AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Hei! Noen her på forumet som studerer/har studert medisin i København? Evt. Århus? I så fall er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det var, da jeg tenker å studere der selv en dag. Anonymous poster hash: 4a862...f7b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Sikkert veldig sen, men studerer medisin i Århus nå. Bare fyr løs med spørsmål. Medisinlinjen er veldig god og preget av veldig mange nordmenn og svensker. Tro meg - du går lei av danskene etter et halvt års tid. Anonymous poster hash: 5617b...5a4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Hei! Noen her på forumet som studerer/har studert medisin i København? Evt. Århus? I så fall er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det var, da jeg tenker å studere der selv en dag. Anonymous poster hash: 4a862...f7b Jeg vurderer også København eller Århus! Jeg satser på å begynne om 2 år, da jeg må ta opp noen fag. Kan jeg spørre hvor gammel du er, og når du evt. starter med studiet? Og er du gutt/jente? Anonymous poster hash: 241ad...340
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Haha, når jeg tenker meg om var det faktisk jeg som skrev hovedinnlegget for noen måneder siden.. Flaut. Uansett! Jeg hadde satt pris på om noen kunne skrevet litt generelt om hvordan opplæringen fungerer der ifh til i Norge/Polen etc., samt hvordan miljøet er (lett å komme i prat med andre, arrangement/opplegg i helgene osv). Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 241ad...340
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 En av forskjellene er at du ikke kan ta turnusen din i Norge hvis du begynner studiet høsten 2012 eller senere, det kan du hvis du tar det i Norge eller Danmark.Anonymous poster hash: d66f8...d84
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Sikkert veldig sen, men studerer medisin i Århus nå. Bare fyr løs med spørsmål. Medisinlinjen er veldig god og preget av veldig mange nordmenn og svensker. Tro meg - du går lei av danskene etter et halvt års tid. Anonymous poster hash: 5617b...5a4 Ikke meningen å kuppe tråden, men håper veldig du kan svare meg. Jeg skal gjøre et forsøk på å komme inn i Danmark ved å søke i vår i kvote 2. Er godt opp i 20årene:/ men likevel... Jeg har ikke akkurat gode karakterer, men har til sommeren jobbet ca 3 år innen helse og håper at jeg vil kunne ha en sjanse. Vet du noe om hvor vanskelig det er å komme inn i kvote 2? Anonymous poster hash: 6c952...53a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #7 Skrevet 21. november 2013 En av forskjellene er at du ikke kan ta turnusen din i Norge hvis du begynner studiet høsten 2012 eller senere, det kan du hvis du tar det i Norge eller Danmark.Anonymous poster hash: d66f8...d84 Rettelse: Norge eller POLEN.Anonymous poster hash: d66f8...d84
La Luna Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 Ikke meningen å kuppe tråden, men håper veldig du kan svare meg. Jeg skal gjøre et forsøk på å komme inn i Danmark ved å søke i vår i kvote 2. Er godt opp i 20årene:/ men likevel... Jeg har ikke akkurat gode karakterer, men har til sommeren jobbet ca 3 år innen helse og håper at jeg vil kunne ha en sjanse. Vet du noe om hvor vanskelig det er å komme inn i kvote 2?Anonymous poster hash: 6c952...53a Kjempevanskelig, 1-2 norske studenter i året pr universitet. I tillegg er det ikke bare erfaring det går på, Syddanske har blant annet opptaksprøve. Du må gå inn på hvert enkelt universitet sine sider og se hva de krever i kvote 2.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #9 Skrevet 21. november 2013 Rettelse: Norge eller POLEN.Anonymous poster hash: d66f8...d84 Det er mulig å søke turnes uansett hvor du har studert. Hvis du skal ta spesialisering må du ha gjennomført turnus. Medisin i Polen har lite praksis i studiene, så derfor må de ha gjennomført turnus for å arbeide som lege. En student fra et land, utenom Norge og Polen, kan også søke om turnus i Norge. Anonymous poster hash: 762f1...997
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #10 Skrevet 21. november 2013 Det er mulig å søke turnes uansett hvor du har studert. Hvis du skal ta spesialisering må du ha gjennomført turnus. Medisin i Polen har lite praksis i studiene, så derfor må de ha gjennomført turnus for å arbeide som lege. En student fra et land, utenom Norge og Polen, kan også søke om turnus i Norge.Anonymous poster hash: 762f1...997 Polen har lagt om studieløpet for de engelskspråklige linjene sine, så der har de nå nok praksis i løpet av studiet til å få autorisasjon etter seks år og kan dermed søke turnus i Norge. I Danmark får de ikke autorisasjon før etter endt turnus, og siden autorisasjon nå blir et krav i Norge for å søke turnus, må man faktisk ta turnus i Danmark. Dette er nye regler som ble innført da studiet i Norge ble lagt om og hele turnustjenesten gikk over til å bli søknadsbasert. Det finnes selvfølgelig overgangsordninger for de som begynte studiet før høsten 20112, men dette er realiteten for de som begynte og begynner etter det.Anonymous poster hash: d66f8...d84
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #11 Skrevet 22. november 2013 Polen har lagt om studieløpet for de engelskspråklige linjene sine, så der har de nå nok praksis i løpet av studiet til å få autorisasjon etter seks år og kan dermed søke turnus i Norge. I Danmark får de ikke autorisasjon før etter endt turnus, og siden autorisasjon nå blir et krav i Norge for å søke turnus, må man faktisk ta turnus i Danmark. Dette er nye regler som ble innført da studiet i Norge ble lagt om og hele turnustjenesten gikk over til å bli søknadsbasert. Det finnes selvfølgelig overgangsordninger for de som begynte studiet før høsten 20112, men dette er realiteten for de som begynte og begynner etter det.Anonymous poster hash: d66f8...d84 Det du skriver her er feil. Studenter fra Norge og en del andre land med praksis under studiet søker autorisasjon før turnustjeneste, mens studenter fra Danmark og andre land uten nok praksis under studiet søker lisens når de får turnusplass, og deretter autorisasjon etter gjennomført turnus. Du kan søke på turnustjeneste i Norge så lenge du kvalifiserer enten for autorisasjon eller lisens, og så er det opp til de enkelte helseforetakene å bestemme hvem de vil ansette. Altså kan det godt være at søkere med lisens foretrekkes fremfor søkere med autorisasjon. Det er rett at turnustjenesten er lagt om, men du har nok ikke helt forstått hva omleggingen innebærer. Dersom ts ønsker å studere i Danmark og består alle sine eksamener der, kan hun altså søke turnusplass og lisens i Norge etterpå, for så å få full autorisasjon når turnustjenesten er gjennomført. For øvrig kan ikke studenter fra norske universitet med autorisasjon jobbe hvor som helst heller før turnustjenesten er gjennomført, så det finnes restriksjoner for den gruppen også. Mer info kan du f.eks lese http://www.sak.no/sites/SAK/slik-soker-du/autorisasjon-og-lisens/turnusordning-for-leger/Sider/default.aspx#.Uo6z2cRdDWE Retten til lisens for likeverdig utdanning fra utlandet er også nedfelt i helsepersonelloven kap 9. Anonymous poster hash: ceee1...d1a 1
FruLuna Skrevet 22. november 2013 #12 Skrevet 22. november 2013 Det du skriver her er feil. Studenter fra Norge og en del andre land med praksis under studiet søker autorisasjon før turnustjeneste, mens studenter fra Danmark og andre land uten nok praksis under studiet søker lisens når de får turnusplass, og deretter autorisasjon etter gjennomført turnus. Du kan søke på turnustjeneste i Norge så lenge du kvalifiserer enten for autorisasjon eller lisens, og så er det opp til de enkelte helseforetakene å bestemme hvem de vil ansette. Altså kan det godt være at søkere med lisens foretrekkes fremfor søkere med autorisasjon. Det er rett at turnustjenesten er lagt om, men du har nok ikke helt forstått hva omleggingen innebærer. Dersom ts ønsker å studere i Danmark og består alle sine eksamener der, kan hun altså søke turnusplass og lisens i Norge etterpå, for så å få full autorisasjon når turnustjenesten er gjennomført. For øvrig kan ikke studenter fra norske universitet med autorisasjon jobbe hvor som helst heller før turnustjenesten er gjennomført, så det finnes restriksjoner for den gruppen også. Mer info kan du f.eks lese http://www.sak.no/sites/SAK/slik-soker-du/autorisasjon-og-lisens/turnusordning-for-leger/Sider/default.aspx#.Uo6z2cRdDWE Retten til lisens for likeverdig utdanning fra utlandet er også nedfelt i helsepersonelloven kap 9. Anonymous poster hash: ceee1...d1a Ordningen med turnuslisens gjennomføres for de som allerede er i gang med studier i utlandet, men avvikles i januar 2019http://www.regjeringen.no/upload/HOD/Sykehus/Informasjon.pdf (Punkt 2.2) Hvis ikke dette er endret igjen da, da er jeg veldig interessert i informasjon på dette Til TS: jeg har vært på utveksling i København i løpet av medisinstudiet, og likte det veldig godt! Så i utgangspunktet ville jeg anbefale det varmt, men først bør du få klarhet i hva det vil innebære med tanke på turnus. Løsningen kan uansett være å gjennomføre turnus i Danmark, da vil du kunne søke LiS-stillinger i Norge på lik linje med alle andre.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #13 Skrevet 22. november 2013 Ordningen med turnuslisens gjennomføres for de som allerede er i gang med studier i utlandet, men avvikles i januar 2019http://www.regjeringen.no/upload/HOD/Sykehus/Informasjon.pdf (Punkt 2.2) Hvis ikke dette er endret igjen da, da er jeg veldig interessert i informasjon på dette Til TS: jeg har vært på utveksling i København i løpet av medisinstudiet, og likte det veldig godt! Så i utgangspunktet ville jeg anbefale det varmt, men først bør du få klarhet i hva det vil innebære med tanke på turnus. Løsningen kan uansett være å gjennomføre turnus i Danmark, da vil du kunne søke LiS-stillinger i Norge på lik linje med alle andre. Takk for svar! Anonymous poster hash: 82c19...cfb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Det du skriver her er feil. Studenter fra Norge og en del andre land med praksis under studiet søker autorisasjon før turnustjeneste, mens studenter fra Danmark og andre land uten nok praksis under studiet søker lisens når de får turnusplass, og deretter autorisasjon etter gjennomført turnus. Du kan søke på turnustjeneste i Norge så lenge du kvalifiserer enten for autorisasjon eller lisens, og så er det opp til de enkelte helseforetakene å bestemme hvem de vil ansette. Altså kan det godt være at søkere med lisens foretrekkes fremfor søkere med autorisasjon. Det er rett at turnustjenesten er lagt om, men du har nok ikke helt forstått hva omleggingen innebærer. Dersom ts ønsker å studere i Danmark og består alle sine eksamener der, kan hun altså søke turnusplass og lisens i Norge etterpå, for så å få full autorisasjon når turnustjenesten er gjennomført. For øvrig kan ikke studenter fra norske universitet med autorisasjon jobbe hvor som helst heller før turnustjenesten er gjennomført, så det finnes restriksjoner for den gruppen også. Mer info kan du f.eks lese http://www.sak.no/sites/SAK/slik-soker-du/autorisasjon-og-lisens/turnusordning-for-leger/Sider/default.aspx#.Uo6z2cRdDWE Retten til lisens for likeverdig utdanning fra utlandet er også nedfelt i helsepersonelloven kap 9. Anonymous poster hash: ceee1...d1a Nei, det er ikke feil. Turnuslisens er den overgangsordningen jeg nevnte, og skal avvikles, som det blir nevnt over her. Dette er jobben min, så dette vet jeg ;-)Anonymous poster hash: d66f8...d84
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Ordningen med turnuslisens gjennomføres for de som allerede er i gang med studier i utlandet, men avvikles i januar 2019http://www.regjeringen.no/upload/HOD/Sykehus/Informasjon.pdf (Punkt 2.2) Hvis ikke dette er endret igjen da, da er jeg veldig interessert i informasjon på dette Til TS: jeg har vært på utveksling i København i løpet av medisinstudiet, og likte det veldig godt! Så i utgangspunktet ville jeg anbefale det varmt, men først bør du få klarhet i hva det vil innebære med tanke på turnus. Løsningen kan uansett være å gjennomføre turnus i Danmark, da vil du kunne søke LiS-stillinger i Norge på lik linje med alle andre. Vil man kunne søke om LIS-stillinger når en har studert i andre land i Europa? Anonymous poster hash: e1d94...f89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå