Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #1 Skrevet 21. april 2004 Vet ikke om dette blir riktig sted og legge dette inn jeg , men vi prøver. I kveld skal jeg for første gang holde et foredrag på en ungdomsskole, men det er for foreldrene ( 8 og 9 klasse) Noe gode tips. Jeg har en lei dentens til og fjolle vært og prøve og være morsom når jeg er litt usikker, og det passer seg ikke inn her. Forberedelsene har det blitt dårlig , rett og slett fordi jeg ikke har hatt tid :oops: Tar gjerne imot tips og lykkeønskninger og at dere krysser fingre og tær for at jeg ikke skal drite på draget
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #2 Skrevet 21. april 2004 Dette får jeg ikke roligere nerver av , ingen som har noen gode tips
Suzy Skrevet 21. april 2004 #3 Skrevet 21. april 2004 Hæpp! Suzy to the rescue! Siden du ikke har forberedt deg altfor mye er det bare en ting å gjøre - presenter godt! Tenk over innholdet ditt og forenkle det i best mulig grad. Vær klar og tydelig. Ikke snakk for fort og ta pauser så alle får fordøyd det du sier. Vær strukturert og presenter gjerne en konklusjon på foredraget slik at folk ikke sitter igjen og føler seg litt "snytt" (hva var egentlig poenget?)... Bruk eksempler for å illustrere der det er relevant. Ikke stress er vel det viktigste. Bruk gjerne tavla for å skrive ned stikkord - og samle det du snakker om til en "tese", nøkkelsetning eller konklusjon slik at du kan presentere det... Pass på at alt du skal snakke om henger sammen og at veien fra innledning til avslutning/konklusjon går i en rimelig "rett" linje. Skal du vike av den rette veien med anekdoter f.esk - vær trygg på at du klarer å finne tilbake og gjør tilhørerne oppmerksomme på at du nå viker av litt... Ellers - lykke til og tvi, tvi
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #4 Skrevet 21. april 2004 :-) :kysse: Viste jeg kunne regne med deg. Veldig gode råd, skal printe de ut :-)
Suzy Skrevet 21. april 2004 #5 Skrevet 21. april 2004 Forresten er det alltid ok å bruke humor, men det viktigste er å ikke bli manisk... (fnise og fortelle upassende groviser )
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #6 Skrevet 21. april 2004 Det er der mitt problem er størst- jeg blir så ufattlig dum og vet ikke når jeg skal stoppe :oops:
Suzy Skrevet 21. april 2004 #7 Skrevet 21. april 2004 Det er der mitt problem er størst- jeg blir så ufattlig dum og vet ikke når jeg skal stoppe :oops: Fort gjort... Morsomheter er som så mye annet best når de er planlagte - hva skal du snakke om forresten?
Dagensdiva Skrevet 21. april 2004 #10 Skrevet 21. april 2004 - Oversiktlighet - Litt humor..(men de fleste er ikke flinke her..synes det er kjedelig når lærere og andre ler uten at vi synes det er morsomt..) - Begrensning - Ta imot spørsmål- gjør dem oppmerksom på å stille når DU ber om det...ellers blir det KAOS. Dette greier du fint. Lykke til! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #11 Skrevet 21. april 2004 - Oversiktlighet - Litt humor..(men de fleste er ikke flinke her..synes det er kjedelig når lærere og andre ler uten at vi synes det er morsomt..) - Begrensning - Ta imot spørsmål- gjør dem oppmerksom på å stille når DU ber om det...ellers blir det KAOS. Dette greier du fint. Lykke til! :-) :-) Takk
Gjest Poirot Skrevet 21. april 2004 #12 Skrevet 21. april 2004 Husk å ta en pause til å puste innimellom. Det kan synes lenge for deg, men ikke for tilhørerne, da blir det ikke fullt så masete. Skal du ha overhead/flip-over? Skriv bare litt av gangen, avdekk etterhvert. ellers sitter folk bare å leser mens du snakker. Prøv å se etter om folk har spørsmål underveis, da flyter praten lettere. Start med å gi en kort oppsummering om hva du skal si på møtet. Om det er vanskelig å være morsom, prøv å huske en eller annen morsom episde natteravnene har vært borte i. For min del trenger ikke alt være morsomt heller, heller sakelig enn tull og tøys. De er ikke der for å bli underholdt.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #14 Skrevet 21. april 2004 Husk å ta en pause til å puste innimellom. Det kan synes lenge for deg, men ikke for tilhørerne, da blir det ikke fullt så masete. Skal du ha overhead/flip-over? Skriv bare litt av gangen, avdekk etterhvert. ellers sitter folk bare å leser mens du snakker. Prøv å se etter om folk har spørsmål underveis, da flyter praten lettere. Start med å gi en kort oppsummering om hva du skal si på møtet. Om det er vanskelig å være morsom, prøv å huske en eller annen morsom episde natteravnene har vært borte i. For min del trenger ikke alt være morsomt heller, heller sakelig enn tull og tøys. De er ikke der for å bli underholdt. Gode råd poirot :-) Tusen takk. Nei skal nok bare stå rett opp og ned og prøve å virke spennede. Mitt problem er at jeg ofte føler at folk ikke tar meg seriøst fordi jeg er yngere en de. Jeg er 29 og disse er foreldere til tennåringer. Takk MariannE :-)
Gjest Poirot Skrevet 21. april 2004 #15 Skrevet 21. april 2004 Skjønner hva du menr med alder. Du her imidlertid ert fortrinn; du er nærmere tenåringene i alder og mer i kontakt med det du skal snakke om enn foreldrene.
Gjest Poirot Skrevet 21. april 2004 #16 Skrevet 21. april 2004 Kom på en ting til: Du kan også starte med å stille noen spørsmål med håndsopprekning for å få vite hvor landet ligger. Eks. -Hvem har sett bråk på byen -Hvem har sett fulle ungdommer -Hvem har sett Natteravnene i aksjon -Hvem har vært ute på byen etter klokken 2 det siste året
Rapitap Skrevet 21. april 2004 #17 Skrevet 21. april 2004 Synes det er flotte innspill du har fått. Ønsker deg lykke til. *Du gjør det nok mye bedre enn hva Derek ville klart!* :blomst_opp:
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #18 Skrevet 22. april 2004 Tusen takk for alle råd. Det gikk så fint så.
Gjest GreenSky Skrevet 22. april 2004 #19 Skrevet 22. april 2004 :o Så ikke denne tråden før nå! Bra at det gikk bra, da! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå