Gå til innhold

Hjelp til oppsett av et formelt brev

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver et formelt brev og må opplyse om "vår referanse" og fødselsnummer. Hvor i brevet skal jeg føre opp disse?

Kan jeg bruke "vår referanse" i overskriften? Eksempelvis "Angående deres brev med referanse xy1234".

Kan jeg skrive fødselsnummer under signaturen? Eksempelvis "Anne Pedersen f.nr. 1234567890".

Hva er korrekt hilsning? Med vennlig hilsen eller hilsen?

Anonymous poster hash: af86d...15b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver et formelt brev og må opplyse om "vår referanse" og fødselsnummer. Hvor i brevet skal jeg føre opp disse?

Kan jeg bruke "vår referanse" i overskriften? Eksempelvis "Angående deres brev med referanse xy1234".

Kan jeg skrive fødselsnummer under signaturen? Eksempelvis "Anne Pedersen f.nr. 1234567890".

Hva er korrekt hilsning? Med vennlig hilsen eller hilsen?

Jeg har også tidligere lett etter maler, uten hell. Jeg ville enten brukt referansen i overskriften eller teksten med i parentes, og i teksten ville jeg alltid referert til "brev av <dato>". Jeg setter like gjerne alle opplysninger som f.eks. fødselnummer og telefonnummer under min adresse i øvre venstre hjørne på arket.

Hvis du oppgir fødselsnummeret, antar jeg brevet går til en offentlig instans? I så fall ville jeg brukt "hilsen". Hvis det f.eks. er til et privat firma, bank el.l. som du er avhengig av goodwill fra, ville jeg brukt "vennlig hilsen".

Dette er mine preferanser, og ikke tillærte regler.

Anonymous poster hash: b1606...951

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg pleier å gjøre det på denne måten.

Min adr

Dagens dato

Til adr

Vedr. søknad om XXX Anne Andersen f.nr.: 123456 78906

Viser til deres brev av xx.xx.13 med referanse xxxxx vedr. blablabla.... og ettersender herved blablabla...

Med vennlig hilsen

rom for signatur

Anne Andersen

Håper ikke dette blir skikkelig rotete når det postes. Dette er måten jeg skrive brevene når jeg sender fra jobben.

Endret av Mynona
  • Liker 2
Skrevet

Fødselsnummer pleier å stå i overskriften faktisk, hvertfall fra og til legekontor osv.

Eks: Epikrise angående Kari Nilsen f. 220222 22222. Sånn sto det også når jeg fikk brev fra NAV en gang...

Spørs jo liksom helt hva det gjelder og hvor det skal.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk! Ja, det er til offentlig instans. Jeg får ikke plass til fødselsnummer under adressen uten at hele oppsettet blir skjevt.

Kan overskriften være slik "vedrørende xxx og yyy - f.nr 1234567"?

Må man skrive navnet med blokkbokstaver/ på PC under der signaturen skal være? Jeg trodde det bare ble brukt i kontrakter.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke er nødvendig. Blokkbokstavene er jo der for at det skal være leselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...