Missy1 Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Jeg sender med pålegg i barnehagen slik at sønnen min selv skal kunne velge hva han skal ha på skiva. Dette for å få han til å spise bedre. Idag spurte jeg assistenten hans om jeg skulle kjøpe noe annet og hu sa at de hadde litt i kjøleskapet fra før sommeren. Jeg nevnte at det var syltetøy der (jordbær og bringebær) og at de kunne bruke de også. Da sier assistenten at støttepedagogen hans hadde funnet ut at syltetøy ikke var så lurt så de ville ikke gi han det. Forstår ikke det helt, det er jo ikke akkurat sjokoladepålegg, er ikke syltetøy noe som er normalt å ha på skiva en gang iblandt? Han spiser så utrolig lite variert og for det meste bare pålegg som smøres så det er vanskelig å finne nok forskjellig pålegg som jeg kan sende med. Når syltetøy blir utelukket så blir det jo ennå mindre å velge mellom.
absinthia Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Sender du med pålegg, selv om barnehagen har eget pålegg, eller går han i en barnehage der man har med matpakke og at det er til dette måltidet du har syltetøy med? Dersom det er det siste, har de ikke så mye med hva du sender med, så fremst barnehagen har informert foreldre formelt om at de ikke vil ha sukkerholdige pålegg som f.eks syltetøy eller sjokoladepålegg i barnehagen. Så lenge barnet ikke spiser bare slikt på maten skal det ikke være problematisk for barnehagen om de ikke har informert om dette til alle foreldre på hjemmeside eller skriv.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Vanlig syltetøy inneholder vel tilnærmet lik mengde sukker som sjokoladepålegg? Skal ikke si det for sikkert, men innbiller meg det. Her i huset er i allefall ikke syltetøy hverdagspålegg pga sukkermengden, det tar vi fram til høytider og av og til i helgene. Anonymous poster hash: 07b9c...981 10
Harlekin Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Jeg synes det er merkelig å ikke godta syltetøy. Jeg vet at det er endel (etter min mening) overdreven fokus på sukker og nulltoleranse for dette i flere barnehager, men det er ikke det samme som sjokade og den type pålegg. Det finnes hjemmelaget syltetøy uten tilsatt sukker, samt kjøpesystetøy uten tilsatt sukker. Kan ikke skjønne at barnehagen skal lage noe problem av dette. Det er ikke gift. TS, kjenner igjen problemstillingen, min datter spiser også veldig lite typer pålegg. Skjønner godt at du vil ha det så variert som mulig. Har du forklart barnehagen hvorfor du ønsker at barnet skal ha flest mulig valg? 12
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Barnehagen kan nok bestemme hva barnet ikke skal spise når de har gode grunner for det. For eksempel pålegg med høyt sukkerinnhold. Som det ble sagt over bør du nok snakke med dem om grunnen til at du vil at sønnen din skal få velge. Anonymous poster hash: d7730...2fa 2
Missy1 Skrevet 7. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2013 De har ikke pålegg i barnehagen, man sender med matpakke selv. De andre barna har jo somregel ferdig smurt mat, men jeg sender med skiver uten pålegg og har kjøpt inn pålegg som ligger i barnehagen så han skal kunne velge selv hva han skal ha på. Det er ikke sånn at han alltid ville valgt syltetøyet og det er minimalt han spiser. Han er autist og det brukes f.eks nonstop som forsterkere under trening så jeg kan ikke helt se at syltetøy skal være noe problem. Jeg tror at støttepedagogen mener han blir hyper av det, men jeg har aldri sett noe til det og kan ikke forstå at de da kan bruke sjokolade som forsterkere, da går de jo imot seg selv. Det er ikke verdens undergang om han ikke får syltetøy, men for meg blir det ekstremt vanskelig å gi han et bredt utvalg av pålegg. Vi ender jo opp med leverpostei og baconost, ellers har jeg sendt med brunost og gulost, men det er noe han egentlig ikke spiser godt ennå 5
Jens Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Syns du høres ut som en ekstrem vanskelig mor som lager ekstremt mye ut av ingenting. Smør ferdig matpakken som alle andre, tenk om alle hadde gjort som deg, da hadde de stakkars ansatte sittet der med 20 unger som ikke kunne bestemme seg for hvilket pålegg de ville ha! 12
Missy1 Skrevet 7. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2013 Syns du høres ut som en ekstrem vanskelig mor som lager ekstremt mye ut av ingenting. Smør ferdig matpakken som alle andre, tenk om alle hadde gjort som deg, da hadde de stakkars ansatte sittet der med 20 unger som ikke kunne bestemme seg for hvilket pålegg de ville ha! Jeg er så absolutt ikke vanskelig, dette med at barnet skal ha pålegg i bhg og velge selv var faktisk bhg sin idé. Som nevnt ovenfor så er han ikke et normaltfungerende barn og har egen assistent i bhg, altså en-til-en hele dagen så at han skal velge pålegg selv går ikke utover de andre barna ettersom det er satt inn ekstra personell til han 18
Harlekin Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Syns du høres ut som en ekstrem vanskelig mor som lager ekstremt mye ut av ingenting. Smør ferdig matpakken som alle andre, tenk om alle hadde gjort som deg, da hadde de stakkars ansatte sittet der med 20 unger som ikke kunne bestemme seg for hvilket pålegg de ville ha! Les nå skikkelig før du svarer. 28
fruBeist Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Syns du høres ut som en ekstrem vanskelig mor som lager ekstremt mye ut av ingenting. Smør ferdig matpakken som alle andre, tenk om alle hadde gjort som deg, da hadde de stakkars ansatte sittet der med 20 unger som ikke kunne bestemme seg for hvilket pålegg de ville ha! Mange barnehager har full matordning. Altså maten smøres til hvert barn ved måltidet. Etterhvert som barna blir større får de smøre selv. 1
Vera Vinge Skrevet 7. august 2013 #11 Skrevet 7. august 2013 En del skoler og barnehager har som regel at barna ikke får spise søtt pålegg mens de er der, hvor både sjokoladepålegg og syltetøy er inkludert. Vet ikke om det er sånne regler der? Jeg forstår at du vil gi ham valgmuligheter hvis han spiser lite, men jeg forstår likevel ikke hvorfor det med syltetøy er så viktig. Er det et problem at han helst bare spiser leverpostei og baconost? Det er jo kurant pålegg, det. 2
Gjest pysepusen Skrevet 7. august 2013 #12 Skrevet 7. august 2013 En del skoler og barnehager har som regel at barna ikke får spise søtt pålegg mens de er der, hvor både sjokoladepålegg og syltetøy er inkludert. Vet ikke om det er sånne regler der? Jeg forstår at du vil gi ham valgmuligheter hvis han spiser lite, men jeg forstår likevel ikke hvorfor det med syltetøy er så viktig. Er det et problem at han helst bare spiser leverpostei og baconost? Det er jo kurant pålegg, det. Må si meg enig her. Kan han ikke bare spise syltetøy hjemme? 2
Gjest Marmot Skrevet 7. august 2013 #14 Skrevet 7. august 2013 I barnehagen der min sønn gikk før, holdt barnehagen alle måltider. Syltetøy, prim, sjokoladepålegg o.l var utelukket, og det er jeg enig i. Syltetøy som kjøpes på butikken er noe vi kun spiser til vafler, og er sidestilt med godteri her i huset. Hvordan det er i den nye barnehagen vår, vet jeg ikke.
Missy1 Skrevet 7. august 2013 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2013 Hva med Prim? Prim har de faktisk ikke brydd seg om, men jeg har ikke sendt med det på en stund
Missy1 Skrevet 7. august 2013 Forfatter #16 Skrevet 7. august 2013 En del skoler og barnehager har som regel at barna ikke får spise søtt pålegg mens de er der, hvor både sjokoladepålegg og syltetøy er inkludert. Vet ikke om det er sånne regler der? Jeg forstår at du vil gi ham valgmuligheter hvis han spiser lite, men jeg forstår likevel ikke hvorfor det med syltetøy er så viktig. Er det et problem at han helst bare spiser leverpostei og baconost? Det er jo kurant pålegg, det. Jeg tror ikke de har sånne regler der. Det er ikke verdens undergang om han ikke kan ha med syltetøy i bhg, men jeg er livredd for at han skal slutte å spise fordi han blir lei. Han er veldig tynn og spiser lite fra før. Sånn det er per dags dato spiser han ca 2 skiver i løpet av en dag (da ligger noe skorper igjen) og 1 yoghurt. Det er over en hel dag i barnehagen. Når han kommer hjem spiser han en vanlig porsjon med babygrøt og hvis vi prøver å gi han middag så spiser han bittelitt, pirker i maten (idag spiste han 1/4 grillpølse).
MissEi Skrevet 7. august 2013 #17 Skrevet 7. august 2013 Jeg er så absolutt ikke vanskelig, dette med at barnet skal ha pålegg i bhg og velge selv var faktisk bhg sin idé. Som nevnt ovenfor så er han ikke et normaltfungerende barn og har egen assistent i bhg, altså en-til-en hele dagen så at han skal velge pålegg selv går ikke utover de andre barna ettersom det er satt inn ekstra personell til han Det at han er autist må det jo sies at det man være trening å bare velge pålegg ergo enda viktigere at han kan velge pålegg i bh istedenfor påsmurt. Har vært bort skolen/sfoer som lager sine egne dietter til barn domkirke er normal fungerende, irriterer meg grenseløst!! Stå på ditt 5
SmallTalk Skrevet 7. august 2013 #18 Skrevet 7. august 2013 Kan du ikke spørre barnehagen om hvorfor de mener at syltetøy ikke er noen god idé? Selv om du ikke har merket at han blir påvirket av syltetøy på brødskiva, så kan det godt hende at dette er noe barnehagen merker der. Det er jo et helt annet miljø, mye mer stimuli og mye rundt som sikkert er ganske slitsomt for en autist, og en del sukker på brødskiva kan jo hende at virker negativt inn der selv om det ikke gjør det hjemme. Eller så er jeg enig med deg i at det er bedre at han spiser noe enn ingenting, og at det er bedre at han får syltetøy på brødskiva enn at han får noe som gjør at han blir matlei. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #19 Skrevet 7. august 2013 Jeg er så absolutt ikke vanskelig, dette med at barnet skal ha pålegg i bhg og velge selv var faktisk bhg sin idé. Som nevnt ovenfor så er han ikke et normaltfungerende barn og har egen assistent i bhg, altså en-til-en hele dagen så at han skal velge pålegg selv går ikke utover de andre barna ettersom det er satt inn ekstra personell til han Men altså - høres ikke ut som om det er barnehagen som er problemet her? Er vel heller dårlig samarbeid med støttepedagogen? Høres helt merkelig ut at personellet som jobber rundt et barn med spesielle behov ikke involverer mor i slike praktiske problemstillinger. Spesielt om de vurderer at barnet blir hyperaktiv av sukker - da er det nokså utrolig at de ikke tar opp problemstillingen med deg. Før en følelse av at problemet ikke så mye er syltetøy eller ikke, men at teamet rundt barnet i barnehagen ikke involverer deg i viktige avgjørelser. For et barn med spesielle behov som får i seg for lite næring er hva barnet skal/skal ikke spise absolutt en viktig avgjørelse! Ville bedt om møte med teamet/støttepedagog og tatt tak i ting. Ikke greit at de bestemmer slikt uten å involvere deg! Anonymous poster hash: 2aa5d...ece 5
Missy1 Skrevet 7. august 2013 Forfatter #20 Skrevet 7. august 2013 Men altså - høres ikke ut som om det er barnehagen som er problemet her? Er vel heller dårlig samarbeid med støttepedagogen? Høres helt merkelig ut at personellet som jobber rundt et barn med spesielle behov ikke involverer mor i slike praktiske problemstillinger. Spesielt om de vurderer at barnet blir hyperaktiv av sukker - da er det nokså utrolig at de ikke tar opp problemstillingen med deg. Før en følelse av at problemet ikke så mye er syltetøy eller ikke, men at teamet rundt barnet i barnehagen ikke involverer deg i viktige avgjørelser. For et barn med spesielle behov som får i seg for lite næring er hva barnet skal/skal ikke spise absolutt en viktig avgjørelse! Ville bedt om møte med teamet/støttepedagog og tatt tak i ting. Ikke greit at de bestemmer slikt uten å involvere deg! Anonymous poster hash: 2aa5d...ece Ja der sa du det. Det er jo ikke syltetøyet som er det store problemet, men at de tar avgjørelser om hva som er best for mitt barn uten å involvere meg. Jeg er veldig fornøyd med barnehagen og de gjør en kjempe jobb med barnet mitt, jeg har ikke lyst å være ei skikkelig vrang mamma pga syltetøy og derfor vet jeg ikke hvordan jeg skal ta det opp. Har sagt til de at jeg aldri har merket at han blir mer hyper av syltetøy (eller annet med sukker i), han er hyper hele tiden uansett. Har opplevd før å bli møtt med "vi vet best" fra barnehagen og derfor er det litt vanskelig å ta opp dette. Vi holdt på å prøve ut epilepsimedsiner fordi vi mistenkte epilepsi (legen og meg) og etter 3-4 mnd begynte gutten min virkelig å oppdage omgivelsene rundt seg. Han begynte å se ting som skjedde rundt seg og begynte tilogmed å peke (noe jeg vet ikke er innøvd). Siden jeg skulle vurdere om medisineringen virket så ønsket jeg å få andres mening også slik at ikke tilbakemeldingene til legen ble feil (jeg ønsket jo veldig sterkt at ting skulle bli bedre så var redd jeg innbilte meg ting). Da ble jeg møtt med "nei det er en naturlig utvikling, det er nok ikke medisinene", noe som gjorde meg ganske lei meg fordi jeg vet at det ikke er noe naturlig utvikling hos mitt barn, han har vært i en boble helt til vi begynte med medisinene. Han har fått ny støttepedagog nå så hu som mente dette med syltetøyet er ute av bildet. Skal prøve å ta det opp på neste veiledning og be de filme han før og etter en skive med syltetøy så jeg selv kan se om det er noe forskjell der, da kan de ikke juge om noe iallefall og de kan ikke nekte å gjøre det. Hjemme får han prim en gang iblandt og jeg ser ikke noe mer hyperaktivitet etter at han har spist. Og som sagt så får han godteri som forsterkere i barnehagen under trening og kan ikke se at syltetøy er noe verre enn det selvom forsterkerene er delt opp slik at det ikke er så mye hver gang (man kan jo smøre et tynt lag syltetøy også om gutten velger det pålegget)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå