Version 2.0 Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Ja, jeg synes det er fullstendig unødvendig! Grunnen til dette er for det første, de gjør jobben sin som de får betalt for å gjøre og jeg betaler kommunen for barnehageplassen. Hvorfor skal de da motta ekstra gaver? En annen ting er at dette skaper unødvendig favorisering av både barn og foreldre, da de som ikke gir kanskje blir lagt bedre merke til enn de som gir. Dette kan gå utover barnet, og ikke minst foreldrene som blir sett på som "lite takknemlige" eller "lite generøse". Mange ansatte sier at de ikke har slike favoriseringer, men det har vist seg at dette er mer utbredt enn hva de enkelte innrømmer. Jeg synes faktisk at det ikke skal være lov å gi slike personlige gaver, da kan man heller gi disse på privaten dersom man kjenner hverandre utenom. Jeg er i helsevesenet, og her er det ikke lov å motta gaver fra pasienter. Det er en selvfølge med tanke på det etiske. Hvorfor er det ikke slik i barnehager? Jeg vet om foreldre som gir dersom de vet at en i personalet har bursdag og så videre, og selvsagt (selvsagt for de) når barnet skal skifte avdeling eller slutte i barnehagen. Min sønn skifter snart avdeling etter 2 år på samme avdeling, og jeg er kjempefornøyd med personalet og disse årene, det har jeg også fortalt de muntlig opptil flere ganger. Er ikke dette bra nok, eller er jeg innmari kjip som ikke tenker å kjøpe de blomster eller lignende når han skal slutte? Innmari provosert av dette her! 23
Gjest Herr Heftig Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Enig med deg der. Offentlige ansatte burde ikke få ta imot gaver. Selv om barnehagen skulle være privat er det fortsatt det offentlige om lønner dem, så det har ikke noe å si.
Tomaten Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Jeg er veldig enig. Gjelder forøverig lærere på barneskolen også. Der klasseforstandere alltid får en gave på slutten av året f.eks. 2
*Mocca* Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Helt enig! Hvis man absolutt skal gi noe, kan man gi noe til barnehagen når barnet slutter i barnehagen. Frukttre, bærtre/busk, leke, bok. Men i det store og hele synes jeg man ikke trenger å gi noen ting. 2
Tomaten Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Helt enig! Hvis man absolutt skal gi noe, kan man gi noe til barnehagen når barnet slutter i barnehagen. Frukttre, bærtre/busk, leke, bok. Men i det store og hele synes jeg man ikke trenger å gi noen ting. Det kan barnehagen kjøpe selv med pengene de får for hver unge som er der. 2
Gjest Magdalene Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 (endret) Jeg er uenig. Gir gjerne gaver til alle de ansatte, for en god jobb. Det er da mange av de ansatte som gjør mye mer enn hva som kreves av dem. Det er da alltid hyggelig å få en liten oppmerksomhet. Jobber selv med mennesker og har flere enn en gang mottat vin og andre små gaver i forbindelse med jul/sommer etc, men er da profesjonell nok til å ikke favorisere av den grunn. Endret 7. august 2013 av Magdalene 10
Tomaten Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Jeg er uenig. Gir gjerne gaver til alle de ansatte, for en god jobb. Det er da mange av de ansatte som gjør mye mer enn hva som kreves av dem. Det er da alltid hyggelig å få en liten oppmerksomhet. Jobber selv med mennesker og har flere enn en gang mottat vin og andre små gaver i forbindelse med jul/sommer etc, men er da profesjonell nok til å ikke favorisere av den grunn. Det er det ikke alle som er.. 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Det kan barnehagen kjøpe selv med pengene de får for hver unge som er der. Mange barnehager har ikke kjempegod råd og setter derfor veldig pris på slike gaver (det gjør iallefall vår barnehage). Vi har også to fester i året med loddsalg evt matsalg hvor inntekten går til litt ekstra for barnehagen (feks nytt kamera, kjøkkenmaskin, ny togbane ol som alle får glede av). Jeg mener også gave til de ansatte i tide og utide er en uting (feks før jul, bursdager ol). Synes ordningen i vår barnhage er grei nok, her går gjerne foreldrene til de eldste sammen om å kjøpe noe til de ansatte som avskjedsgave før sommeren (feks en blomst evt en liten ting til de som har hovedansvaret for den gruppen). Ellers har foreldreutvalget sørget for avskjedsgave når noen ansatte slutter (men her snakker vi om langtidsansatte). Anonymous poster hash: a5401...8b9 1
Gjest Magdalene Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Det er det ikke alle som er.. Heldigvis er de aller fleste det. 3
Tomaten Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Heldigvis er de aller fleste det. Men stadig for mange tilfeller av de som ikke er det..
Cessa74 Skrevet 7. august 2013 #11 Skrevet 7. august 2013 For sykepleiere er det jo generelt ikke lov å ta imot gaver som er personlige, da heller en konfekteske eller kake til alle generelt, og det kan være en hyggelig oppmerksomhet fra en taknemlig pasient/pårørende. Men gaver til bh-ansatte? Vi har vært med på spleiselag fra alle 5 årings foreldrene, og det har vært gave som har gått til avdelingen - feks noen barnebøker eller leker - og det syns jeg må få være greit!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #12 Skrevet 7. august 2013 Aldri om jeg hadde kjøpt gave til ansatte i barnehagen når barnet bytter avdeling/slutter. De gjør jo bare jobben sin. Er ikke lønna nok? Men bursdagsgave? Er det seriøst noen som kjøper bursdagsgave til de ansatte i barnehagen? Hvorfor i alle dager skal de få bursdagsgave fra foreldrene til barna på avdelingen? Anonymous poster hash: 1bda0...0d3 5
aasmund87 Skrevet 7. august 2013 #13 Skrevet 7. august 2013 Helt enig med TS. Sånt er bare tull. Man kan jo vise at man setter pris på de ansatte på andre måten
ekkoet Skrevet 7. august 2013 #14 Skrevet 7. august 2013 Jeg er litt delt på dette. Jeg ville gjerne gi en gave til de barnehageansatte ettersom jeg synes de gjør en god jobb med mine barn og setter personlig pris på dette. Barnehageansatte har i utgangspunktet ikke verdens beste lønn selv om de gjør en viktig jobb, men synes ikke denne oppmerksomheten kan sees på som "ekstra lønn". Jeg synes derfor det er greit å bruke argumentet "de får lønn fra kommunen" som grunn til å ikke gi. Men jeg synes samtidig at det er feil å bruke argumentet "de får lønn fra kommunen" som grunn til å ikke gi, dersom man har lyst til å gi noe. Jeg synes eneste passende tidspunkt er når barnet slutter i barnehagen, men da byr også følgende problem: Hvem skal få? Bare de ansatte som var på avdelingen da barnet sluttet? Man har jo gjerne vært der i 5 år, men avslutter på "stor avdeling". En løsning her er jo selvsagt å gi til hele barnehagen i form av konfekt til lunsjrommet. (Tenk om alle hadde gjort dette, 20 esker konfekt på lunsjrommet i begynnelsen av august)Hva hvis man har flere barn? Dette fører jo egentlig til at foreldre gir gaver til de ansatte når de skal ha barn gående i barnehagen fremover. Hvordan er dette ovenfor de som ikke har lyst å gi eller ikke har råd til å gi. Jeg er mao. litt delt på dette emnet, synes det er vanskelig.
MarenogAron Skrevet 7. august 2013 #15 Skrevet 7. august 2013 Jeg har jobbet i barnehage, og det hendte at et par av foreldrene hadde med en stor konfekteske før jul som ble satt på pauserommet. Det var hyggelig for oss ansatte å vite at vi blir satt pris på Men det er slettes ikke noe vi forventer å få. Kan også love at selvfølgelig ble ingen favorisert av den grunn. Barnehageansatte gjør så godt de kan mot ALLE. 4
Miss moneypenny Skrevet 7. august 2013 #16 Skrevet 7. august 2013 Hvis jeg hadde jobba i barnehage og mottatt gave av mammaen til Even, og ingenting av mammaen til Tuva, så hadde jeg ikke likt Even bedre enn Tuva og latt Tuva falt ned fra klatrestativet eller gått med våt bleie lenger enn Even. De ansatte i barnehagene strekker seg så utrolig langt for å ivareta barna våre, kapasiteten er sprengt, allikevel har de ansatte i bhg til mine barn alltid et fang, en klem, et smil på lur. De har kreative løsninger, de får barna til å føle seg sett, de gir ikke opp på en vanskelig dag. Ja de får betalt. Men ikke på langt nær så mye som de skulle ha hatt for å ta vare på de minste og mest sårbare i samfunnet. 13
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #17 Skrevet 7. august 2013 Ja, jeg synes det er fullstendig unødvendig! Grunnen til dette er for det første, de gjør jobben sin som de får betalt for å gjøre og jeg betaler kommunen for barnehageplassen. Hvorfor skal de da motta ekstra gaver? En annen ting er at dette skaper unødvendig favorisering av både barn og foreldre, da de som ikke gir kanskje blir lagt bedre merke til enn de som gir. Dette kan gå utover barnet, og ikke minst foreldrene som blir sett på som "lite takknemlige" eller "lite generøse". Mange ansatte sier at de ikke har slike favoriseringer, men det har vist seg at dette er mer utbredt enn hva de enkelte innrømmer. Jeg synes faktisk at det ikke skal være lov å gi slike personlige gaver, da kan man heller gi disse på privaten dersom man kjenner hverandre utenom. Jeg er i helsevesenet, og her er det ikke lov å motta gaver fra pasienter. Det er en selvfølge med tanke på det etiske. Hvorfor er det ikke slik i barnehager? Jeg vet om foreldre som gir dersom de vet at en i personalet har bursdag og så videre, og selvsagt (selvsagt for de) når barnet skal skifte avdeling eller slutte i barnehagen. Min sønn skifter snart avdeling etter 2 år på samme avdeling, og jeg er kjempefornøyd med personalet og disse årene, det har jeg også fortalt de muntlig opptil flere ganger. Er ikke dette bra nok, eller er jeg innmari kjip som ikke tenker å kjøpe de blomster eller lignende når han skal slutte? Innmari provosert av dette her! På en skole jeg arbeidet på ble det forbudt å ta i mot denne typen gaver fordi det fort kunne skape et inntrykk av tjenester som man fikk "betalt" for. Vet også om barnehager hvor de ansatte ikke hadde lov til å ta i mot gaver, men foreldrene kunne gi gaver til avdelingen (vanligvis en barnebok eller noe slikt). Anonymous poster hash: 67802...288 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #18 Skrevet 7. august 2013 Da vi hadde sommerfest før ferien fikk alle ansatte hver sin rose. Til jul pleier vi å få en blomst fra foreldrene. Og så noe godt til å ha på pauserommet. Et år fikk alle på den avdelingen jeg jobbet på et gavekort fra et foreldrepar, dette var noen vi ikke hadde regnet med. Men det viser og at de setter stor pris på jobben vi gjør. Oppleve og flere ganger at en av foreldrene satt seg ned på gulvet ute i fingarderoben og sang/leste for barna. Forventer ikke å få gaver fra foreldrene, men er godt å bli satt pris på. Lønnen er jo ikke all verden. Anonymous poster hash: 12e4b...d79
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #19 Skrevet 7. august 2013 Jo bedre gave, jo verre unge! Neida:p Der jeg jobber hadde flere unger med is eller kake til sin siste dag på avdelinga nå i sommer. Flere foreldre ga gave til primærkontakten sin også. Det er jo koselig, men jeg synes også det er ganske unødvendig. For folk som egentlig ikke føler for å gi noe, kan begynne å føle at de og må gi. Anonymous poster hash: 305bf...3e2 3
Djungelvrål Skrevet 7. august 2013 #20 Skrevet 7. august 2013 Jeg jobber i helsevesenet, vi mottar stadig gaver fra pasienter. Går ofte i sjokolade. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå