AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Jeg er fullt klar over at jeg kommer til å få vesentlige til å hoppe i taket, knuse pcen og kalle meg for det ene og det andre. Men her kommer det: Ønsker du å gå ned i vekt, må du spise MINDRE. Folk i dag spiser som aldri før. Frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag + dessert, mellommåtid, kveldsmat, snacks osv. på en hel dag. Så fort man kjenner en liten sultfølelse, at noe å spise er fristende så drar man opp kjøleskapsdøren. Og etterpå sitter de fleste å klager over sin egen vekt. Hvorfor er jeg overvektig, jeg spiser jo sunt? Jo, du er overvektig fordi du har gitt kroppen din for mye mat. Når man er vandt til å spise mye mat og ofte, så vender kroppen seg til det. Sultfølelsen vil da komme raskt om man ikke har spist noe på de siste 3 timene. Når man kjenner seg sulten, forteller kroppen oss at "hvis du ikke spiser noe snart, så kommer jeg til å ta i fra lageret i kroppen". De fleste folk spiser når de kjenner seg sulten og da får ikke kroppen tatt i fra disse lagrene, så da ligger fettet der konstant. Det du må gjøre om du vil gå ned i vekt er å gradvis kutte ned på matinntaket ditt. Spis en liten frokost, og vent med neste måltid til lunsj. Ja, du kommer til å føle deg veldig sulten i starten (da du er vandt med mer mat) men dette vil gradvis gå over. Kroppen vil til slutt bli vandt med mindre mat. Sultfølelsen vil og så gå over etter en liten stund. Dette er ikke farlig. Tenk på alle andre mennesker i verden som kanskje bare spiser to måltider i løpet av en dag. Eller oss i Norge for 500 år siden. La nå kroppen din ta næring i fra lageret ditt, og slutt å full på til døgnets tider. Takk for meg. Anonymous poster hash: bbe7b...940 26
AmandaVI Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 (endret) Hvis folk virkelig vil gå ned i vekt, bør de ta en tur til fastlegen først for å ta blodprøver for å avdekke enkelte mangler i kostholdet og få råd om hvordan man skal legge om kostholdet slik at det passer for den enkelte, og for å få råd om passende menge og type daglig fysisk aktivitet. Underernæring er veldig farlig. Ikke bare på grunn av lavt matinntak, men på grunn av vitaminer, mineraler og sporstoffer som uteblir, og ustabilitet i blodsukkeret. Folk i fattige land og i Norge for 500 år siden døde tidlig nettopp på grunn av dette. Innlegg ryddet for hets. Surriball, mod. Endret 19. august 2013 av Surriball 13
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Jeg spiser tre måltider om dagen og ikke noe mellommåltid eller godis. Stopper alltid å spise før jeg blir mett siden det sies at det tar 20 min før hjernen får beskjed fra maven om at man er mett. Men jeg blir alikevel ikke mett! Og jeg går opp i vekt! Så det funker tydeligvis ikke for alle. Anonymous poster hash: f96b1...a6e 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 (endret) Man kommer ikke til å mangle mineraler og vitaminer om man kutter ned på kostholdet sitt. Det er bare å holde kostholdet sitt variert. Mennesker kan leve opp til en uke uten mat, så da går det fint å kutte ut ett måltid eller to pr dag. Send deg ut til en øde øy og lev på frukt, fisk og grønnsaker i en måned så vil du se klar vektnedgang. Jeg står fortsatt på mitt at folk spiser for mye i dag. Som tidligere sagt, kroppen må få lov til å ta av lageret. Jeg gjør dette selv og har holdt meg slank så lenge jeg kan huske. Frisk som en fisk er jeg også. Anonyme meg Anonymous poster hash: bbe7b...940 Innlegg ryddet for diskusjon av AB-funksjon. Surriball, mod. Endret 19. august 2013 av Surriball 9
Supraspinatus Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Jeg signerer ikke med bruker fordi jeg vet det blir ett himla oppstyr. Man kommer ikke til å mangle mineraler og vitaminer om man kutter ned på kostholdet sitt. Det er bare å holde kostholdet sitt variert. Mennesker kan leve opp til en uke uten mat, så da går det fint å kutte ut ett måltid eller to pr dag. Send deg ut til en øde øy og lev på frukt, fisk og grønnsaker i en måned så vil du se klar vektnedgang. Jeg står fortsatt på mitt at folk spiser for mye i dag. Som tidligere sagt, kroppen må få lov til å ta av lageret. Jeg gjør dette selv og har holdt meg slank så lenge jeg kan huske. Frisk som en fisk er jeg også. Anonyme meg Anonymous poster hash: bbe7b...940 Man går ned av å faste også. Det betyr ikke at det er bra å fortsette hele livet med det. http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73002112/30-08-2012 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 Jeg gikk faktisk ned i vekt ved å spise MERE. Tre mellommåltid la jeg inn også. Anonymous poster hash: dd09e...31b 6
Gjest Mundane Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Det er ikke et farlig råd å si at folk som vil ned i vekt må spise mindre. Spise mindre betyr ikke spise for lite. Det de fleste sliter med er sultfølelsen når de skal gå fra 3000-4000kcal inntak ned til 1500-2000kcal. Fordi de har spist noe hver time time gjennom hele dagen i flere år. Spis mindre(ikke for lite) og bevege seg mer, så vil kiloene forsvinne. Når man er overvektig så trenger man ikke noe spesial diett eller treningsprogram. Folk flest har ikke tålmodighet og når de ikke får resultat på dagen så "funker det ikke". Jeg gikk ned 10kg(fra 90 til 80) på 6 måneder ved å bare kutte ut snop/brus hver dag(men ikke helt ut) og bittelitt trening(10-15min hoppetau, pushups) noen ganger uken. 10kg over 6 måneder er relativt treigt når man leser solskinnshistorier på internett, men jeg er hvertfall 10kg lettere og det med nesten ingen innsats. Leser man her på KG eller andre steder så skulle man tro at alle har en magisk kropp som ikke vil ned i vekt "uansett hvor lite man spiser eller hvor mye man trener" og nå leter de etter en magisk nøkkel som kan løse problemet. Jeg tviler på det sterkeste at det er tilfelle, de aller fleste trenger kun å spise mindre(ikke for lite), bevege seg mer og ha tålmodighet. Du vil takke deg selv 1-2-3 år senere at du faktisk spiste mindre og beveget deg mer uansett om det så ut som vekta stod stille. 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Jeg gikk faktisk ned i vekt ved å spise MERE. Tre mellommåltid la jeg inn også.Anonymous poster hash: dd09e...31b Det stemmer ikke og det vet du sikkert hvis du tenker deg litt om. Mere mat kanskje, men ikke flere kalorier. Men jeg støtter ikke HI her altså. Anonymous poster hash: f410b...24d 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Det stemmer ikke og det vet du sikkert hvis du tenker deg litt om. Mere mat kanskje, men ikke flere kalorier. Men jeg støtter ikke HI her altså. Anonymous poster hash: f410b...24d Nei, jeg spiste faktisk veldig lite. Et knekkebrød til frokost og veldig liten middag. Jeg sto fast på vekta mi og var dvask og slapp. Så begynte jeg å lese om kosthold og slanking, og fant ut at jeg spiser altfor lite. Så jeg startet opp med en mye større frokost og en skikkelig porsjon med middag. Og mellommåltid og lunsj og kvelds. Og hva skjedde? Jo, jeg begynte å gå ned i vekt. Anonymous poster hash: dd09e...31b 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Beste er å finne ut hvor mye kalorier din kropp skal ha, og finne ut hva slags næringsstoffer den må ha. Og så veie og måle alt man spiser en stund, for å se hva som er riktig for ens egen kropp. Da finner man den riktige veien. Shapeup er en fin app, der du fører opp alt du spiser og alt du trener, og du vil hele tiden se hvor mye/lite du bør spise. Anonymous poster hash: 45438...ca3 1
Jade Skrevet 7. august 2013 #11 Skrevet 7. august 2013 (endret) Man trenger ikke sulte seg ihjel ved å spise mindre. Man kan starte med å kutte ut snop, snacks, brus, saft og junk food. Bytte ut 2-3 porsjoner middag med 1 porsjon, osv. For mange vil det være nok. Røre mer på seg. Trimme, gå i stedet for å ta bussen, heis, rulletrapper osv. Spiser du allerede sunt og "sparsommelig", eller at snopekuttingen rett og slett ikke er nok, må nok mer drastiske endringer til. Det er ihvertfall viktig å ikke bruke opp "matbudsjettet" på usunne ting som kroppen ikke trenger (hvis man ikke vil sulte seg, altså) Endret 7. august 2013 av Jade 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #12 Skrevet 7. august 2013 Skjønner ikke at folk rekker å spise så mye og grave i seg. Spiser bare 2 ganger om dagen jeg.Anonymous poster hash: 32bee...9dc 1
Atrix Skrevet 7. august 2013 #13 Skrevet 7. august 2013 Jeg er fullt klar over at jeg kommer til å få vesentlige til å hoppe i taket, knuse pcen og kalle meg for det ene og det andre. Men her kommer det: Ønsker du å gå ned i vekt, må du spise MINDRE. Folk i dag spiser som aldri før. Frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag + dessert, mellommåtid, kveldsmat, snacks osv. på en hel dag. Så fort man kjenner en liten sultfølelse, at noe å spise er fristende så drar man opp kjøleskapsdøren. Og etterpå sitter de fleste å klager over sin egen vekt. Hvorfor er jeg overvektig, jeg spiser jo sunt? Jo, du er overvektig fordi du har gitt kroppen din for mye mat. Når man er vandt til å spise mye mat og ofte, så vender kroppen seg til det. Sultfølelsen vil da komme raskt om man ikke har spist noe på de siste 3 timene. Når man kjenner seg sulten, forteller kroppen oss at "hvis du ikke spiser noe snart, så kommer jeg til å ta i fra lageret i kroppen". De fleste folk spiser når de kjenner seg sulten og da får ikke kroppen tatt i fra disse lagrene, så da ligger fettet der konstant. Det du må gjøre om du vil gå ned i vekt er å gradvis kutte ned på matinntaket ditt. Spis en liten frokost, og vent med neste måltid til lunsj. Ja, du kommer til å føle deg veldig sulten i starten (da du er vandt med mer mat) men dette vil gradvis gå over. Kroppen vil til slutt bli vandt med mindre mat. Sultfølelsen vil og så gå over etter en liten stund. Dette er ikke farlig. Tenk på alle andre mennesker i verden som kanskje bare spiser to måltider i løpet av en dag. Eller oss i Norge for 500 år siden. La nå kroppen din ta næring i fra lageret ditt, og slutt å full på til døgnets tider. Takk for meg. Anonymous poster hash: bbe7b...940 Man kan selvfølgelig ikke utelukke at beskrivelsen din passer på en og annen overvektig person. Beskrivelsen din passer dessverre ikke på langt nær alle overvektige personer og mange som sliter med overvekt idag, ligger milevis fra dine antakelser om hvordan de lever livene sine. 3
Alja Skrevet 7. august 2013 #14 Skrevet 7. august 2013 Slik går man ned i vekt; en gang for alle: Forbrenn mer enn det du putter i deg. Underskudd er nøkkelordet. Så egentlig TS, så MÅ man ikke spise mindre. Men om man skal fortsette å spise som man gjør, må man passe på å være i nok aktivitet så man går i kaloriunderskudd. 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #15 Skrevet 7. august 2013 Spiser du allerede sunt og "sparsommelig", eller at snopekuttingen rett og slett ikke er nok, må nok mer drastiske endringer til. Som hva da? Jeg skrev innleg #3, og jeg spiser aldri snop eller brus. Spiser bare en middagsposjon, på tallerkner fra 70-tallet så de er mindre enn dagens tallerkener. Lager all mat fra bunnen av. Synes det virkelig litt sykt å veie opp all mat, og er redd for at det kan føre til forstyrrelser. Anonymous poster hash: f96b1...a6e 3
StrawberryQueen Skrevet 7. august 2013 #16 Skrevet 7. august 2013 Uansett hvilken diett du følger, så er det kun en ting som gjelder: mindre kalorier inn i forhold til kalorier ut! Altså spis mindre kalorier enn det du forbrenner daglig slik at du får et kalori-underskudd. Kutt ut søtsaker,potetgull,snacks og brus og du er på god vei:)
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #17 Skrevet 7. august 2013 Selvfølgelig mente jeg også at man skal være i fysisk aktivitet. Poenget er at folk kaster innpå mat non- stop, og da mister man heller ikke så mye vekt. Det hjelper ikke å trene om man drar rett på peppes pizza etterpå. Anonymous poster hash: bbe7b...940
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #18 Skrevet 7. august 2013 Jeg spiser 2-3 måltider om dagen og spiser bare én porsjon hver gang. Bruker små tallerkener og spiser sakte. Har knapt sultfølelse så jeg kan gå lenge uten mat. Har aldri hatt for vane å småspise. Men mitt problem er at jeg sitter for mye på rumpa og av og til gir for ofte etter for søthungeren. Sjokolade er min store last og jeg kan lett fortære en 200 g sjokolade i løpet av kort tid (ikke flere ganger i uka da men). I fjor prøvde jeg å mosjonere 4-6 ganger i uka og passe litt bedre på hva jeg pakket i meg. Jeg peisa på i 4 måneder uten særlig resultater (beste resultat var -4 cm rundt hvert lår). Ellers rikket ikke magen seg en eneste cm. Jeg gikk opp i stillingsprosent, fikk en mer stressende jobbhverdag og ramlet helt ut av de gode trimvanene mine. Så nå er jeg vel omtrent tilbake til start igjen, like slapp og blubbete. Men jeg har ikke gitt opp. Nå er det livsstilsendring, men denne gangen med fokus på helse og velvære, ikke vekt og kroppsstørrelse. Og jeg skal være tålmodig. Dette er min plan: - Lage mest mulig mat fra grunnen av - Spise mye mer grønnsaker (fylle opp tallerkenen med grønnsaker så jeg "lurer" meg selv litt) - Kutte ned på sjokolade og cola. Selv om det ikke inntas hårreisende mye er det likevel for mye dersom jeg skal klare å gå ned. - Prøve å venne meg av med å forbinde sjokolade med kos, avslapning og trøst og heller finne noe annet å belønne eller trøste meg med. - mosjonere/trimme flere ganger i uka, og da variere og gjøre ting jeg ihvertfall synes føles litt artig. Klarer jeg å holde ut tror jeg at jeg vil merke forskjell og kanskje også få inn de nye vanene så godt at jeg ikke savner noe eller føler at jeg forsaker noe. Og by the way så er menn litt ekstra heldige da de har mer muskelmasse enn kvinner. Det betyr at de selv i utrent tilstand forbrenner energi fortere og lettere, og går lettere ned i vekt. Damer har mer hormoner som jobber mot dem og helst vil bygge opp litt niste til en fremtidig snylter i systemet. Der menn bare kan kutte litt snop og brus for å gå ned må kvinner ofte trå til litt hardere. Anonymous poster hash: 291b3...ef8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #19 Skrevet 7. august 2013 Spiser du altfor lite kalorier jobber kroppen din på sparebluss. Spiser du riktig mengde i forhold til din vekt, høyde, alder og aktivitetsnivå holder vekta seg stabil. Spiser du kun 200-300 kcal mindre enn dagabehovet ditt, går du ned i vekt. Ferdig snakka. Anonymous poster hash: dd09e...31b 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #20 Skrevet 7. august 2013 (endret) Det er mange myter som blir plantet av "ekspertene" og som alle tror på blindt. Jeg har flere ganger slanket meg og spist så lite at jeg har blitt frossen og med redusert puls, altså klare tegn på "sparebluss". Likevel har jeg godt ned som bare det. (Jeg anbefaler ikke en slik diett i lengden, men det kan ofte være greit for å komme i gang.) Det har jo også vist seg at ved rask slanking at man ikke mister så mye som man tidligere trodde. Ikke rart det er vanskelig å gå ned i vekt når man blir indoktrinert av kostholdseksperter, og slutter å følge kroppens egne signaler ("spis frokost selv om du ikke er sulten", "spis mellommåltider", "ikke spis for lite", spis, spis, spis). Anonymous poster hash: 4b884...3de Innlegg redigert for svar til avsporing. Surriball, mod. Endret 18. august 2013 av Surriball
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå