Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig det blir bilferie i Europa neste sommer, og jeg har kikket side opp og ned med råd og tips. Men jeg føler likevel at noe mangler så jeg oppretter en tråd her, i håp om at noen har noen gode råd.

Jeg vil gjerne se Amsterdam, Venezia, Verona, Milano, Roma og Nice. For ikke å snakke om Manarola og/eller Vernazza.

Jeg trenger tips til noen overnattingssteder i Tyskland på turen blant annet. Skjønner at det blir en lang tur, og ikke sikkert man rekker å se alt man vil se, men derfor trenger jeg tips.

Er det noen som har noen tips?

Noe jeg har glemt? Noe jeg bør glemme? Noen som har gjort lignende?

Takk på forhånd :)

Gjest gjest17
Skrevet

Når vi tar kjøretur nedover så pleier vi å overnatte i Sør-Tyskland, det passer fint om du starter kjøreturen etter Danmarksferja. Moseldalen har flere fine plasser å by på :-)

Ellers har jeg ikke så mange tips å komme med angående plasser å besøke, vi pleier å ha base i Monaco, derfra kan vi farte rundt og kose oss. Men jeg kan love deg at dere ikke rekker over alle plassene dere har oppført.

:-)

Skrevet

Vi har vært på bilferie i år, med aplene og Gardasjøen som hoveddestinasjoner. Har også reist mye med bil i Italia, men da med leiebil.

I utgangspunktet tenker jeg at du har veldig mange steder på ønskelisten din, og det tror jeg blir ekstremt mye kjøring og lite tid på hvert sted, hvis dere da ikke har veldig lang tid til rådighet.

Spørsmålene blir derfor: Hvor mye tid har dere? Hvor mange er dere? Hva vil dere egentlig gjøre på disse stedene (Er det nok med noen timer i Roma, eller vil dere være mange dager)?

Å få sett alle disse stendene tror jeg blir vanskelig. Hvis dere velger å kjøre hele veien, kan det nok bli en fin tur hvis dere satser på Venona, Venezia, Cinque Terrre og Milano. I så tilfelle ville jeg droppet Roma og Nice. Amsterdam tror jeg ikke passer inn i dette i det hele tatt.

Et annet godt alternativ er fly og leiebil. Det er for eksempel relativt billig å fly til Milano, og leiebil er ikke så veldig dyrt i Italia. Da er det mulig dere rekker litt mer enn de overnevnte plasser, enten Nice eller Roma. Det koster heller ikke alverden å hente leiebil ett sted og levere den ett annet, så det kan være mulig å fly ned til Milano og hjem fra Roma, for eksempel.

Skrevet

Nei å få med alle stedene vet jeg blir litt overmodig, men ville høre om noen hadde noen tips som omhandlet noen av disse stedene :)
Jeg syns dere har gitt meg noen fine tips.

Jeg liker å planlegge i god tid, og det tror jeg er fint når det kommer til en slik tur. :)

Også er jeg nok litt utålmodig etter å se alt med en gang. :blush:

Å fly ned og leie bil virker jo også som en god idè.

Takk skal dere ha :)

Skrevet

Vi har vært på bilferie i år, med aplene og Gardasjøen som hoveddestinasjoner. Har også reist mye med bil i Italia, men da med leiebil.

I utgangspunktet tenker jeg at du har veldig mange steder på ønskelisten din, og det tror jeg blir ekstremt mye kjøring og lite tid på hvert sted, hvis dere da ikke har veldig lang tid til rådighet.

Spørsmålene blir derfor: Hvor mye tid har dere? Hvor mange er dere? Hva vil dere egentlig gjøre på disse stedene (Er det nok med noen timer i Roma, eller vil dere være mange dager)?

Å få sett alle disse stendene tror jeg blir vanskelig. Hvis dere velger å kjøre hele veien, kan det nok bli en fin tur hvis dere satser på Venona, Venezia, Cinque Terrre og Milano. I så tilfelle ville jeg droppet Roma og Nice. Amsterdam tror jeg ikke passer inn i dette i det hele tatt.

Et annet godt alternativ er fly og leiebil. Det er for eksempel relativt billig å fly til Milano, og leiebil er ikke så veldig dyrt i Italia. Da er det mulig dere rekker litt mer enn de overnevnte plasser, enten Nice eller Roma. Det koster heller ikke alverden å hente leiebil ett sted og levere den ett annet, så det kan være mulig å fly ned til Milano og hjem fra Roma, for eksempel.

Vi har opp til 3 uker tror jeg, og vi er to stykker. Det er ikke alle stedene hvor det er nødvendig å være mer enn en natt.

Men burde man booke alle hotellene på forhånd, eller bør man ta det på sparket i tilfelle man finner ut at man vil være lengre, eller man finner andre steder å sove over?

Kjenner jeg er veldig nybegynner på dette.

Skrevet

Kan dere og har tid til det, unngå Autobahn. Du ser så utrolig mye mer langs de andre hovedveiene.

• Liker 1
Skrevet

Kan dere og har tid til det, unngå Autobahn. Du ser så utrolig mye mer langs de andre hovedveiene.

Takk for tipset :)

Skrevet

Vi har hatt bilferie i år, da med leiebil. Kjørte fra Munchen (der vi hentet bilen), til Wien, langs Østerrike med fokus på alpene, en kort tur opp til Sveits og så sørover langs alpene i Frankrike. Leverte bilen i Nice.
Nå vet ikke jeg hvor lang tid du har, men vi hadde 8 dager, noe jeg følte var altfor lite. For å få se og nyte alt, så hadde ihvertfall jeg kunne tenkt meg kanskje 14 dager. Da slipper man tidspresset. Og med alle stedene du ramser opp her...Det blir mye, vil anbefale deg å korte ned til de plassene du absolutt ønsker å dra til, og se om du får en rute der.

Vil også anbefale å kutte ut de aller største motorveiene. Du går glipp av kjempemye, selv om det kan være trange veier (og dermed verre om det skulle bli helt eller delvis stopp).

Når det gjelder hoteller tok vi det dag for dag. Vi hadde kun booket hotell på første (Munchen) og de siste dagene (i Nice).

Vi hadde internett på hvert hotell vi overnattet på, så på morgenen før vi dro videre, planla vi hvor vi skulle kjøre videre den dagen, og booket hotellrom for neste natt der og da.
Aldri noe problem. Det eneste var at hvis man hadde en lang etappe foran seg, så var det lurt å gi beskjed til hotellet at man ble sen. Mange har ubemannet resepsjon om natta, og hvis man da ikke dukker opp før midnatt- 01.00...

Hvis du er interessert i å se alpene, uansett land, så har du noe helt spektakulært foran deg. Trollstigen vi har her i Norge blir flat fotballbane i forhold til alpene. Helt utrolig vakkert!

• Liker 1
Skrevet

Her kommer et forslag hvis dere har tre uker, og ønsker å kjøre hele veien. Dette blir en ferie i nord-Italia, med en smak av alpene på veien. Min erfaring er at det lønner seg å være noen flere netter noen steder, da det blir veldig slitsomt med nye hoteller hver eneste dag.

Ferge Oslo -Kiel, eller Gøteborg-Kiel. Da våkner dere utvilte opp i Tyskland. Kjøring på Autobahnen sydover. Overnatting for eksempel i Bamberg, som skal være en hyggelig gammel by med bindingsverkshus.

Kjøre videre til for eksempel Oberammergau, en utrolig hyggelig by. Her går det ann å være noen dager, og besøke for eksempel Neuschwansteig-slottet, eller reise opp på Zugspitze, eller bade i svømmehallen som har utendørsbad med alpene i bakgrunnen. Eller du kan spise middag og overnatte en natt.

Videre over Brenner-passet ned til Verona/Gardasjøen-distriket. Være 2-3-4 netter i dette området.

Til Milano, ha en overnatting her. Fin by, men kan være veldig varmt og mye mygg om sommeren.. Holder med en natt, og å se kirken..

Videre ned mot Genova, og Cinque-Terre. Bo 2-3-4 netter for eksempel i Levanto, og ta båt eller tog inn til de vakre byene. Gå gjerne turstien mellom et par av dem.

Kjør enda litt sydover til Pisa/Lucca&/Fireze. 2-3-4 netter her også.

Opp og øst til Venezia, eventuelt Lido de Jesolo, og besøk inn til Venezia. Igjen 2-3-4 netter.

Så er det tid for å reise nordover. 1. overnatting for eksempel i Heiligenblut i Østerrike.

Neste dag kjører dere over Grossglocknerpasset. Mange flotte utsiktspunkt på veien.

Salzburg, 2 overnattinger og en hel dag i en nydelig by!

På vei hjem kan dere kanskje klare dere med ett stopp i Tyskland, før dere for eksempel tar Kiel-Gøteborg (som går på ettermiddagen) hjem. Eller to overnattinger. Hamburg er en overraskende fin by. Har dere flere dager til rådighet går det ann å stoppe i Berlin noen dager...

Ang. bestilling av hotell: Jeg har booket alt på forhånd, men vi har reist med barn, og det er vanskeligere å finne hoteller med familierom og gode faciliteter. Er man litt mer fleksibel skulle det gå greit å ta det på sparket. Men noen steder lønner det seg å bestille. For eksempel i Salzburg i slutten av juli og august er det musikkfestival, og nesten umulig å få hotell hvis du ikke har reservert.

Lykke til med planleggingen. For å finne ut hvor lang til det tar å kjøre mellom ulike steder kan du bruke www.viamichelin.com. Ser at mange anbefaler deg å unngå Autobahn, men det er jeg ikke alltid enig i. Noen ganger er det morsomt å kjøre småveier, men det er samtidig greit å komme seg raskt oppover de store strekningene i Tyskland.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en fantastisk biltur med baby sist sommer. Vi måtte bruke en dag på å kjøre ned til Oslo. Så ble det Kielferja - dyrt som f., men vi får jo en overnatting underveis, og sparte oss for mye kjøring. Vi hadde en hovedplan med turen: Være i Amsterdam en stund. Alt annet var åpent.

Det var så gøy å ta ting litt på sparket! Uansett hvor vi kom, var det aldri noe problem å finne overnatting, selv midt i fellesferien som dette var. Vi brukte motorveiene endel, men da vi var klare for å finne en småby å overnatte i (og se oss omkring i), kjørte vi inn på helt tilfeldige småveier. Vi havnet i Harlingen, Friesland (Nord i Nederland) og fikk sikkert byens kuleste hotellrom med balkong ut mot havna, pannekakehus 50 meter fra hotellet.

Etter en uke i Amsterdam, kjørte vi ned mot Brussel. Stoppet innom Brugge og likte oss så godt der at vi ble tre døgn. Etter Brussel og Belgia, brukte vi noen dager på å kjøre gjennom Tyskland. Overnattet i tilfeldige småbyer - hver by var utrolig sjarmerende, med gammelt torg i sentrum, og hyggelige utepils-kafeer når bilen var parkert for dagen.

Når kan kommer til litt større byer uten å ha booket overnatting på forhånd, har turistkontorene vanligvis full oversikt, og vi fikk også mye last minute-rabatt, hoteller som hadde regnet med at rommet ble stående tomt den natta, etc.

Og: For meg, som er shoppingglad, var det et must å ha med egen bil, og ikke fly og leiebil. Vi hadde også med takboks, så jeg shoppet ny lampe og mye stasj som ville vært helt utenkelig å ta med på fly.

Anonymous poster hash: dfa9d...70f
  • Liker 1
Skrevet

Vi har nettopp vært på 3 ukers bilferie, to stykker av oss også :) Vi liker å kjøre da, det skal sies. For to år siden kjørte vi til nordkapp, varanger og ned igjen. Fra Oslo. Så leste vi at det er like langt til nodkapp som ned til italia, så da tenkte vi at, "ok, da kjører vi andre veien i år". ;)

Ruta ble som følger: Kongsvinger - Trelleborg - ferge til Rostock - Berlin (2 netter) - Praha (2 netter) - Munchen (2 netter) - alpene (1 natt) - Ljubljana (1 natt) - Zadar, Kroatia (5 netter) - ferge til Ancona, Italia - Venezia (2 netter) - lunsj i Verona - Varenna, Comosjøen (2 netter) - Frankfurt (1 natt) - bilkollaps på autobahn og 1 natt i Bad Hersfeld - Kiel (1 natt) - Colorline til Oslo.

Liker man å kjøre så er avstander på en 4-5 timers kjøring helt greit på en dag. Vi vurderte først å ta mindre tid i Kroatia og kjøre opp via Paris og Amsterdam, men vi prioriterte heller noen late dager på stranda. Hadde latt seg gjøre å titte innom nevnte byer, men hadde bare blitt 1-2 netter per sted da. Men det er overraskende hvor mye man rekker å se i løpet av en dag! I alle fall å få et inntrykk og se de meste kjente tingene :)

Erfaringer: autobahn er carkiller. Det var ikke bare vår bil som tok kvelden (vannpumpa røyk), det var minst 1 bil hver 5. mil omtrent (bare på vår side, sikkert tilsvarende i motsatt felt) som sto med åpent panser, på fraktebil eller liknende. Alt fra gamle biler til nye biler, røde, svarte, hvite, lange og korte. Å ha ny bil var virkelig ingen garanti! Vår er en gammel kjerre, så vi hadde nesten forventet at noe måtte skje underveis, tipper at de med biler som kun er noen år gamle ikke forventet det. På audiverkstedet som fikset bilen vår kom samme bilbergersjåfør mer to audier til som hadde dødd på autobahn, i løpet av de 4 timene de brukte på å fikse bilen vår. Så - styr unna autobahn, selv de mindre veiene er veldig fine i Tyskland. Kjør rundt! Mye penere også. Vi kjørte utenom autobahn ned, og så skulle vi "bare hjem igjen" på slutten og tenkte at autobahn da var greit. Angret kan man si.

Dessuten: ved bruk av f.eks google maps eller GPS så er kjøretiden som beregnes i tyskland på autobahn sånn ca med snittfart på 130... hvis man ikke er komfortabel med den farten, eller som oss, har mye bagasje og sykler bakpå, så tar kjøringen fort en god del lenger tid enn oppgitt. Vi lå vel jevnt i rundt 110, og brukte da et par timer lenger enn oppgitt på en 5 timers tur. Lurt å huske.

Kjøring i Italia er spennende. Italienere er ikke særlig gode å å overholde fartsgrenser, forbikjøring forbudt osv. Mye crazy kjøring, hold god avstand - alltid! Gjelder selvsagt også autobahn, der er det skummelt når noe plutselig skjer i veldig høy fart.

Ang overnatting i Tyskland så besøkte jo vi litt større byer, men den kosligste overnattingen var nok når bilen røyk og vi strandet ved en liten by :) Vil anbefale å finne småsteder langs veien, det er alltid mange skilt med "rom ledig", så å finne overnatting langs landeveiene tror jeg er uproblematisk. Enda en god grunn til å styre unna motorveiene.

Vet ikke om det er svar på dine spørsmål, men som sagt, liker dere å kjøre så er det absolutt gjennomførbart. Vi sjekket avstander og kjøretider på google før turen, og det stemte sånn ca. Vi la opp en ca plan før vi dro og sjekket at det var gjennomførbart på tid og avstand. Avvek litt fra planen underveis, men det er kjekt å vite at man har tid til å komme seg dit man ønsker, eller å oppdage hva som ikke lar seg gjøre.

Disse tre ukene har vært fantastiske, så anbefaler sterkt! Sjekk at dere har veihjelp i europa i bilforsikringen eller via annet selskap før dere drar, det var utrolig kjekt å ha viste det seg :)

Skrevet

For å få mest ut av tiden hadde jeg vurdert å fly ned, og ha leiebil.

Dere kan fly til Nice/Milano/Bergamo/Pisa/Venezia - men også Østerrike/Sveits kan passe.

Konsentrer dere om nord-Italia og sør-Frankrike, det er mer enn nok å se på her. Skriv ned steder dere vil besøke og prioriter de deretter i steder dere MÅ besøke og steder det hadde vært gøy å besøke om dere får tid. Se hvor alt ligger på kartet, og bruk google maps til å beregne kjøretider.

I Nord-Italia hadde jeg prioritert Verona, en innsjø eller to (f.eks Garda, Como, Maggiore), en stopp på en gård i Piemonte, Cinque Terre og kanskje en annen by på den italienske rivieraen. Så hadde jeg svippet innom Monaco, bodd noen netter på den franske rivieraen, og så kjørt litt innover landet til Provence.

Skrevet

Jeg vil gjerne se Amsterdam, Venezia, Verona, Milano, Roma og Nice. For ikke å snakke om Manarola og/eller Vernazza.

Er det noen som har noen tips?

Noe jeg har glemt? Noe jeg bør glemme? Noen som har gjort lignende?

Takk på forhånd :)

Hallo! Vil bare si at den foreløpige ruta di KAN gjøres på 3 uker. Vi har gjort liknende rute flere ganger, rekker fint ned til Roma (OG besøker andre steder OG slapper av underveis) og tilbake på to uker, samt besøker svigerfamilien i Nederland 1 uke på vei opp igjen. Dog er det en skikkelig omvei så hvis jeg var deg hadde jeg utsatt vesteuropa til en senere ferie ;) Med 3 uker t/r Roma har du romslig med tid. Ville kjørt autobahn. Fort og greit. Bremsa ned rundt Bayern, og iallefall en dag i ferien kjørt små siksakveier i alpene. Småveier i alpene tar laaang tid, beregn gjerne en hel dag på noe som ellers ville tatt et par timer på motorvei.. Noen deler av Italia ville jeg også gjort unna på autostrada, f.eks Po-sletta som er stort flatt og varmt område 'under' Milano men med herlige sjarmise byer som bl.a Verona. Roma: ikke kjør inn i selve byen, finn hotell max så nærme som i nærheten av ringveien og ta off.transport inn!!! Om bestilling av hotell: har hatt grei erfaring med å bestille over internett dagen før vi reiser videre fra et sted til neste. Deilig å ta ting på sparket, men allikevel trygt å kvelden før ha sjekka ut litt om hotellet før man banker på døra synes jeg..:) Viktig å finne hotell med wi-fi da.. Ta med godt med reiseguider til forskjellige områder for å bla opp i underveis. Og unngå august, da har søreuropeerne ferie og rømmer til kysten og det er maange av dem.. :))

Skrevet

Hallo! Vil bare si at den foreløpige ruta di KAN gjøres på 3 uker. Vi har gjort liknende rute flere ganger, rekker fint ned til Roma (OG besøker andre steder OG slapper av underveis) og tilbake på to uker, samt besøker svigerfamilien i Nederland 1 uke på vei opp igjen. Dog er det en skikkelig omvei så hvis jeg var deg hadde jeg utsatt vesteuropa til en senere ferie ;) Med 3 uker t/r Roma har du romslig med tid. Ville kjørt autobahn. Fort og greit. Bremsa ned rundt Bayern, og iallefall en dag i ferien kjørt små siksakveier i alpene. Småveier i alpene tar laaang tid, beregn gjerne en hel dag på noe som ellers ville tatt et par timer på motorvei.. Noen deler av Italia ville jeg også gjort unna på autostrada, f.eks Po-sletta som er stort flatt og varmt område 'under' Milano men med herlige sjarmise byer som bl.a Verona. Roma: ikke kjør inn i selve byen, finn hotell max så nærme som i nærheten av ringveien og ta off.transport inn!!! Om bestilling av hotell: har hatt grei erfaring med å bestille over internett dagen før vi reiser videre fra et sted til neste. Deilig å ta ting på sparket, men allikevel trygt å kvelden før ha sjekka ut litt om hotellet før man banker på døra synes jeg.. :) Viktig å finne hotell med wi-fi da.. Ta med godt med reiseguider til forskjellige områder for å bla opp i underveis. Og unngå august, da har søreuropeerne ferie og rømmer til kysten og det er maange av dem.. :))

Tusen takk for et utfyllende svar :)

Godt råd det med hotellet, og Roma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...