Gå til innhold

Babysitter- barnevakt..


Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Hei. Jeg bor i blokk og naboen under oss har ei jente på 5 år. Jeg blir ofte spurt om å ha babysitteren slik at naboen kan ut på kveldene. Altså ikke ut på byen, men til venner, kino osv. Dette pleier stort sett å gå greit. Det har hendt at jenta har våknet og da må jeg gå ned å hente henne. Det eneste som er dumt er at jeg ikke får sove når jeg har babysitteren. Jeg prøver å legge meg, men er veldig urolig. Kanskje fordi jeg er redd at jeg ikke skal høre henne eller noe..

For å komme til poenget her.. I går kveld kom denne naboen og spurte om jeg ville passe jenta hennes. Hun skulle ut med en mann. jeg spurte når hun kom hjem, fordi jeg skulle opp tidlig idag. Hun sa at det bare ville bli et par timer, siden hun skulle på jobb idag. Klokken 12 hadde hun fortsatt ikke kommet hjem og jeg sendte en sms til henne. Der lurte jeg på om hun kom hjem snart og sa at jeg skulle legge meg nå. Først klokken kvart på tre fikk jeg svar. :o Og da sms som følger: kommer hjem om en liten stund, bare legg deg du..

Nå er jeg rett og slett litt forbanna. Sitter her og er trøtt fordi jeg ikke har sovet stort, og jeg vet at hun snart kommer til å spørre meg om å passe henne. Jeg lurer på om jeg da rett og slett skal si nei, ettersom hun ikke holder avtaler om når hun kommer hjem, eller er det litt frekt?

Jeg må vel ta med at hun passer mitt barn av og til. ikke ofte, sjelden på kveldstid og aldri på natten. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du skal ta en prat med henne og forklare at det går utover din natte søvn. Du bør også fortelle enne at man ikke lar en 5 åring være alene i huset til langt på natt. Tenk om jenta hadde gått inn til mamma og så ar ikke mamma der, det ville jo vært en forferdelig opplevelse!!!!!!

Det virker litt uansvarlig av denne moren spør du meg!!!!, hva hvis det begynner å brenne der, du vil jo ikke lukte/se det gjennom "babysitter"....

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt hvordan i all verden tør du å la en slik uansvarlig person se etter ditt barn?

Jeg ville sendt bekymringsmeldig til barnevernet. Å gå fra barn alene i en leilighet og særlig på natterstid er regelrett omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Joda, jeg skjønner godt at dere reagerer, men en bekymringsmelding vil vel være å ta litt hardt i..

De tre-fire gangene jeg har passet henne med babysitter før har det vært fra 20.00/20.30 til ca 23.00 Da har jeg alltid gått ned to- tre ganger i løpet av kvelden og sett til jenta. Det er snakk om en trapp ned og vi har felles brannvarsler. Det blir jo egentlig det samme som å ha barnet sovende i en annen etasje i en enebolig. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før i natt, men det blir mye verre når det er snakk om flere timer på natta synes jeg. Ikke rart jeg ikke har sovet mye i natt...

Jeg har funnet ut at jeg skal snakke med henne, spørre henne hvorfor hun ikke kom hjem til avtalt tid, og gjøre det klart for henne at jeg ikke kommer til å passe datra hennes på natten flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hadde fått passe mine små på denne måten. det blir ikke som en enebolig med to etasjer! det vil ikke slå ut om ungen tuslet rundt alene der inne, og hun ville vel bli kjemperedd når hun oppdaget at hun var helt alene hjemme!!!! :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om alt det andre som kan skje, innbrudd, sykdom, det kan skje noe med deg, døren hennes kan gå i vranglås, hun kan få feberkramper eller ramle ut av sengen, kaste opp, stikke av.....

Ja, jeg svartmaler en smule, og nei jeg tror ikke huset mitt kommer til å brenne ned men jeg har da søren salte meg forsikring for det. Det er snakk om et lite barn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ikke å snakke om alt det andre som kan skje.....

Ja, jeg svartmaler en smule....... Det er snakk om et lite barn her.

:blomst_opp:

Lucia: Du må ikke finne deg i å bli brukt på denne måten. Hun overlater ansvaret til deg, og du får ikke sove. Selvfølgelig gjør du ikke det - for dette er ingen måte å passe et barn på. Hvis ungen blir syk og det skjer noe forferdelig - hvem kommer til å føle seg ansvarlig, tror du? Og hvem kommer mamma'n til å skylde på???

En barnevakt/dagmamma/nattmamma har barnet i sin"varetekt" - innen rekkevidde, med fullt ansvar og alle muligheter til å ha oversikt over hva som skjer. Og en slik barnevakt får selvfølgelig betaling. Hvorfor har jeg følelsen av at du ikke får betalt :roll:

Si fra deg dette ansvaret med en gang. Er så hjertens enig med Tex - dette mennesket kan du ikke overlate din egen unge til!!!! Hun kan jo komme til å gå fra ungen din, gi baby-callen videre til ei venninne i naboblokka, som skal lytte på din unge når hun kommer fra jobb :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...