AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Min mor har besluttet å skille seg etter over tjue års ekteskap. Det har vært turbulent, han har aldri vært fysisk så vidt jeg vet. En del drikking, spesiell og narsisstisk oppførsel. Det siste nå var at han truet med å drepe henne. Hun måtte rømme huset, og har overnatter litt her og der de siste dagene. Han, på sin side, bedyrer at han i løpet av få dager har blitt avholdsmann og heeeelt forandret. Min mor biter selvsagt ikke på den, og har bestemt seg. Allikevel blir det nok svært vanskelig å få han til å skrive under på separasjonspapirer. Kan min mor få skilsmisse ved dom pga drapstrusler eller må det foreligge anmeldte forhold og bevis på fysisk vold tidligere i ekteskapet? Anonymous poster hash: 76c72...099
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men ville bare si jeg håper alt ordner seg for din mor! Anonymous poster hash: 7428a...af0 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Slutt å se på amerikanske TV-serier for lærdom om norske regler... Man trenger ikke den andres underskrift for å søke om skilsmisse. Anonymous poster hash: 77932...627 1
Gjest Spirula Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 (endret) Jeg vet ikke om reglene er endret, men tidligere var separasjonstiden 2 år når ikke begge parter undertegnet separasjonspapirene, og så fikk man "skilsmisse ved dom" etter at disse to årene hadde gått. Hun bør selvsagt også anmelde drapstrusler, trusler om vold osv, men dette er ikke nødvendig for å få skilsmisse. Endret 7. august 2013 av Spirula
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Min brors eks (som også drev med trusler og vold) blånektet å skrive under skilsmissepapirene, han fikk til slutt "bevilget" skilsmisse, tilbakevirkende i tid.Anonymous poster hash: 06849...48e
Gjest Mammakua Skrevet 13. august 2013 #6 Skrevet 13. august 2013 Dere finner nødvendige papirer på nettsiden til Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Hun kan søke om seprasjon uten han signatur, og får det uten videre dikkedarer. Tar bare noen uker ekstra når han ikke signerer. Og når det har gått 1 år etter innvilget seprasjon, kan hun søke om skilsmisse på samme måte, og får det uten noe mer styr enn noen uker ekstra saksbehandlingstid. http://www.fylkesmannen.no/Oslo-og-Akershus/Folk-og-samfunn/Separasjon-og-skilsmisse/ Den ekstra behandlingstiden ved manglende signatur skyldes at søknad som blir innsendt uten signatur fra begge, sender fylkesmannen dem til motparten og spør om vedkommende vil skrive under. Så får motparten 3 ukers svarfrist, og så innvilger de søknaden etter endt svarfrist uavhengig av signatur fra begge. Jeg har selv blitt separert og skilt uten underskrift da min x ikke ville skrive under. Så sett igang å søk og lykke til :-)
Emily Skrevet 13. august 2013 #7 Skrevet 13. august 2013 Slutt å se på amerikanske TV-serier for lærdom om norske regler... Man trenger ikke den andres underskrift for å søke om skilsmisse. Anonymous poster hash: 77932...627 Snakk om å kaste stein i glasshus, bare se på dette utdraget av ekteskapsloven (el): § 23. Skilsmisse på grunn av overgrep og tvangsekteskap En ektefelle kan kreve skilsmisse dersom den andre ektefellen med hensikt har forsøkt å drepe ham eller henne eller barna eller forsettlig har utsatt dem for alvorlig mishandling. Det samme gjelder dersom ektefellen har opptrådt på en måte som er egnet til å fremkalle alvorlig frykt for slik atferd. Krav om skilsmisse etter første ledd må være reist innen seks måneder etter at ektefellen fikk kjennskap til handlingen, og senest to år etter at den fant sted. En ektefelle kan også kreve skilsmisse dersom han eller hun har blitt tvunget til å inngå ekteskapet ved rettsstridig atferd. Dette gjelder uavhengig av hvem som har utøvd tvangen. § 16 fjerde ledd gjelder tilsvarende
Brimi Skrevet 13. august 2013 #8 Skrevet 13. august 2013 Trenger ikke å skrive under, hvis reglene ikke har forandret seg da. Men hun må få byttet adresse fort. Når hun har bodd 2 år vekk fra mannen kan hun søke om skilsmisse (eller før, husker ikke helt)og skal få den innvilget.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2013 #9 Skrevet 13. august 2013 Snakk om å kaste stein i glasshus, bare se på dette utdraget av ekteskapsloven (el): § 23. Skilsmisse på grunn av overgrep og tvangsekteskap En ektefelle kan kreve skilsmisse dersom den andre ektefellen med hensikt har forsøkt å drepe ham eller henne eller barna eller forsettlig har utsatt dem for alvorlig mishandling. Det samme gjelder dersom ektefellen har opptrådt på en måte som er egnet til å fremkalle alvorlig frykt for slik atferd. Krav om skilsmisse etter første ledd må være reist innen seks måneder etter at ektefellen fikk kjennskap til handlingen, og senest to år etter at den fant sted. En ektefelle kan også kreve skilsmisse dersom han eller hun har blitt tvunget til å inngå ekteskapet ved rettsstridig atferd. Dette gjelder uavhengig av hvem som har utøvd tvangen. § 16 fjerde ledd gjelder tilsvarende Vil uansett anta at det både er billigere, går kjappere og er mindre belastende å sende inn normal søknad om separasjon og skilsmisse søknad når det har gått 1 år. Hun blir ikke mer skjermet fra han om hun går rettens vei om det bare er skilsmisse hun ønsker. Hun kan også anmelde ham for drapstrusler om hun vil ha beskyttelse fra politiet / trygghetsalarm oa.
Emily Skrevet 13. august 2013 #10 Skrevet 13. august 2013 Vil uansett anta at det både er billigere, går kjappere og er mindre belastende å sende inn normal søknad om separasjon og skilsmisse søknad når det har gått 1 år. Hun blir ikke mer skjermet fra han om hun går rettens vei om det bare er skilsmisse hun ønsker. Hun kan også anmelde ham for drapstrusler om hun vil ha beskyttelse fra politiet / trygghetsalarm oa. TS spurte om det er mulig å få skilsmisse ved dom, og det er det altså, derav svaret mitt. Fordelen ved skilsmisse ved dom er at skilsmissen innvilges der og da, ved seperasjon og skilsmisse vil det ta minimum to år. TS bør også sjekke om hun har krav på fri rettshjelp. For øvrig er det veldig vanskelig å få politiet til å ta tak i konkrete trusler med mindre disse er inngitt skriftlig eller dette har foregått over lang tid. Når det er sagt, tror jeg nok at jeg hadde gjort det på vanlig måte for å unngå å trigge dette mennesket mer.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2013 #11 Skrevet 13. august 2013 TS spurte om det er mulig å få skilsmisse ved dom, og det er det altså, derav svaret mitt. Fordelen ved skilsmisse ved dom er at skilsmissen innvilges der og da, ved seperasjon og skilsmisse vil det ta minimum to år. TS bør også sjekke om hun har krav på fri rettshjelp. For øvrig er det veldig vanskelig å få politiet til å ta tak i konkrete trusler med mindre disse er inngitt skriftlig eller dette har foregått over lang tid. Når det er sagt, tror jeg nok at jeg hadde gjort det på vanlig måte for å unngå å trigge dette mennesket mer. Man kan som sagt søke skilsmisse etter 1 års sepaerasjontid og få det uten videre problemer. Øvrig: Det er vilkår for å få skilsmisse ved dom. Det ene er at det er et krav om at mishandlingen / truslene må være gjort forsettlig, altså må han ha truet henne i den hensikt å påføre henne ubehag. Deretter er det et vilkår som ikke står i loven, men som du finner i i forarbeidene. Hovedregelen er at det skal et år med separasjon til før man kan be om skilsmisse. Øyeblikkelig skilsmisse ved dom er unntaket. For at dette unntaket skal brukes må det være slik at en vanlig separasjon ikke vil gi den utsatte ektefellen tilstrekkelig beskyttelse. Dersom hun kan beskytte sitt eget liv tilstrekkelig gjennom separasjon, skal det ikke gis skilsmisse etter § 23.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 Truslene er forsettlige i følge åpningsinnlegget Anonymous poster hash: 6d404...e8e
Gjest Daenerys Skrevet 13. august 2013 #13 Skrevet 13. august 2013 Tråden er ryddet for rasisme. Daenerys, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå