slask Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Har barn som nå begynner på vgs og har hørt to ganger at de kjenner til noen med skilte foreldre som har fått 20.000,- i stipend - kan det være riktig? Jeg er ikke skilt og har ingen planer, men er nysjerrig. Og hvorfor skal barnet ha stort stipend selv om den ene foreleren bor et annet sted? Koster det da mer å gå på skole??? Den med foreldreansvar kan nok trenger noe ekstra med barn på videregående....
skruf Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Tror det kommer an på hvor mye hvert enkelt hjem har i samlet inntekt. Jenta mi får grunnstipend på litt over 900kr i året, selv om faren hennes og meg ikke er sammen. Far/stemor og jeg/stefar har for god samlet inntekt til at hun får noe mere (steforeldres inntekt blir også regnet med). Helt greit synes jeg, vi har jo forsørgeransvar for våre barn helt til de er ferdig med videregående utdanning. Flytter de hjemmefra for å gå på Vgs så er det noe annet, da får de borteboerstipend, men da er det andre krav som stiles (kan ikke flytte i nærheten av foreldrene f.eks)
slask Skrevet 7. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2013 (endret) Det er kanskje borteboerstipend noen har klart å tuske til seg. Det ene tilfellet jeg kjenner til - med skilte foreldre er jo en som har bodd hjemme mens han gikk vgs. Eller så har foreldreren hjemme fått ned ligninga betraktelig mer enn det skulle tilsi. Endret 7. august 2013 av slask
Rosalie Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend_og_lan/
Gjest Sfl Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 (endret) Jeg mener å huske at jeg fikk rundt 1300-1500 kr i mnd da jeg gikk på VGS. Har skilte foreldre og den summen ble beregnet etter hvor mye min mor tjente tror jeg. Endret 7. august 2013 av Sfl
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 Nei! Jeg har to søsken under 18 år, og skilte foreldre, men stefaren min tjener for mye til at jeg skulle få en eneste krone. Anonymous poster hash: 4ca2d...d31
Gjest Herr Heftig Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Dersom foreldrenes inntekt er lav kan man få opptil 20 000 i stipend i året (dette skjer ofte med skilte foreldre). Både jeg og mine tre nærmeste venner fikk dette, selv om vi på ingen måte hadde bruk for det. Pengene trengs ikke i skolesammenheng så det virker nesten som om staten synes det er veldig viktig å betale for ungdoms fritidskostnader. Vi 4 sparte det meste av det vi fikk, men jeg vet om mange andre som bare sløste det bort.
Tøysejenta Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Det har vel mer med inntekt å gjøre. De fleste av mine venner fikk 10-20 000 kr totalt i løpet av året, og satt dermed igjen med en fin sum innen de var ferdig på vgs. Foreldrene betalte like mye som før. Det var også noen på skolen som brukte pengene på moped, bil, russetid og flatskjerm. Jeg synes det er helt unødvendig å skulle gi elever så mye penger, når pengene ikke går til skolesaker. Hvor mange blyanter trenger man egentlig? Pc og bøker blir jo dekket for alle.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Merk at steforeldres inntekt kun teller dersom forelder/steforelder er gifte. Samboere av foreldre regnes ikke som forsørger. Med andre ord kan man ha en steforelder med millioninntekt, men fortsatt få stipend. (Den forelderen man ikke bor sammen med kan for så vidt ha det samme..) Så urettferdig som det kan få blitt, man "straffes" for at foreldrene holder sammen! Anonymous poster hash: 659a6...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Ja, jeg fikk rundt 18.000 i stipend for 4-5år siden. Men mamma var eneforsørger da, med dårlig inntekt. Anonymous poster hash: cee68...52b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #11 Skrevet 8. august 2013 Min stesønn som bor med sosialklientmammaen sin får 1700.- pr mnd i stipend. Anonymous poster hash: f2b3c...bdd
Ellevill Skrevet 8. august 2013 #12 Skrevet 8. august 2013 Dette har vel ikke noe med om foreldrene er skilt eller ikke å gjøre? Er det ikke behovsprøvd? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #13 Skrevet 8. august 2013 Dette har vel ikke noe med om foreldrene er skilt eller ikke å gjøre? Er det ikke behovsprøvd? Det har med inntekt å gjøre. Man kan bo med begge foreldrene å fortsatt få stipend, eks. om begge foreldrene Naver. Da kan husets samlede inntekter være så lave at man er berettiget stipend. Eller man kan bo med en av foreldrene - som igjen tjener veldig bra, noe som gjør at man ikke får annet enn utstyrsstipend. Anonymous poster hash: 22945...e27
Gjest Blomst83 Skrevet 8. august 2013 #14 Skrevet 8. august 2013 Det har med inntekt å gjøre. Man kan bo med begge foreldrene å fortsatt få stipend, eks. om begge foreldrene Naver. Da kan husets samlede inntekter være så lave at man er berettiget stipend. Eller man kan bo med en av foreldrene - som igjen tjener veldig bra, noe som gjør at man ikke får annet enn utstyrsstipend. Anonymous poster hash: 22945...e27 Litt ot,men å si at hvis foreldrene naver blir jo helt feil.Da har du misforstått utrykket big time.
Blod Skrevet 8. august 2013 #15 Skrevet 8. august 2013 Jeg fikk vel 22 000 i stipend. Det er ikke bare fordi foreldrene mine ikke er sammen. Hvor mye foreldrene har i inntekt og om de jobber i det hele tatt har mye å si. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #16 Skrevet 8. august 2013 Med foreldre på to ulike adresser der en har forsørgeransvar så blir også de fleste av utgiftene belastet på denne forelderen. Forelderen på den andres adressen kan, ut i fra inntekt, bli nødt til å betale barnebidrag, men strengt tatt trenger ikke vedkommende betale mer. Da spiller det ingen rolle om vedkommende tjener 2 millioner, lånekassen må fortsatt ta utgangspunkt i at penger overført til mor og barn holder seg på det minimale. Derfor regnes kun bostedsforelders inntekt med i avgjørelsen. Anonymous poster hash: cfb08...d23
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #17 Skrevet 8. august 2013 Her hadde ikke barna fått stipend om jeg var alene heller. Utfra tabellen det er lenket til lenger opp så tjente jeg alene for mye til at de hadde fått mer enn grunnstipendet. Status på foreldre er ikke interessant i dette tilfellet, men hva den faktiske inntekten til husstandens voksne personer er. Reagerer mer på at ungdommens egen inntekt og formue ikke teller med. Anonymous poster hash: aea0f...7fe
Gjest Gresshoppesang Skrevet 8. august 2013 #18 Skrevet 8. august 2013 Ja. Barn med skilte foreldre kan få stipend, på samme måte som barn med foreldre som bor sammen kan få det. Utgangspunktet for å få stipend er bostedsforelder/bostedsforeldre sin inntekt. Kanskje det er mer greit at barn med foreldre som bor sammen og har lav inntekt får stipend, men at barn som bor sammen med en forelder ikke egentlig trenger det? Inntektsgrensen for å få stipend når man har foreldre som bor sammen, er høyere enn dersom man er aleneforelder.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #19 Skrevet 8. august 2013 Det har med inntekt å gjøre. Man kan bo med begge foreldrene å fortsatt få stipend, eks. om begge foreldrene Naver. Da kan husets samlede inntekter være så lave at man er berettiget stipend. Eller man kan bo med en av foreldrene - som igjen tjener veldig bra, noe som gjør at man ikke får annet enn utstyrsstipend. Anonymous poster hash: 22945...e27 Hvis du først skal slenge rundt deg med slike begreper som "naver" så får du bruke det korrekt. Det er få som har barn på videregående som "naver" gitt. Uttrykket ble brukt om de som tok friår fra skole og jobb i tenårene, ikke voksne og unge som faktisk må ha støtte fra NAV i forskjellige situasjoner i livet. Da skulle det blitt brukt om alle som har barn siden alle mottar barnetrygd fra nettopp NAV, eller alle alderspensjonister. Eller forteller du at bestemoren din også er en "naver"? Er så lei av stigmatiseringen av mennesker som må motta en eller annen trygd. De aller aller fleste mottar trygd fordi de trenger det og har krav på det. Vær glad du bor i et land hvor vi har et sikkerhetsnett for de som faller utenfor pga arbeidsledighet eller sykdom. Anonymous poster hash: aea0f...7fe
Gjest Blomst83 Skrevet 8. august 2013 #20 Skrevet 8. august 2013 Hvis du først skal slenge rundt deg med slike begreper som "naver" så får du bruke det korrekt. Det er få som har barn på videregående som "naver" gitt. Uttrykket ble brukt om de som tok friår fra skole og jobb i tenårene, ikke voksne og unge som faktisk må ha støtte fra NAV i forskjellige situasjoner i livet. Da skulle det blitt brukt om alle som har barn siden alle mottar barnetrygd fra nettopp NAV, eller alle alderspensjonister. Eller forteller du at bestemoren din også er en "naver"? Er så lei av stigmatiseringen av mennesker som må motta en eller annen trygd. De aller aller fleste mottar trygd fordi de trenger det og har krav på det. Vær glad du bor i et land hvor vi har et sikkerhetsnett for de som faller utenfor pga arbeidsledighet eller sykdom. Anonymous poster hash: aea0f...7fe Godt å se at det var flere enn meg som reagerte på denne kommentaren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå