Gå til innhold

Under the Dome

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han som spiller Junior er skikkelig eyecandy :)

attachicon.gifimage.jpg

Er ikke Junior en skikkelig überpsycho? Boken starter jo med at han myrder en jente, og hans indre dialog tyder på at han er sprøyte gal. Ikke før har han summet seg etter det første mordet, så vender han tilbake til åstedet, og da går det ikke likere enn at han myrder jentas bestevenninne også. Hun har nettopp fått vite at moren hennes var i flyet som krasjet mot domen, og oppsøker sin bestis for trøst.

Eller har man besluttet å gi ham mennesklige trekk i TV-serien?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke Junior en skikkelig überpsycho? Boken starter jo med at han myrder en jente, og hans indre dialog tyder på at han er sprøyte gal. Ikke før har han summet seg etter det første mordet, så vender han tilbake til åstedet, og da går det ikke likere enn at han myrder jentas bestevenninne også. Hun har nettopp fått vite at moren hennes var i flyet som krasjet mot domen, og oppsøker sin bestis for trøst.

Å, så kjekt at du bestemmer deg for å fortelle hva som skjer! Skikkelig hyggelig, du!

Er du en av dem som driver og roper ut hva som skjer i ting du har sett fra før av, til øvrige folks STORE begeistring?

Anonymous poster hash: a43f0...851

• Liker 3
Skrevet

Enda et irritasjonsmoment...

I en tidligere episode sprengte de "MOAB" over domen. I siste episode sto to av jentene og slengte parfyme på "veggen" til domen. På andre siden av "veggen" var det gress, trær, og som om bomben aldri eksplodert.

Anonymous poster hash: d7b5f...24a

Sikker på at det var samme side som der bomba gikk av?

• Liker 2
Skrevet

Å, så kjekt at du bestemmer deg for å fortelle hva som skjer! Skikkelig hyggelig, du!

Er du en av dem som driver og roper ut hva som skjer i ting du har sett fra før av, til øvrige folks STORE begeistring?

Serien har kommet over halvveis, og i kveld vises episode 7 av 13. Hvis ikke Junior har tiltet enda og kommet i kontakt med sin indre psykopat, så har vel "fokusgruppen" bestemt at han skal være snill gutt eller noe. Det jeg beskrev, skulle ha funnet sted på "dome day", på formiddagen. Det var derfor jeg syntes det var greit å nevne det, ettersom det umulig kunne være en spoiler av handlingen dersom handlingen i boken ble fulgt så noenlunde. Og hvis de har tatt seg store friheter, så er det jo irrelevant uansett.

• Liker 4
Skrevet

Flott å se på er han uansett.

Skrevet

Jeg liker serien veldig godt. Selv om jeg i starterten irriterte meg grønn av Joe eller hva han psyko fyren heter.

Glad for at jenta ble fri til slutt, selv om jeg også kan forstå at faren holdt henne litt lengre enn hva han burde.

• Liker 1
Skrevet

USA prøver å få fokuset bort fra Snowden og NSA. Det lykkes de med. Dere er alle lettlurte. Homofile har det fint i Russland. Dette er bare propaganda fra USA. Dumme dere som lar dere lure uten å lese russisk media først.

Skrevet

Nei, nei, nei, nei. Jeg virkelig elsker mange av Stephen Kings bøker, men de er psykologiske eksperimenter. Hvordan vil denne karakteren reagere dersom h*n utsettes for denne situasjonen i samspill med karakter X, Y og Z? Det er ikke det overnaturlige som er poenget i bøkene, det er bare et middel for å oppnå et mål. I filmer og serier basert på Kings verker fokuseres det derimot stort sett på mest mulig gørr og overnaturlige, absurde fenomener som bare blir latterlige på lerretet.

Det finnes noen hederlige unntak (Rita Hayworth and the Shawshank Redemption, og The Green Mile, for å nevne noen), men i all hovedsak holder jeg meg unna King på film.

Kan ikke engang se Clint Eastwoodfilmer lengre, i frykt for å forstyrre mitt bilde av Roland Deschain... Ah, well.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det jeg ikke helt forstår med denne serien, er hvorfor den heter "Under the Dome", og etter sigende er basert på Stephen Kings roman med samme navn, for den er ikke egentlig det. Dette er en helt annen historie. JEg kan på EN måte skjønne at man kan bli fristet til å tweake historielinjen litt for å gi seerne en overraskelse. Men da risikerer man også at man fjerner de essensielle elementene i historien, og gjør den til noe den ikke skulle være.

Jeg syns det er respektløst overfor en forfatter som har tumlet med denne ideen i 30 år eller så. King selv sier at han forsøkte å skrive "Under the Dome" flere ganger, men måtte gi seg på det fordi han ikke klarte å lage den historien han så for seg. Så syr han det endelig sammen, med en god del assistanse. Og hva skjer? En gjeng scripthorer maltrakterer hele greia når de "tilpasser" det til TV. Tragisk.

"Under the Dome" i original var skrevet som småbyversjonen av "The Stanford Prison Experiment". I Stanford ble vanlige universistetsstudenter plassert i fangevokterens rolle og regredierte til brutal fascisme på sjokkerende kort tid. I løpet av halvannet døgn begynte fangevokterne å ta i bruk trakassering og fysiske avstraffelser overfor fangene. Og dette var altså da normale studenter.

Endret av Mann 42
  • Liker 5
  • 2 uker senere...
Skrevet

"Under the Dome" i original var skrevet som småbyversjonen av "The Stanford Prison Experiment". I Stanford ble vanlige universistetsstudenter plassert i fangevokterens rolle og regredierte til brutal fascisme på sjokkerende kort tid. I løpet av halvannet døgn begynte fangevokterne å ta i bruk trakassering og fysiske avstraffelser overfor fangene. Og dette var altså da normale studenter.

Mitt nysgjerrige jeg måtte så klart søke opp både boka Under The Dome og The Stanford Prison Experiment for å lese "litt" om det. Det var to timer og en dokumentar siden... :fnise:

Boka ser ut til å være ganske forskjellig fra TV-serien, så lurer på om jeg skal lese den. Er den verdt det?

• Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som synes Angie var sinnsykt treg med å oppfatte at det var Junior som var den fjerde hånda?

Anonymous poster hash: c176f...921
  • Liker 4
Skrevet

Ser også på! Mye på grunn av det overnaturlige aspektet, ikke på opptatt av det psykologiske som skjer.. :fnise:

Syns serien er grei nok, men er ikke helt solgt ennå merker jeg... Redd for at det blir litt som "LOST" med flere overnaturlige ting som ikke blir oppklart.. :pasha: Utålmodig!

Syns heller ikke at skuespillerne er de beste, men overlever! Kommer nok til å se ut sesongen.

Skrevet (endret)

Mitt nysgjerrige jeg måtte så klart søke opp både boka Under The Dome og The Stanford Prison Experiment for å lese "litt" om det. Det var to timer og en dokumentar siden... :fnise:

Boka ser ut til å være ganske forskjellig fra TV-serien, så lurer på om jeg skal lese den. Er den verdt det?

Jeg syntes den var ganske ok. Men jeg har slutta å se på TV-serien, siden DEN ganske enkelt er for teit. Jeg er redd det ikke finnes en mellomvei her. Hvis du liker boka, kommer du til å hate serien.

Det er enkelte sider ved det som skjer i boka som man bare må ta på face value, og deler av intrigen er litt far out, men sånn er det jo alltid med Stephen King. Han liker ekstreme ting.

Det er ikke akkurat overnaturlig, bortsett fra akkurat selve domen.

De største problemene for byen er dens transformasjon fra småby til minidiktatur og politistat, med et totalt fravær av styre ved lov, i løpet av et par korte dager.

Regresjon til totalt anarki er et ganske sentralt tema i mange historier om apokalypsen, men akkurat i DETTE tilfellet så skjer det jo ikke stort. Ingen zombier eller dommedagsvirus. BARE den sosiale dynamikken i småby-Amerika den dagen Chesters Mills blir isolert fra omverdenen. Mao rent psykologisk.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Skrevet

Enda et irritasjonsmoment...

I en tidligere episode sprengte de "MOAB" over domen. I siste episode sto to av jentene og slengte parfyme på "veggen" til domen. På andre siden av "veggen" var det gress, trær, og som om bomben aldri eksplodert.

Det var ikke parfyme, men snøglober.

Stephen King har gitt produsentene veldig frie tøyler i forhold til boken og det er bare halvparten av de viktige skuespillerne som har nesten de samme rollene som i boken. Resten har de byttet roller på, slått sammen roller, laget helt nye roller osv. F.eks. eksisterer ikke det lesbiske paret med datter i boken i det hele tatt (ikke så langt jeg har lest ihvertfall, og det er ca halvveis), men navnet på datteren har de tatt fra en annen person som har bodd lenge på stedet i boken. Junior er også mye mer sadistisk i boken enn på tv uten at jeg skal spoile det. Minidomen har ikke vist seg i boken enda heller, men jeg har lest at løsningen på hvordan domen forsvinner, er annerledes i boken enn i serien. Jeg er spent på begge deler.

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke parfyme, men snøglober.

Stephen King har gitt produsentene veldig frie tøyler i forhold til boken og det er bare halvparten av de viktige skuespillerne som har nesten de samme rollene som i boken. Resten har de byttet roller på, slått sammen roller, laget helt nye roller osv. F.eks. eksisterer ikke det lesbiske paret med datter i boken i det hele tatt (ikke så langt jeg har lest ihvertfall, og det er ca halvveis), men navnet på datteren har de tatt fra en annen person som har bodd lenge på stedet i boken. Junior er også mye mer sadistisk i boken enn på tv uten at jeg skal spoile det. Minidomen har ikke vist seg i boken enda heller, men jeg har lest at løsningen på hvordan domen forsvinner, er annerledes i boken enn i serien. Jeg er spent på begge deler.

Stephen King tok pengene og stakk av.

Jeg tipper at han fikk dette budskapet: Det er en interessant historie, som vi gjerne vil lage film om, men vi kan ikke

lage en TV-serie der en evangelisk kirke er skalkeskjul for landets største metamfetamin-ring og presten og byrådsmedlemmet er ledere.

• Liker 3
Skrevet

Stephen King tok pengene og stakk av.

Jeg tipper at han fikk dette budskapet: Det er en interessant historie, som vi gjerne vil lage film om, men vi kan ikke

lage en TV-serie der en evangelisk kirke er skalkeskjul for landets største metamfetamin-ring og presten og byrådsmedlemmet er ledere.

Tja de

har jo med en prest der, selv om det ikke er den typen som i boken. De har også med en prest i den andre serien av SK som går, Haven, selv om han nå er ute av serien igjen

Skrevet

Tja de

har jo med en prest der, selv om det ikke er den typen som i boken. De har også med en prest i den andre serien av SK som går, Haven, selv om han nå er ute av serien igjen

Men i boken så leder Big Jim en ganske enorm operasjon, og har bygd om en låve i tilknytning til den ene av sognets to kirker til en helautomatisk metamfetaminfabrikk, og han har blandet kommuneøkonomien inn i det hele. Blant annet har han ekspropriert det meste av forsyningene av propan til byens offentlige bygninger for å drive denne doplaben.

I TV-serien var det bare litt salg gjennom et begravelsesbyrå. WTF? Det er ikke det samme.

Skrevet

Men i boken så leder Big Jim en ganske enorm operasjon, og har bygd om en låve i tilknytning til den ene av sognets to kirker til en helautomatisk metamfetaminfabrikk, og han har blandet kommuneøkonomien inn i det hele. Blant annet har han ekspropriert det meste av forsyningene av propan til byens offentlige bygninger for å drive denne doplaben.

I TV-serien var det bare litt salg gjennom et begravelsesbyrå. WTF? Det er ikke det samme.

Det er nok større enn som så om du har det de 2-3 siste episodene

Skrevet

Det er nok større enn som så om du har det de 2-3 siste episodene

Jeg har slutta å se på.

Jeg er ikke fin på det, men denne serien er DÅRLIG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...