du legger de til på lista da.da må du ut med endel, menn så kan du etter det sette av så du har neste gang den kommer.

Steg 3. Gå gjennom alle utgiftsposter og se om noe kan kuttes ut! Ev gjøres billigere. Ofte er det endel man kan endre på. F.eks har abonnementer på blader, bokklubber osv osv en lei tendens til å ta overraskende mye plassen penger, for noe man strengt tatt ikke trenger.

Steg 4. Sett alt dette inn i et skriftlig budsjett for måneden som kommer, sammen med evt spesielle utgifter for kommende måned, som feks bursdagsgave til noen eller liknende.

Steg 5. Lønn - utgifter. Må være positivt, hvis ikke må utgifter kuttes! Overskudd bør du ganske enkelt sette til sparing for å bygge deg en sparekonto slik at du har litt i bakhånd i tilfellene faktisk uforutsett skjer! Dette må prioriteres høyt, for den sikrer virkelig god nattesøvn :)

Det tar ofte en 3 måneders tid å få innkjørt en budsjett som fungerer. Det skal være optimistisk men også realistisk. Det skal fungere og gjenspeile dine uftigter og prioriteringer. Det er ikke et tvangsmiddel, det er et superverktøy for å ha kontroll på økonomien!

Stikk innom forumet www.pengevett.com for flere tips, der er mange som har vært i din situasjon før! Og du kan få masse tips og inspirasjon :)

• Liker 1
Skrevet

Det som er viktig for deg og barnet, og som egentlig er viktig for alle mennesker, er skikkelig mat. Fett, proteiner, grønsaker, frukt og bær. Kaldt vann er heldigvis gratis!

Så en episode med Hellstrøm rydder opp - hjemme, og det handlet om en 3-barnsalenemor som ofte bare serverte spaghetti eller en frossenpizza på deling, fordi hun rett og slett ikke hadde råd...

Barna var bleke og lubne og slitne pga kostholdet, og det var vondt å se.

Men så fikk de så utrolig gode og billige tips til næringsrik, sunn og god mat, så da ble det slutt på spaghetti og frossepizza.

Her er episoden : http://www.tv3play.no/play/257628/?autostart=true

Anonymous poster hash: 75ae1...36a
Skrevet

Hei

Jeg har vært i samme situasjon, hvor postkassen ble min verste fiende og logge meg på nettbank skjedde altfor sjeldent...
Hvis jeg var deg, så ville jeg gått nøye igjennom utgiftene dine og selvfølgelig kuttet det du overhode ikke trenger.
Jeg antar at du ikke har mulighet å ta på deg en annen (ekstra) jobb siden du har en liten unge også?

Jeg vil tippe at når du f.eks finner deg et billigere sted å bo, så vil også nervene dine roe seg litt ned.

Men om du begynner å få problemer med å betale regninger, så si ifra så raskt som mulig. Ikke la det gå til purring og innkasso, de fleste pleier å være veldig grei med å finne en løsning til problemet ditt, og de vil sikkert forstå at du som aleneforsørger kan slite med økonomien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...