Gå til innhold

Dialoganalyse? O_o Hæh liksom... -.-

Anbefalte innlegg

Gjest Peanut
Skrevet

Hvordan skriver man en analyse av en dialog? Og, hvordan analyserer man en setning som for eksempel;

Jente: Nei! Jeg smiler jo der og.

?

Skrevet

O_o

... -.-

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skriver man en analyse av en dialog? Og, hvordan analyserer man en setning som for eksempel;

Jente: Nei! Jeg smiler jo der og.

?

Er dette virkelig pensum på skoler i dag? :-(

Er glad jeg slapp sånt i mine skoledager!

Unnskyld offtopic, jeg ble bare helt satt ut. .

Anonymous poster hash: 01a1d...e14

Gjest Peanut
Skrevet

Er dette virkelig pensum på skoler i dag? :-(

Er glad jeg slapp sånt i mine skoledager!

Unnskyld offtopic, jeg ble bare helt satt ut. .

Det er ikke pensum på skole (tror jeg). O_O

Dette er en universitetsoppgave. Jeg vet at man kan ha analyse av dikt og noveller, men jeg skal altså skrive dialoganalyse og synes det er vanskelig, for finner svært lite om det egentlig. Tenkte derfor at det kanskje var noen flinke folk her inne som visste noe..? ^_^

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke pensum på skole (tror jeg). O_O

Dette er en universitetsoppgave. Jeg vet at man kan ha analyse av dikt og noveller, men jeg skal altså skrive dialoganalyse og synes det er vanskelig, for finner svært lite om det egentlig. Tenkte derfor at det kanskje var noen flinke folk her inne som visste noe..? ^_^

Lån eller kjøp boken "Tilnærminger til tekst. Modeller for språklig tekstanalyse" av J. Svennevig. Der er det et eget kapittel om samtaleanalyse. :) Brukte denne selv i en oppgave jeg skrev om samtaleanalyse.

Anonymous poster hash: ece4a...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk! Tusen takk! ^^,

Ingen årsak :) Den er en veldig nyttig og interessant bok.

Anonymous poster hash: ece4a...b3f

Gjest Rossin
Skrevet (endret)

Altså, det spørs jo helt hvilket aspekt av en samtale du fokuserer på.

Eksempelet du kommer med, er bare én setning, og således sier den lite om den faktiske DIALOGEN den framkommer i. Men en samtaleanalyse består i første rekke av en nøyaktig transkripsjon, hvor det framkommer hvem som sier hva, hvilke ord som snakkes i munnen på hverandre, pauser, latter, lyder, nøling, osv,

Deretter kan du se på turtaking, reperasjon, osv. Alt dette finner du nok i Svennevig-boka

En samtaleanalyse er egentlig ganske teknisk. Det er ikke så mye innholdet i det som blir sagt, men mer hvordan selve samhandlinga foregår som ofte er i fokus. Slik er det i hvert fall når man lærer det grunnleggende. Retorikk og pragmatikk kan man fokusere på mer etter hvert.

Endret av Rossin
Gjest Rossin
Skrevet

Anbefaler deg for øvrig å høre på Svennevig. Han er en gud!

Hør f.eks. ham i språkteigen i sendinga fra 3.mars. Link: http://podkast.nrk.no/program/spraakteigen.rss

Ca ti minutter uti, så snakker han om hva det betyr når vi f.eks. innleder en setning med "nå".

Det er kanskje litt på sida av samtaleanalyse rent teknisk, men det er uansett veldig spennende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...