Gå til innhold

Celleprøve, hvor ofte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du vanskelig for det?

Celleprøve hvert tredje år:

2000

2003

2006

Situasjonen var at det ble tatt celleprøve i

2000 - ingen celleforandringer

2001 - celleforandringer oppdaget, ny celleprøve tre måneder senere, deretter operasjon.

Hadde jeg fulgt treårsregelen skulle jeg først tatt nye celleprøver i 2003, men her hastet det altså allerede i 2001.

Anonymous poster hash: 2f95d...7e3

Akkurat du ventet ikke 3 år, fordi man gjør ikke det ved unormale funn. 3-årsregelen er for de uten funn.

Anonymous poster hash: 1be33...a7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vanskelig for det?

Celleprøve hvert tredje år:

2000

2003

2006

Situasjonen var at det ble tatt celleprøve i

2000 - ingen celleforandringer

2001 - celleforandringer oppdaget, ny celleprøve tre måneder senere, deretter operasjon.

Hadde jeg fulgt treårsregelen skulle jeg først tatt nye celleprøver i 2003, men her hastet det altså allerede i 2001.

Operasjon, eller standard fjerning av celleforandring? Hvis det er det siste, så er det ingen grunn til å tro at du ville fått livmorhalskreft på den tiden da dette er en krefttype som utvikler seg svært sakte. Når du først har fått påvist celleforandring som ikke går tilbake av seg selv, så er det derimot ingen grunn til å vente med å fjerne det.

Anonymous poster hash: 31d1e...c8c

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat du ventet ikke 3 år, fordi man gjør ikke det ved unormale funn. 3-årsregelen er for de uten funn.

Men herregud da, det var normale funn i 2000, men ikke i 2001. Ved treårsregelen hadde jeg ventet til 2003 ettersom det var normale funn. Det var først i 2001 at det var unormale funn, og plutselig ble det bråttom og man ville ta nye prøver etter tre måneder og deretter operere.

Unnskyld at jeg sier det, men skremmende at folk som er så tjukke i huet har så sterke meninger om ting som har med kreft å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes bare det er snodig at myndigheter i forskjellige land anbefaler forskjellige tidsintervall. Jeg bodde et sted der de begynte med celleprøver det året jentene hadde debutert seksuelt, samt hvert år etter det. Vet dessuten om nok tilfeller der folk har fått kreft "down there" lenge før de var 25. Derfor tar jeg ingen sjanser :wink:

Ja, det var en tidligere paradise hotel deltaker som nettopp døde, 24 år gammel.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10118812

Anonymous poster hash: cb73c...db9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at 25-års regelen ikke gjelder dersom man debuterer tidlig eller har mange sexpartnere. Med fare for å være frekk vil jeg tro at en PH-deltaker neppe har hatt få sexpartnere. Dessuten kan det godt hende at hun aldri har sjekket seg for sykdommer eller gått til GU. Det sier seg selv at man bør gå jevnlig til GU etter at man har debutert, ikke bare for å ta celleprøver men også for å sjekke at alt er i orden ellers. Er mange plager og sykdommer som ikke gir symptomer.

Anonymous poster hash: 1187f...be1
AnonymBruker
Skrevet

Men herregud da, det var normale funn i 2000, men ikke i 2001. Ved treårsregelen hadde jeg ventet til 2003 ettersom det var normale funn. Det var først i 2001 at det var unormale funn, og plutselig ble det bråttom og man ville ta nye prøver etter tre måneder og deretter operere.

Unnskyld at jeg sier det, men skremmende at folk som er så tjukke i huet har så sterke meninger om ting som har med kreft å gjøre.

Ro deg ned da :)

Du valgte sikkert selv å teste deg på nytt etter ett år, og bra var jo det. Jeg sier ikke at man må følge den regelen om 3 år

Skrevet

Hvem blir dere innkalt av? Legekontoret? Jeg får bare en påminnelsen av kreftregisteret om jeg glemmer det etter 3 år, ellers ingen innkallelse.

Jeg bestiller legetime selv, og krever celleprøve. Som du sier, kreftregisteret inkaller bare hvert tredje år, er du ikke villig til å satse på at det går bra i tre år, så må du fikse time selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...