AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Etter en ren krangle- og diskusjonstråd om fattige single, ønsker jeg en tråd her om konkrete sparetips for oss single. Håper mange vil komme med forslag her Anonymous poster hash: 82e55...6ea 2
Mr.Omg Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Jeg foretrekker at et fast beløp settes inn på sparekontoen(e) den dagen jeg får lønn. Og dersom det er igjen noe fra forrige lønning på lønningsdagen så setter jeg over det også på sparekontoen 1
Gjest Gresshoppesang Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Jeg sjekker brukskontoen dagen før ny lønn kommer inn og setter halvparten av beløpet inn på sparekontoen og den andre halvparten på kontoen for damete utskeielser, som også er en sparekonto for mer og mindre unødvendige kjøp. Ellers er jeg flink til å handle på salg. Tror aldri jeg kjøper plagg til full pris. 1
Gjest Gresshoppesang Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Men den aller største spareposten min er nok at jeg kjøper en hel pose gulrøtter og spiser den opp! 2
Gjest gjest17 Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Lag opp store porsjoner med middag som du fryser ned porsjonsvis. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 Hvis renovasjonsavgiften er knyttet til antall og størrelse på søppelspann (er de det?), hør med den single naboen om dere kanskje kan dele. Anonymous poster hash: 469af...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Som andre allerede har nevnt er det greit å ha flere kontoer til forskjellige ting. F.eks. en regningskonto, en sparekonto, en bufferkonto og en kortkonto. Da kan man automatisk overføre penger etter ens behov til de forskjellige kontoene og la det stå igjen et bruksbeløp på kortkontoen. Er det tomt der, så er det tomt. Ellers er jo struktur på matkjøp og matlaging viktig. Jeg er ikke flink på dette i praksis, dessverre. Men kjøpe på tilbud, lage flere porsjoner og fryser er stikkord her. Kutte ut unødvendige utgifter som kaffe på kiosk på vei til jobb, impulssnopekjøp, dyr utemat når man er alene kanskje t.o.m. lunsj på jobb (ta med matpakke). Anonymous poster hash: 1c8ac...e35 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Hvis renovasjonsavgiften er knyttet til antall og størrelse på søppelspann (er de det?), hør med den single naboen om dere kanskje kan dele. Anonymous poster hash: 469af...4d4 Det kommer an på hvor du bor. Men du må uansett ha ett søppelspann per boenhet, så vidt jeg vet. Men å resirkulere for alt det er verdt vil spare deg penger om du bor i et område med denne løsningen og må tømme mer enn de 12 gangene man uansett har betalt for. Anonymous poster hash: 1c8ac...e35
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Det kommer an på hvor du bor. Men du må uansett ha ett søppelspann per boenhet, så vidt jeg vet. Men å resirkulere for alt det er verdt vil spare deg penger om du bor i et område med denne løsningen og må tømme mer enn de 12 gangene man uansett har betalt for. Anonymous poster hash: 1c8ac...e35 Det varierer. I vår kommune kan man dele en avgift (og altså en søppeldunk) med naboen - tomannsboliger liker den løsningen - og betale 1/2 pris, mens i nabokommunen kan en levere boss annenhver uke, og betale 60%. Uansett er det gratis å ringe servicetorget og høre! Del på ting med dine venner. Liker du og en venn/venninne samme blad/avis? Kan dere dele på et abonement i stedet for å ha to? Samme med grønnsaker og slikt i stort, om dere bor nært og er gode venner kan det funke kjempeflott å dele på ting. (Funker også for de tingene i huset en nesten aldri bruker. Skrutrekker og boremaskin og stige og brødformer og gressklipper, men en må bo nært for dette siste!) Lag middag til hele slekta - lag middag for 2-3 dager når du først er i gang. Går like fort å lage 3 porsjoner som en, du sparer oppvasken og kan enten spise det samme i 3 dager eller fryse ned porsjoner så har du "fast food" i fryseren til de hektiske dagene (også fint som lunsjporsjoner). Det skaper også mulighet for å lage ting som ellers er vanskelig til en: lasagne og mousaka og lammesteik, ball eller kalkun. Og det er jo så godt. Å invitere til storselskap for å få spist opp er hyggelig, men ikke billig. Skaff deg en fryser om du ikke har en. Seriøst. Som singel blir de stooore kvantaene som er på billig-billigsalg altfor store uten. Med fryser kan du fryse bær og frukt i sesong til smoothie utover vinteren, kjøtt når det er billig og ferdigmat i mengder. Anonymous poster hash: b3706...dab 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Mamma og jeg handler ofte sammen på "ta 3, betal for 2". Jeg trenger bare den ene, men hun trenger to. Vanlig pris for f.eks. kaffe er kanskje 25 kr per stykk, for tre stykker betaler vi 50 kr, altså betaler jeg bare 16,6 kr for min pose kaffe. Anonymous poster hash: c2b4f...47b 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #11 Skrevet 8. august 2013 Det varierer. I vår kommune kan man dele en avgift (og altså en søppeldunk) med naboen - tomannsboliger liker den løsningen - og betale 1/2 pris, mens i nabokommunen kan en levere boss annenhver uke, og betale 60%. Uansett er det gratis å ringe servicetorget og høre! Del på ting med dine venner. Liker du og en venn/venninne samme blad/avis? Kan dere dele på et abonement i stedet for å ha to? Samme med grønnsaker og slikt i stort, om dere bor nært og er gode venner kan det funke kjempeflott å dele på ting. (Funker også for de tingene i huset en nesten aldri bruker. Skrutrekker og boremaskin og stige og brødformer og gressklipper, men en må bo nært for dette siste!) Lag middag til hele slekta - lag middag for 2-3 dager når du først er i gang. Går like fort å lage 3 porsjoner som en, du sparer oppvasken og kan enten spise det samme i 3 dager eller fryse ned porsjoner så har du "fast food" i fryseren til de hektiske dagene (også fint som lunsjporsjoner). Det skaper også mulighet for å lage ting som ellers er vanskelig til en: lasagne og mousaka og lammesteik, ball eller kalkun. Og det er jo så godt. Å invitere til storselskap for å få spist opp er hyggelig, men ikke billig. Skaff deg en fryser om du ikke har en. Seriøst. Som singel blir de stooore kvantaene som er på billig-billigsalg altfor store uten. Med fryser kan du fryse bær og frukt i sesong til smoothie utover vinteren, kjøtt når det er billig og ferdigmat i mengder. Anonymous poster hash: b3706...dab Veldig gode forslag! Har selv abonnert på blad sammen med venner mens jeg studerte, og det fungerte kjempefint! Nå har jeg eget abonnement, men gir bort blader til venner i blant. Føler det er litt sløs at bare jeg selv leser dem én gang Og syns absolutt man kan bli flinkere på å låne diverse utstyr av hverandre. Har selv utrolig mye verktøy, som sjelden brukes, men som jeg føler man "må" ha. Det er også lurt å gjøre avtale med naboene i området, enten ved å byttelåne ting som stige, gressklipper etc, eller eventuelt kjøpe utstyr sammen. Kan legge til at man også kan lage middag sammen med venninner, feks møtes en gang i uken/måneden og spise middag hos hverandre. Da får man brukt opp store pakker når man selv har gjester, og så får man en "gratis" og ikke minst veldig hyggelig middag en senere gang hos de andre venninnene Anonymous poster hash: 34c8d...89a 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #12 Skrevet 8. august 2013 Må bare legge til: bruk biblioteket (hvis du har et i nærheten) for det det er verdt! Lån bøker, filmer og les haugevis av aviser og tidsskrifter gratis Anonymous poster hash: 34c8d...89a 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #13 Skrevet 8. august 2013 Hvis renovasjonsavgiften er knyttet til antall og størrelse på søppelspann (er de det?), hør med den single naboen om dere kanskje kan dele. Anonymous poster hash: 469af...4d4 Det kan man ikke da det er et lovpålagt gebyr for en offentlg tjeneste og man betaler et minimums gebyr. De fleste steder er det sånn at man går over til et gebyrsystem som gjør det lønnsomt å levere mindre restavfall = færre hentinget av søppel betyr mindre gebyr.Anonymous poster hash: 85360...462
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #14 Skrevet 8. august 2013 Del Internett trådløst med naboen - etter avtale. Dvs at dere betaler halvparten hver. Gå sammen med dine single venner og lag middag til hverandre fra tid til annen. Og kjøp en fryser slik at du kan ha glede av storinnkjøp og familiepakninger.Anonymous poster hash: 85360...462 1
JayGatsby Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Etter en ren krangle- og diskusjonstråd om fattige single, ønsker jeg en tråd her om konkrete sparetips for oss single. Håper mange vil komme med forslag her Anonymous poster hash: 82e55...6ea Sparetips! Få deg samboer!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 -Skru av varmtvannet når du drar bort minst en dag -Tøm fryser og kjøleskap også og slå de av -Stjel dasspapir på offentlige toaletter -Snylt hos venner Anonymous poster hash: f957d...d94 1
Rumle Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 -Skru av varmtvannet når du drar bort minst en dag -Tøm fryser og kjøleskap også og slå de av -Stjel dasspapir på offentlige toaletter -Snylt hos venner Anonymous poster hash: f957d...d94 Seriøst?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Seriøst? Ja, man sparer da penger på det, gjør man ikke? Vet om folk som stjeler dopapir på Universiteter, for eksempel. Anonymous poster hash: f957d...d94 1
Rumle Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Ja, man sparer da penger på det, gjør man ikke? Vet om folk som stjeler dopapir på Universiteter, for eksempel. Anonymous poster hash: f957d...d94 Så du synes det er ok å gjøre seg til tyv for å spare noen kroner på toalettpapir?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Så du synes det er ok å gjøre seg til tyv for å spare noen kroner på toalettpapir? Om det er ok? Jeg gjør det ikke, men så lenge man er sparsommelig med dopapir og ikke minst tørkepapir ellers når man går på offentlig toalett så går det opp i opp. Anonymous poster hash: f957d...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå