Gå til innhold

En rare ting vitenskapen ikke vet

Gjest Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

En katt med hundestørrelse har med andre ord et større karbonavtrykk enn en hund. (SUV killer)

Tja, en katt på størresle med en hund har nok samme karbonavtrykk som en bjørn på 900kg.

Det skal sies at det er ca. 400 millioner hunder i verden med ca. 500 milioner katter.

Derimot finnes det 7 milliarder mennesker som 1.4 milliarder kyr, ca. 1 milliard sauer, 24 milliarder kyllinger osv. Så før man tenker på å gasse hunder og katter, bør vi kanskje tenke på å ha litt mindre kuer og sauer rundt om kring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha-ha, ja, jeg så det på QI! Kjæledyr herper atmosfæren verre enn en firehjulstrekker. Hilarious!

Heldig du, jeg måtte lese på kg. :snurt:

Tja, en katt på størresle med en hund har nok samme karbonavtrykk som en bjørn på 900kg.

Det skal sies at det er ca. 400 millioner hunder i verden med ca. 500 milioner katter.

Derimot finnes det 7 milliarder mennesker som 1.4 milliarder kyr, ca. 1 milliard sauer, 24 milliarder kyllinger osv. Så før man tenker på å gasse hunder og katter, bør vi kanskje tenke på å ha litt mindre kuer og sauer rundt om kring.

Men disse hundene og kattene spiser jo opp noe av dette kukjøttet gjennom hunde og kattematen? Da må man vel trekke fra det. Hunder kan også spise plantekost, noe katter ikke kan, så da må man vel legge det til?

Om ingen spiste opp disse husdyrene hadde de også produsert mye mer metangass (fis), noe som er en veldig mye sterkere drivhusgass enn CO2. Metanavtrykket etter en hund skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har inntrykk av at hunder fiser mye mer enn katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Det er atskillig lettere å forstå, for det dreier seg bare om mangel på ett eller flere enzymer.

Det er litt som våre problemer med C-vitaminer. Grunnen til at vi må ETE C-vitaminer, er at vi mangler et enzym i en reaksjonskjede som ellers ville laget så mye C-vitaminer som vi trengte, fra glukose. Og grunnen til det er antakelig at våre forfedre tilfeldigvis mistet det enzymet, men siden de spiste så mye frukt og grønt, så merket de ikkenoe til det, og det ble ikke noe problem for noen før vi fant ut at vi skulle forsøke å leve på steder der det ikke VOKSER noe. Seilskuter og arktiske fangsthytter og sånne plasser.

du tok den lange forklaringa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tok den lange forklaringa.....

Lange forklaringer er alltid best. Iallfall hvis du har det engelskmenna kaller "A captive audience"....

:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ete katter. Med mindre man er kineser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Lange forklaringer er alltid best. Iallfall hvis du har det engelskmenna kaller "A captive audience"....

:fnise:

Men forklaringa di var god!! Du er ein klok mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Men disse hundene og kattene spiser jo opp noe av dette kukjøttet gjennom hunde og kattematen? Da må man vel trekke fra det. Hunder kan også spise plantekost, noe katter ikke kan, så da må man vel legge det til?

Om ingen spiste opp disse husdyrene hadde de også produsert mye mer metangass (fis), noe som er en veldig mye sterkere drivhusgass enn CO2. Metanavtrykket etter en hund skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har inntrykk av at hunder fiser mye mer enn katter?

Vel hundrer og spesielt katter spiser mye mindre kjøtt enn oss mennesker, Selv store hunder spiser kilo for kilo mindre enn mennesker. Dette har med 2 ting.

1 hunder sover mye mer enn mennesker, og derfor bruker mindre energi, de er også isolerte og trenger derfor mindre mat til å holde kropsvarmen oppe. 2 Vi har betydlig større hjerne, 20-25% av alt oksygenet og energi vi tar til oss brukes bare til å holde hjernen i live. Hunder er ikke dumme og de bruker også mye energi til å holde hjernen i gang, men ikke like mye som oss.

Katter er små og har ikke store muskelmasser(i forhold til både mennesker og hunde) mye kattemat er også basert på fisk, og fisk høstes så det har vel ikke samme karbonavtrykk, derimot fører det til overfiske. som heller ikke er bra. kanskje enda værre på kort sikt.

Men disse milliardene med dyr holdes ikke i live for at hunder og katter skal ha mat, menn mennesker.

Hunder og katter spiser bare restematen, den maten vi er for fine til å spise, så det er ikke slikt at om alle hunder og katter forsvant ville det bli 300 millioner færre kyr, eneste som skjer er at mer mat blir kasta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det morsomste underholdningsprogrammet jeg vet om. Dekoderen min er fullstendig nedsyltet i QI, og siden det går ustanselig i reprise på BBC Entertainment, så er jeg GANSKE nær en komplett samling.

Det er spekka med morsomme faktoider, sinnsyk humor og til tider ganske intelligent konversasjon. Det blir ikke bedre. De hadde til og med Brian Blessed der en gang. Utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Det er det morsomste underholdningsprogrammet jeg vet om. Dekoderen min er fullstendig nedsyltet i QI, og siden det går ustanselig i reprise på BBC Entertainment, så er jeg GANSKE nær en komplett samling.

Det er spekka med morsomme faktoider, sinnsyk humor og til tider ganske intelligent konversasjon. Det blir ikke bedre. De hadde til og med Brian Blessed der en gang. Utrolig.

Jeg ser QI på youtube jeg, alle episoder ligger ute der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Ikke noe mysterium i det hele tatt, stoffet heter theobromine.

http://animal.discovery.com/pets/question348.htm

Mennesker tåler en mengde stoffer som mange dyr ikke tåler. Som alt-etende dyr har vi tilpasset oss over tid. Feks så tåler mange voksne dyr ikke melk. Vi derimot har tilpasset oss dette over tid.

Har ikke bare med at vi er altetene, er mange altetene dyr som ikke tåler mye av det vi tåler, sjokolade er nesten altid giftig bortsett fra primater.

på den annen side er primater en av de få dyrene som kan dø av bitt fra thunnel web spider så det går opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser QI på youtube jeg, alle episoder ligger ute der.

Jeg er så gammaldags og konservativ og lite tilpasningsdyktig, så jeg vil se det på TEVE. Sånn som det var tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Jeg er så gammaldags og konservativ og lite tilpasningsdyktig, så jeg vil se det på TEVE. Sånn som det var tenkt.

Næh digg å ligge i senga i mørket og mobilen stilt opp og med høretelefoner, samt snop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh digg å ligge i senga i mørket og mobilen stilt opp og med høretelefoner, samt snop

Jeg er så gammaldags at jeg har dum-telefon. Den kan ikke engang lese e-mailer. Men jeg er for øretelefoner og snop. Det hadde vi da jeg var barn, også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammaldags at jeg har dum-telefon. Den kan ikke engang lese e-mailer. Men jeg er for øretelefoner og snop. Det hadde vi da jeg var barn, også.

Jeg er så gammaldags at jeg ikke liker twitter, jeg. Men mail på mobil er ganske hendig. Spesielt på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøv kaffein istedet, nært beslektet kjemikalie med theobromine

200px-Caffeine-2D-skeletal.svg.png

220px-Theobromin_-_Theobromine.svg.png

selv drikker jeg ikke kaffe, men:

http://www.youtube.com/watch?v=OTVE5iPMKLg&feature=share&list=SPqs5ohhass_QZtSkX06DmWOaEaadwmw_D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv kaffein istedet, nært beslektet kjemikalie med theobromine

200px-Caffeine-2D-skeletal.svg.png

220px-Theobromin_-_Theobromine.svg.png

selv drikker jeg ikke kaffe, men:

http://www.youtube.com/watch?v=OTVE5iPMKLg&feature=share&list=SPqs5ohhass_QZtSkX06DmWOaEaadwmw_D

Koffein er det eneste rusmiddelet som er tillatt brukt i absolutt alle land verden over. Til og med i strenge muslimske land.

(Nå fikk jeg jammen lyst på en kopp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein er det eneste rusmiddelet som er tillatt brukt i absolutt alle land verden over. Til og med i strenge muslimske land.

(Nå fikk jeg jammen lyst på en kopp)

Kan ikke si at ruseffekten er så påtagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at ruseffekten er så påtagelig.

Kanskje det er derfor det er lov til og med i indremisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...