Gå til innhold

Stemor utbetaler ikke arv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vet ikke om det har blitt postet om dette før. Jeg har googlet og googlet, men finner ikke noe fornuftig om temaet, egentlig.

Håpte kanskje det var noen som visste mer om dette enn meg, eller som evt har vært borti noe av det samme.

Min mann mistet sin far for en stund siden, han var gift på nytt med en kvinne som egentlig aldri likte at han hadde barn fra før.

Nå som han er død, skal arveoppgjøret sluttføres. Etter litt krangling fram og tilbake, er skifteavtalen nå signert, og skulle i følge advokaten bli utbetalt ca to uker etter at de hadde mottatt signert avtale i retur.

Vel, den tiden har gått, og vel så det, men ingen penger ennå.... Hver gang vi spør, får vi svevende unnskyldninger "i morgen", "saksbehandleren min var ikke der" etc etc

Derfor begynner vi nå å lure på om det er sånn at hun kanskje bare rett og slett trenerer det, og ikke har tenkt å betale? Det har egentlig ikke gått SÅ lang tid ennå, men hva slags rettigheter har mannen min i så fall?

Vi hadde egentlig regnet med å få disse pengene nå i sommer. Hva kan vi gjøre dersom hun rett og slett lar være å betale dem?

Anonymous poster hash: 6766e...6b0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kan vi gjøre dersom hun rett og slett lar være å betale dem?

Da kan mannen din kreve at tingretten tar hånd om arveoppgjøret. Det kalles offentlig skifte, og er noe enhver arving kan kreve. Men det kan jo hende at enken faktisk snakker sant, for det er jo midt i ferietiden nå, og det tar kanskje lenger tid før arvinger får tilsendt skifteattesten de trenger når de skal ta seg av arveoppgjøret selv. Du kan jo selv ta kontakt med tingretten og spørre om hun har sendt inn skjemaet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heisan og takk for svar :-)

Hun har fått tilsendt avtalen, vi har fått brev med bekreftelse fra advokaten om at de har mottatt dette, og at alt som gjenstår er å overføre penger....

Er klar over at det er muligheter for offentlig skifte, men den muligheten har egentlig seilt nå, i og med at privat skifte egentlig er gjennomført. Med unntak av utbetalingen.

Jeg vet, etter mye googling, at man KAN kreve offentlig skifte likevel, men det er først et år etter at ubetalingen skulle ha vært gjennomført.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men sett i gang prosessen likevel.

Send en skriftlig henvendelse - gjerne i brevsform - om at dere forventer pengene på kontonummer slik&sånn innen dato <dagens dato + 14 dager>.

Det som skjer da er at dere går bort fra synsing og videre til kontrollerbafe datoer.

Skrevet

Er klar over at det er muligheter for offentlig skifte, men den muligheten har egentlig seilt nå, i og med at privat skifte egentlig er gjennomført. Med unntak av utbetalingen.

Det har du rett i, så da spørs det om du ikke må gå til namsmannen for å få utlegg for kravet ditt. Spørsmålet er om skifteavtalen er et tvangsgrunnlag. Den er vel ikke det i seg selv, så du må kanskje starte hos forliksrådet og få dom på kravet ditt, og så går du til namsmannen.

Skrevet (endret)

Hei

Vet ikke om det har blitt postet om dette før. Jeg har googlet og googlet, men finner ikke noe fornuftig om temaet, egentlig.

Håpte kanskje det var noen som visste mer om dette enn meg, eller som evt har vært borti noe av det samme.

Min mann mistet sin far for en stund siden, han var gift på nytt med en kvinne som egentlig aldri likte at han hadde barn fra før.

Nå som han er død, skal arveoppgjøret sluttføres. Etter litt krangling fram og tilbake, er skifteavtalen nå signert, og skulle i følge advokaten bli utbetalt ca to uker etter at de hadde mottatt signert avtale i retur.

Vel, den tiden har gått, og vel så det, men ingen penger ennå.... Hver gang vi spør, får vi svevende unnskyldninger "i morgen", "saksbehandleren min var ikke der" etc etc

Derfor begynner vi nå å lure på om det er sånn at hun kanskje bare rett og slett trenerer det, og ikke har tenkt å betale? Det har egentlig ikke gått SÅ lang tid ennå, men hva slags rettigheter har mannen min i så fall?

Vi hadde egentlig regnet med å få disse pengene nå i sommer. Hva kan vi gjøre dersom hun rett og slett lar være å betale dem?

uff jeg syntes du hørtes skikkelig grådig og fæl ut .

Prøv å respektere at dama er i sorg.....

Endret av Atrix
Skrevet (endret)

Forhør deg med en advokat.

Arv skal betales ut i hht til testamentent og innen tid.

Endret av Charmander
AnonymBruker
Skrevet

Så typisk!

Det som er ille med dette er at du skriver at kona til svigerfaren din ikke likte at han hadde barn. Men det virker jo å være mer åpenbart at du:

-Ikke likte at svigerfar fikk seg ny kone.

-Tilsynelatende i hvert fall heller vil ha arv enn en svigerfar i live.

Du brydde deg kanskje ikke om svigerfar, bare om pengene hans, men kanskje hun brydde seg? Har dere virkelig så dårlig råd at dere MÅ ha disse pengene NÅ? Dere får dem, slapp av.

Anonymous poster hash: cbafc...473
  • Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer på større summer, men da jeg mistet mannen min, så etter jeg sendte inn skifteskjema (eller hva det kalles), så fikk jeg brev i posten noen dager etter, der det stod at jeg var juridisk ett-eller-annet overfor mannens navn osv. Og da gikk jeg bare i bankene hans og viste det brevet, så overførte de pengene til meg (i større banker som DNB måtte de ta kopi av arket og sende inn til hovedkontoret, så tok litt lenger tid, men kun snakk om noen dager).

Så her gikk det veldig fort. Men mulig det er annerledes når det er snakk om større summer.

AnonymBruker
Skrevet

uff jeg syntes du hørtes skikkelig grådig og fæl ut .

Prøv å respektere at dama er i sorg.....

Man kan jo ikke slutte å betale regninger for det da...

Hu dama rekker jo å bruke mye penger før det har gått 1 år da.

Har hu midler - som hus/ leilighet, sånn i tilfelle dere må gå rettens vei å inndrive pengene?

Anonymous poster hash: ecdb2...0e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når mamma mistet mannen sin(min pappa) hadde ikke mamma tid til å sørge skikkelig før alt papirarbeidet var gjort og begravlsen var over.
Det er ingen som sitter pal og glor i veggen, da det er altfor mye som må ordnes. Man sørger jo mens man ordner ting,

men etterpå, når alt blir stille og det ikke er mer å gjøre, det er da man virkelig trenger noen der ...

Anonymous poster hash: 49663...dad
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...