Gå til innhold

Hundefor på matbutikken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dårlig? Har aldri prøvd det før? Noe der dere vil anbefale?

Hunden er 6 mnd, en liten papillon. Burde hun nå begynne å gå over på voksenfor?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 5d2dd...1f3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler ikke hundefôr fra matbutikken, fordi det er mye salt og korn, noe hunden ikke har nytte av, og noe som gjør at de må spise MYE av det for å få i seg de næringsstoffene de trenger. Hundene syns ofte matbutikkfôr smaker bedre, nettopp på grunn av dette, men i lengden er det dyrere enn dyrebutikkfôr og/eller råfôring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det inneholder ikke det hunden din trenger, og ender ofte å kose mer enn annen for uannsett. Spiser hunden din Royal Canin så eter den for rundt 2/3kr dagen om det en gang. Det klarer du ta deg råd til.

Og overraskende mange merker bruker kremerte hunder og katter i selve foret og har jeg lest (Inkludert Royal Canin), noe som jeg er veldig skeptisk til. Hunder er liksom ikke helt skapt for å spise andre hunder liksom..

Dermed velger mange å lage foret sitt selv, så er de sikkret hva hunden får i seg.

Men det er jo rimelig dyrt og litt av et ork, så det holder vel å i det minste kjøpe noe fra dyrebutikken/ vetrinær kontoret.

Anonymous poster hash: 18480...286
Skrevet

Min hund blir veldig fort matlei hvis han får samme type for hele tiden så vi bytter for til han en gang i uka. Har en stor hun da så han spiser 500g om dagen. Vi kjøper alt mulig av for vi. 1 uke har han eukanuba, neste uke friskies, uka etter first price osv. i tillegg lager vi noe selv og gir han vompølse fra vom og hundemat. Har aldri merket noen forskjell på mengde han spiser eller formen han er i utifra de forskjellige fortypene. Siden hunden har allergi er vi ofte til veterinæren for å ta blodprøver av han og de merker heller ingen forskjell på verdiene hans utifra hvilket for han får.

Tror derfor at det er like individuelt med hunder som med mennesker. Noen tåler litt av vært mens andre kan kun ha spesielle ting.

Så mitt råd er rett og slett og prøve seg frem.

Jeg ville dog ha latt hunden gå på valpefor frem til den er over året.

Skrevet

Jeg ville heller ikke gitt fôr fra matbutikkene. Det er billig fordi det er fylt med billig fyllstoffer som mais og hvete. Det er noe hunden ikke har så veldig nytte av, og man må derfor gi mer mat for at hunden skal bli mett. I lengden er det derfor ikke billigere med butikkfôr fordi man må gi hunden mer mat og posen blir fortere tom enn på kvalitetsfôr.

Når da hunden får mat med mye fyllstoffer som den ikke får tatt opp så mye næring av, så vil den også ha mer avføring. Avføringen vil da ofte være lys, litt bløt og i større mengder. Et godt tegn på at hunden får et godt fôr er at avføringen er fast, mørk i farge og liten. :)

Skrevet

Og overraskende mange merker bruker kremerte hunder og katter i selve foret og har jeg lest (Inkludert Royal Canin), noe som jeg er veldig skeptisk til. Hunder er liksom ikke helt skapt for å spise andre hunder liksom..

:o :O :O !!! ???

Spør de eier om godkjennelse til dette, eller bare "får de" kremerte hunder til maten sin? Vi avlivet hunden og valgte felles kremering der vi fikk beskjed om at alle skulle bli sluppet ut over et jordet. Håper ikke "et jordet" var et synonym for "hundefor" :(

Skrevet

En annen ting, dette er rykter fra en som jobber i butikk.Disse billigforene ligger i måneder på lager,det kan umulig være sunt å spise.

kremerte hunder i hundefor? Det tviler jeg enormt på.Link pls?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det inneholder ikke det hunden din trenger, og ender ofte å kose mer enn annen for uannsett. Spiser hunden din Royal Canin så eter den for rundt 2/3kr dagen om det en gang. Det klarer du ta deg råd til.

Dermed velger mange å lage foret sitt selv, så er de sikkret hva hunden får i seg.

Men det er jo rimelig dyrt og litt av et ork, så det holder vel å i det minste kjøpe noe fra dyrebutikken/ vetrinær kontoret.

Dette har jeg overhodet ingen som helst tro på. Hvorfor skulle de bruke kremerte hunder i fór? Kremerte hunder er jo strengt tatt bare aske.

Vi hadde en hund i 14 år som rett og slett fikk det fóret han spiste. I lange perioder var dette butikkmat. Men nå var han ekstremt kresen, og jeg anbefaler ikke nødvendigvis dette til andre som har hunder som spiser annen mat. Vi merket ikke noe forskjell på hunden i så måte, mens andre reagerer på en del av billigmerkene.

Anonymous poster hash: df058...80e

Skrevet

Har ikke gitt hunden min butikkfor, men har gitt katten min. Merket enorm forskjell fra å gå fra Friskies til Pro Plan. Avføring ble mye fastere og ikke bare en stor klatt, pelsen ble finere, og katten oppførte seg annerledes, sov ikke hele dagen, fikk opp jaktlysten igjen.

Og små hunder skal ha juniorfor frem til de er rundt 1 år, gjerne lengre. Men i alle fall ikke begynn på voksenfor nå. Den trenger tilpasset næring for å vokse.

Min hund blir veldig fort matlei hvis han får samme type for hele tiden så vi bytter for til han en gang i uka. Har en stor hun da så han spiser 500g om dagen. Vi kjøper alt mulig av for vi. 1 uke har han eukanuba, neste uke friskies, uka etter first price osv. i tillegg lager vi noe selv og gir han vompølse fra vom og hundemat. Har aldri merket noen forskjell på mengde han spiser eller formen han er i utifra de forskjellige fortypene. Siden hunden har allergi er vi ofte til veterinæren for å ta blodprøver av han og de merker heller ingen forskjell på verdiene hans utifra hvilket for han får.

Tror derfor at det er like individuelt med hunder som med mennesker. Noen tåler litt av vært mens andre kan kun ha spesielle ting.

Så mitt råd er rett og slett og prøve seg frem.

Jeg ville dog ha latt hunden gå på valpefor frem til den er over året.

Hører denne veldig ofte i butikken jeg jobber. Hvordan får hunden din maten? Står det fremme hele dagen, eller gir du måltider? Hvor lang tid går det fra hunden ikke vil spise maten du gir, til du gir noe annet? Hunder er noen sleipe dyr. Anbefaler alltid kundene å gi måltider og ta bort maten etter 15 minutt hvis den ikke spiser/spiser opp. Det gjelder å være mer sta enn hunden, den sulter ikke foran matskåla :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gitt hunden min butikkfor, men har gitt katten min. Merket enorm forskjell fra å gå fra Friskies til Pro Plan. Avføring ble mye fastere og ikke bare en stor klatt, pelsen ble finere, og katten oppførte seg annerledes, sov ikke hele dagen, fikk opp jaktlysten igjen.

Og små hunder skal ha juniorfor frem til de er rundt 1 år, gjerne lengre. Men i alle fall ikke begynn på voksenfor nå. Den trenger tilpasset næring for å vokse.

Hører denne veldig ofte i butikken jeg jobber. Hvordan får hunden din maten? Står det fremme hele dagen, eller gir du måltider? Hvor lang tid går det fra hunden ikke vil spise maten du gir, til du gir noe annet? Hunder er noen sleipe dyr. Anbefaler alltid kundene å gi måltider og ta bort maten etter 15 minutt hvis den ikke spiser/spiser opp. Det gjelder å være mer sta enn hunden, den sulter ikke foran matskåla :)

Ikke det? Vi gjorde alt etter boka, sånn bortsett fra at vi ga opp etter en uke uten at hunden hadde rørt maten. En ting er at han neppe hadde dødd og til slutt hadde begynt å spise igjen, noe ganske annet er hvor mye sunnere det er å miste så mye vekt flere ganger i året sammenlignet med å få billigfor/noe nytt og spennende.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke det? Vi gjorde alt etter boka, sånn bortsett fra at vi ga opp etter en uke uten at hunden hadde rørt maten. En ting er at han neppe hadde dødd og til slutt hadde begynt å spise igjen, noe ganske annet er hvor mye sunnere det er å miste så mye vekt flere ganger i året sammenlignet med å få billigfor/noe nytt og spennende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...