Gå til innhold

Noen med juridisk kompetanse som vet hva veier tyngst- sluttavtale eller arb.avtale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sluttet i jobben. Blitt sagt opp- skitten sak med ugyldig grunn som har med forholdet til sjefen å gjøre(trakassering). Men uansett..

Jeg har en sluttavtale som garanterer meg lønn fremtil 31. september men i den opprinnelige arbeisdavtalen er siste dag i oppsig.perioden 30.oktober- dvs. lønn til 30. oktober.

Jeg valgte sluttavtalen fordi den inneholdt andre fordeler for meg, men angrer litt nå. Burde ha vært tøffere, men følelsene tok overhånd og jeg ville bare vekk derfra så fort som mulig. Angrer.

Har snakket med venninne om hvilke rettigheter jeg har fra NAV, skulle det oppstå at jeg trenger dagpeneger eller noe i oktober, og hun mente at NAV forholder seg til arbeidsavtalen. Dvs. jeg vil ikke få dagpenger i oktober selv om jeg søker, men først fra starten av november da min oppsigelsesperiode er over og jeg har krav på lønn.

Mitt spørsmål er altså- hva veier tyngst? Bør ikke NAV forholde seg til sluttavtalen i denne saken? Utifra hvilken det fremgår at jeg IKKE kommer til å ha inntekt i september.

Så vidt jeg vet er både arb.avtale og sluttavtale private avtaler mellom arb.taker og arb.giver og burde veie like mye?

Vil gjerne ha svar fra noen som faktisk vet og ikke "tror".

Takk for hjelpen på forhånd

Håper på noen svar

Anonymous poster hash: b372d...bce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett, begge avtalene "veier" like mye, og da er det den siste som gjelder. Bare ta med deg sluttavtalen på NAV du. Men husk at dersom den sier at du slutter frivillig, og ikke ble oppsagt, får du karensperiode før du kan motta arbeidsledighetstrygd.

Skrevet

Men husk at dersom den sier at du slutter frivillig, og ikke ble oppsagt, får du karensperiode før du kan motta arbeidsledighetstrygd.

Med mindre du kan dokumentere at du sa opp av helsemessige årsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du kan dokumentere at du sa opp av helsemessige årsaker.

Eller du kan bare skrive det i søknaden din. Jeg måtte si opp en jobb jeg hadde, og skrev bare på sluttkommentarer på dagpengesøknaden at jeg søkte om å slippe karantene pga jeg måtte si opp jobben pga "x og y" forhold. Fikk det innvilget uten videre spørsmål.

Anonymous poster hash: b77d0...a50

AnonymBruker
Skrevet

Eller du kan bare skrive det i søknaden din. Jeg måtte si opp en jobb jeg hadde, og skrev bare på sluttkommentarer på dagpengesøknaden at jeg søkte om å slippe karantene pga jeg måtte si opp jobben pga "x og y" forhold. Fikk det innvilget uten videre spørsmål.

Anonymous poster hash: b77d0...a50

Er ikke det meget uvanlig at de innvilger uten noen form for bevis? Da kan jo hvem som helst skrive lignende og slippe karantene. Da tror jeg du har vært veldig heldig

Anonymous poster hash: b372d...bce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...