AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #1 Del Skrevet 6. august 2013 Hei! Jeg har endelig innfunnet meg med at det blir mange år før vi har råd til å kjøpe helt nytt kjøkken, og vi har derfor tenkt å gjøre det beste utav det vi allerede har. Det er et veldig typisk 90-tallskjøkken i furu med profilerte fronter. Heldigvis er det ikke den klassiske bue/bølge-profileringen, men en helt ben og rett en, ikke ulik den man kan se på nye kjøkken. Så, jeg tror helt ærlig at kjøkkenet kan bli veldig bra når det blir hvitmalt, men for et bra resultat må man vite hva man holder på med... og jeg kan ingenting om å pusse opp kjøkken! Derfor har jeg et par spørsmål: Man skal vel male både innsiden og utsiden av kjøkkenskapene? Bør jeg montere av dørene, eller kan jeg male dem imens de fortsatt henger på? Det er som sagt et furukjøkken med tilhørende mye kvist - når kjøkkenet allerede er lakkert, må jeg da bruke kvistlakk etter jeg har pusset det ned? Har nemlig tenkt å pusse kjøkkenet litt for å gi bedre grunnlag for grunning og maling, men har ikke planer om å pusse vekk all lakken. Må jeg uansett bruke kvistlakk? Er ikke interessert i et gulnet, stygt kjøkken i nærmeste fremtid! Jeg har lest meg litt opp, og lurer på om jeg skal gjøre det slik: 1. pusse ned 2. vaske grunding med egnet vask, og la det tørke helt 3. grunne 4. sparkle eventuelle hakk og ujevnheter 5. pusse 6. male første strøk med maling 7. når dette er tørket, pusser jeg forsiktig over for å fjerne eventuelle ujevnheter 8. andre og siste strøk med maling Høres dette greit ut? Jeg vil at resultatet skal bli pent, og ikke lyse "heimesnekra" lang vei. Anonymous poster hash: 988ad...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #2 Del Skrevet 7. august 2013 Hvis det ikke er mye hakk og ujevnheter trenger du egentlig ikke pusse før påføring av grunning, bare vaske. Du må regne med at kvister kommer igjennom vanlig maling, selv om kjøkkenet har stått i mange år og er lakkert. I dag finnes det imidlertid grunning med kvistlakk i (heter kvist- og sperregrunning), så du slipper unna mye jobb. Ellers tror jeg planen din ser grei ut, men jeg ville absolutt hektet av dørene før maling, for å unngå sig i malinga. Kan også hende du må ha 3 strøk, altså. Anonymous poster hash: bf67b...3fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå