Gå til innhold

Jeg vil flytte, men er det helt feil av meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er tre venninner som bor sammen i en leilighet. Vi har bodd sammen i over ett år nå og kontrakten med utleier er på tre år. Vi har også avtalt på en måte at vi tre skal bo sammen til kontrakten går ut.

Men det frister mer å mer å flytte. Har ingenting til overs etter husleie og regninger er betalt, da husleien her spiser opp alt av inntekt. Uansett så sover jeg stort sett hos kjæresten eller han sover hos meg. De siste tre månedene har jeg så og si bodd hos han. Fikk spart mye utgifter med tanke på mat osv.

Om jeg hadde flyttet inn hos han hadde husleien blitt mer enn halvert. Det er ikke bare pga økonomiske årsaker heller, føler også at det er han jeg vil bo med. Liker å våkne opp sammen og dele opplevelsene vi har hatt før vi legger oss og samt det å lage middag sammen.

Men jeg tør liksom ikke ta det opp med de jeg bor med, føler de vil bli sinte å irriterte på meg.

Kan jo prøve ett år til, men føler jeg egentlig kaster penger ut av vinduet..

Hva tror dere?

Tenkt deg at du var en av de to jentene og jeg hadde fortalt at jeg ønsket å flytte. Og hjulpet til med å finne en tredjemann som kunne tatt rommet mitt. Husk også at vi også på en måte har avtalt at vi skulle bo tre år sammen...

Anonymous poster hash: 9ed04...058
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett inn en finn-annonse med "rom ledig i bofellesdlap" og flytt ut! Ingen problemer med å få leiet den ut. Så varsler du huseier at du flytter og at du har funnet en ny til å ta over rommet ditt.

Anonymous poster hash: 78fa2...c1a

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Kan du ikke bare si at du har lyst til å flytte inn med kjæresten din da? og så kan dere i fellesskap finne en til å overta din plass, du kan jo sikkert vente et par måneder hvis dere ikke finner noen med en gang.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

hadde jeg vært en av de jentene så ville jeg nok blitt snurt om noen plutselig ville flytte ut etter et år når det var "bestemt" at man skulle bo der i 3 år. det blir jo høyere utgifter på de hvis dere spleiser på en ganske høy husleie.

AnonymBruker
Skrevet

3år er lenge! Helt normalt at noen vil flytte ut før den tid. Alle skjønner at man heller vil bo med kjæresten sin.

Anonymous poster hash: 78fa2...c1a

Skrevet

Det å skrive kontrakt på 3 år er helt utrolig. Dummeste en kan gjøre.

Snakk m utleier og de to andre som bor der om å finne en til å ta din plass. Så finner dere en også flytter du vekk.

Skrevet

Dere har på en måte bestemt det? Har dere noe kontrakt? Om dere ikke har noe kontrakt er det vel egentlig vanlig husleielov/kontrakt som gjelder. Og da har du vel en oppsigelsestid på 3 måneder. Men kan hende jeg tar feil her, jeg aner ikke hva slags avtale dere har imellom dere og med huseier. Men ta en prat med jentene, og med huseier. Hvis du klarer å finne en ny leieboer så kan de vel egentlig ikke nekte deg det. Jeg hadde forstått det, har selv bodd i kollektiv med venner der folk har flyttet ut og inn "før tida" og det ikke var noe problem å finne en ny. Men bare fortell de hvorfor, og at det ikke har noe med de å gjøre.

Skrevet

Er det 3 år uten oppsigelsesmulighet?

Jeg ville lagt det frem for venninnene slik du ser det, de bør har forståelse for det. Prøv å finne en annen felles venninne som kan være aktuell.

Vurder å subsidiere leien hvis det er det som må til (koster deg lite å betale 500 kr mnd i et år dersom du sparer 4000 hver mnd.

Vær sikker på at du ikke går på en smell med typen, har du en backup-plan på hvor du skal bo dersom det ikke skulle funke?

• Liker 1
Skrevet

Hvor solid er forholdet til kjæresten? Kan fort bli veldig dyrt, hvis forholdet tar slutt, å du må flytte "på dagen"

Venninner gjør man det sjelden slutt med, man blir bare uvenner.

Men, er du helt sikker på forholdet, så er det el bare å snakke med dem du deler med, å hjelpe til å finne en ny leieboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...