Gå til innhold

Middag når barnet spontant har med venner hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er kommet i en alder hvor de har begynt å bli med hverandre hjem fra barnehagen. Ofte skjer dette helt spontant ved at barna snakker om det ved henting hvis foreldrene til begge tilfeldigvis kommer for å hente samtidig.

Hva gjør man med middag i sånne situasjoner?

Noen ganger har vi ikke kjøpt inn mer mat enn det vi spiser selv, andre ganger har vi kjøpt noe som ikke er direkte barnevennlig og som vi ikke aner om det andre barnet spiser, eller vi har bare tenkt å ta noe kjapt og enkelt og ikke nødvendigvis sunt noe som kanskje ikke regnes som passende av det andre barnets foreldre, osv osv.

Hva gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En mulighet er å si "nei det passer ikke i dag", eller dra innom butikken på vei hjem :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ikke brydd meg om hva de andre foreldrene tenker om mat. Det er ditt hus og dine matvaner. Liker de ikke det er det deres problem. (Men selvsagt ta hensyn til allergier).

• Liker 12
Skrevet

Ikke gi gjesten middag, og husk å si det på forhånd. Jeg har ofte blitt med venner hjem spontant og ikke fått middag.

• Liker 1
Skrevet

Ikke gi gjesten middag, og husk å si det på forhånd. Jeg har ofte blitt med venner hjem spontant og ikke fått middag.

Det syntes jeg er en dårlig løsning, men husker fra en tidligere tråd her at det var sterkt delte meninger om dette.

• Liker 22
Skrevet

Barnet kan vel kanskje spise brødskiver sammen med dere, og oppvarmet middag når det kommer hjem?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke alltid si at det ikke passer, for jeg vil jo at hun skal ha noen å leke med på kveldstid. Greia er jo ikke at det ikke passer, men at vi må bli flinkere til å takle slike ting på sparket.

Det er heller ikke noe alternativ å ikke gi dem noe som helst å spise når vi skal ta dem med rett fra barnehagen og de skal være hos oss resten av kvelden.

Edit:

jeg vet ikke hvordan andre gjør det, men barnet vårt spiser i barnehagen i to-tretida, og dermed spiser vi nokså sen middag (flere grunner til dette, da). Dermed får ikke hun flere måltider på kvelden. Så om barna bare skal få skiver når de er med hverandre hjem så blir det jo mye brødmat og lite annet på dem...

Endret av Marcia
Skrevet

Bare vent til de er tenåringer og gjesten spiser som en hest.. :ler:

Jeg har alltid syntes dette er vanskelig!

Særlig etter at vi flyttet et stykke unna skolen, nå kan jeg ikke be gjesten stikke hjem for å spise, det er for langt unna, og å gi vedkommende brødmat mens han/hun ser på at vi 4 spiser laks ( da har jeg kjøpt en pakke med 4 biter) er ikke så hyggelig.

Nå er det så ofte at vi er en, kanskje to ekstra til middag, at jeg har startet med å handle inn ekstra. Men så hender det at jeg har tatt opp noe fra fryseren, også dukker det opp en eller to til, og da er det for sent å tine mere kylling eller hva det nå er. Da deler vi det lille som er..

Lurer også på hva andre gjør. :forvirret:

Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Bare vent til de er tenåringer og gjesten spiser som en hest.. :ler:

Jeg har alltid syntes dette er vanskelig!

Særlig etter at vi flyttet et stykke unna skolen, nå kan jeg ikke be gjesten stikke hjem for å spise, det er for langt unna, og å gi vedkommende brødmat mens han/hun ser på at vi 4 spiser laks ( da har jeg kjøpt en pakke med 4 biter) er ikke så hyggelig.

Nå er det så ofte at vi er en, kanskje to ekstra til middag, at jeg har startet med å handle inn ekstra. Men så hender det at jeg har tatt opp noe fra fryseren, også dukker det opp en eller to til, og da er det for sent å tine mere kylling eller hva det nå er. Da deler vi det lille som er..

Lurer også på hva andre gjør. :forvirret:

Enig, vent til de blir tenåringer som attpå til kan lage mat selv og har overnattingsbesøk. Da må du sjekke fryseren din ofte, så den ikke går tom.

Å dele det lille som er høres fint ut, men det lønner seg å venne barna med det fra de er små, at noen ganger så blir det for lite mat, og da spiser man brødskiver etterpå, og t det ikke er noe galt i det.

Endret av Herr Heftig
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir en ekstra gjest (barn i barnehagealder) til middagen, er det ikke noe problem å spe på med litt ekstra av ettellerannet i kjøleskapet. Har vi et par poteter liggende, blir det litt ekstra potet for å øke matmengden. Eller flere grønnsaker el.l. Ikke noe problem. Vi har ikke ferdig oppmålt "ett kjøttstykke per person" når vi spiser. Pleier å kutte opp kjøttet/fisken og ha i biter, røre sammen med pastaen eller tilbehøret og sette på bordet. Hvis det ikke er noe spesielt godt kjøtt vi har fått tak i, som vi pleier ha til søndagsmiddag f.eks. Det koster meg ingenting å "ofre" litt av min egen middagsmengde hvis jeg ser at det blir lite. Jeg og mannen kan godt putte en grandiosa i ovnen etter ungene har lagt seg, hvis vi ikke ble mette etter middagen. :)

Kunne aldri falt meg inn å la en gjest vente på rommet mens vi spiser middag. Husker det var en venninne i min barndom som hadde det slik hjemme, at jeg måtte vente på rommet hennes, jeg har ikke lyst til at vi skal bli et slikt hjem. Da heller bruke anledningen til å bli litt kjent med barnets venn/venninne ved middagsbordet.

Anonymous poster hash: 99b7f...afe
  • Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

går det ikke ann å bare stikke innom butikken å plukke opp litt mer mat da?

Anonymous poster hash: 1e426...4d4
  • Liker 2
Skrevet

Vi har det vi har til middag, om det vi har planlagt blir litt knapt, så lager vi bare til litt mer grønnsaker eller salat.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da sier jeg ofte at sønnen min og gjesten kan spise noe annet, og så lager jeg en kjapp suppepose eller noe, sånn at gjesten ikke føler seg utenfor.

Anonymous poster hash: 4c128...54a
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å la en gjest vente på rommet mens vi spiser middag. Husker det var en venninne i min barndom som hadde det slik hjemme, at jeg måtte vente på rommet hennes, jeg har ikke lyst til at vi skal bli et slikt hjem. Da heller bruke anledningen til å bli litt kjent med barnets venn/venninne ved middagsbordet.

Anonymous poster hash: 99b7f...afe

Helt enig i dette!

Anonymous poster hash: d1cdb...7e0

• Liker 7
Skrevet

Slikt kan løses med å koke opp litt pasta/ris, mer grønnsaker, lage salat til eller servere brød/rundstykker ved siden av. Alltid kjekt å ha Hatting i fryseren for slike situasjoner.

Dersom det er kun er planlagt 1 fiskestykke pr person, så ta kutt barnas i mindre stykker og fordel på ungene. Barnehagebarn spiser ofte ikke like mye som voksne åkkesom.

• Liker 2
Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg tror vi kommer til å gjøre det slik at vi sper på så godt vi kan med salat, ris, rundstykker/brødskiver etc. Jeg liker godt salat, så jeg kan spise mer av det, og mindre kjøtt. Og prioritere at barna blir mette. Jeg og samboeren kan heller lage oss noe lettvint senere, eventuelt i stedet. Jeg liker ikke at barna skal sitte på rommet og vente mens vi spiser, og brødmat er ikke særlig til middag for barn, syns jeg.

Gjest Magdalene
Skrevet

Da får alle heller spise litt mindre, og heller ta en skive om de ikke er mette etter middagen.

• Liker 2
Skrevet

Hvis barna mine har med venner hjem når det ikke er avtalt på forhånd, så spør jeg alltid om de og vil ha middag (mine er eldre enn i barnehagealder da)...

Det er alltids et eller annet i skap og fryser som jeg kan spe på med. Skal vi ha laks, så kan jeg alltids steke noen fiskepinner i tillegg, og koke litt ekstra grønnsaker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Finn først ut hvor mange ganger deres barn har spist hos de som er på besøk. Dersom de oftest er hos dere og spiser, send regning i posten til foreldrene. Nekter de å betale, så får ikke barnet mat hos dere flere ganger.

Anonymous poster hash: e76ae...c8d
  • Liker 3
Skrevet

Hos oss så var det sånn at om vi hadde nok til å lage litt ekstra mat kunne gjestene gjerne få, og om det ikke var nok (for eksempel om vi skulle ha løvbiff og det bare var 1 til hver siden de kommer i 2pakninger) så fikk ikke gjesten middag. Selvfølgelig, om gjesten bodde veldig langt unna og ikke kom seg hjem før utpå kvelden fant vi en løsning. Mamma fant vel stort sett en løsning uansett, så det ble jo mat på alle som ville ha uansett.

Har opplevd det mange ganger selv også når jeg har vært på besøk, enten har jeg fått fordi det har vært nok, og om det ikke har vært det har jeg bare ventet mens vennen spiste middag og fått tilbud om å få brødskive eller noe senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...