Gå til innhold

Er fyllekjøring greit så lenge man ikke blir tatt?

Leo

Anbefalte innlegg

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg LEO. Fyllekjøring er IKKE greit, selv om du ikke blir tatt!!! For flere år siden måtte jeg faktisk ringe politiet, da en bekjent av meg ville dra fra fest i bil. (Og han var selvsagt ikke edru !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du handlet helt riktig.

Jeg ville gjort det samme selv om det var innenfor min nærmeste familie. For meg er å vite og la være, det samme som å være medskyldig om han hadde kjørt på og drept noen. Det hadde vært vondt å leve med tanken at man kunne forhindret ulykken fordi man av bekjenntskaps/familiemessige hensyn lot være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit å ringe snuten i en slik situasjon, er så mye faen som kunne skjedd med han eller andre som tilfeldigvis var ute den kvelden.

fyllekjøring er tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: Synes du gjorde det eneste rette LEO!

Jeg hadde gjort akkurat det samme. Er VELDIG imot fyllekjøring, og har faktisk flere ganger stoppet folk som har vært på vei ut i bilen med promille. Har sagt i fra at jeg kommer til å ringe politiet hvis jeg ser at de kjører avgårde. Synes det er like greit å si i fra på forhånd, så de vet hva de rissikerer. Da går jeg ikke en gang "bak ryggen på dem".

Jeg har fått noen "Herregud så snerpete du er blikk", p.g.a det, men jeg vil heller bli sett på som snerpete av enkelte, enn å rissikere at idioten skader/dreper seg selv eller andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madley

Jeg bøyer meg i støvet for at du hadde mot til å ringe politiet å si fra!

Jeg mistet to kamerater i fyllekjøring i fjor. Det var en opplevelse jeg helst vil slippe flere ganger.

Det finnes ingen unnskyldning for å kjøre i påvirket tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra gjort. Jeg ville gjort det samme.

Er veldig imot fyllekjøring.

Halvbroren min kjørte etter og ha drukket noen øl, og det er et mirakel at han lever i dag, men han er lam fra livet og ned nå.

Vet om mange som har kjørt i hjel både seg selv og andre pg.av fyll.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har som regel lett for å unnskylde sine egne i slike sitvasjoner,

så det var veldig modig og klartenkt gjort.

Du burde være stolt, og når din svoger for summet seg litt forstår han nok at du gjorde det av frykt for at han skulle skade seg eller andre.

Det er viktig at man bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten! Skal tenke på det dere har skrevet når jeg mottar de skrå blikkene og dårlig skjulte spydighetene under familiesammenkomstene som er under oppseiling nå i mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det jeg syens er interessant, er nå som jeg har lest svarene du har fått her og andre steder. Alle er enige med deg.

Selv har jeg skapt skikkelgi ubehagelig stemning på fest når jeg har ymtet frempå at jeg ikke vil sitte på med bilen som skal til stranda 1 km unna, etter at grillmat og X antall øl er konsumert av sjåføren.

En annen gang skapte jeg skikkelig debatt da jeg sa jeg ville ta nøklene om jeg visste at noen ville fyllekjøre, evt ringe politi. Jeg ble kalt krisemaksimerer, illojal, dårlig venn, pedant, jævla engel osv

Min omgangskrets er ganske normal (selv om det kanskej ikke høres sånn ut akkurat nå).

Denne problemstillingen blir ikke fullt så ren og pen som det kan virke på folks svar på nett, når man står stilt ovenfor den irl. Og DERFOR var det du gjorde svært bra gjort. For det er ikke så lett som det høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syens er interessant, er nå som jeg har lest svarene du har fått her og andre steder. Alle er enige med deg.

Selv har jeg skapt skikkelgi ubehagelig stemning på fest når jeg har ymtet frempå at jeg ikke vil sitte på med bilen som skal til stranda 1 km unna, etter at grillmat og X antall øl er konsumert av sjåføren.

En annen gang skapte jeg skikkelig debatt da jeg sa jeg ville ta nøklene om jeg visste at noen ville fyllekjøre, evt ringe politi. Jeg ble kalt krisemaksimerer, illojal, dårlig venn, pedant, jævla engel osv

Min omgangskrets er ganske normal (selv om det kanskej ikke høres sånn ut akkurat nå).

Denne problemstillingen blir ikke fullt så ren og pen som det kan virke på folks svar på nett, når man står stilt ovenfor den irl. Og DERFOR var det du gjorde svært bra gjort. For det er ikke så lett som det høres ut som.

Tenkte det samme Poirot,- at det er rart at alle her inne er veldig imot fyllekjøring, mens på fester irl, er det flere som ikke tar dette så nøye.

Type,- "Det angår ikke meg hva andre gjør".

Og det at jeg bryr meg blir ofte sett på med "Herregud så prektig! blikk"

Dette er ansvarsfraskrivelse, synes jeg, ettersom man jo vet at om ingen andre gjør noe, så står det på deg å spare folk for ev. lidelse/ død, som kan følge av slik idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp hva som i praksis skjer IRL jeg utsettes for. Tankegangen er nok noe i retning av at "Det gikk jo bra, så det var vel ingen vits i å ringe politiet. Bilvraket kunne vi jo alltids ha klart å bortforklare og gutten kunne du jo ha sørget for å få hjem og i seng".

Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å forstå at jeg hverken kan stoppe en stor, sterk mann med makt eller har myndighet og/eller kompetanse til å forfølge og stoppe en fyllekjører...

Hadde jeg hatt evnen til å se inn i fremtiden og se at dette kom til å gå, relativt, bra, hadde jeg dessuten vært en svært rik person.

En helt annen sak er at jeg oppfatter fyllekjøring som noe som kommer svært høyt på lista over dumme ting man kan foreta seg. Dette er jo liksom ikke første og eneste gang vedkommende har gjort noe dumt i fylla og en eller annen gang må jo dummehetene få konsekvenser. That's life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det viser seg at det ligger adskillig mer bak dette enn jeg først trodde! Har nå hendene fulle av kutt etter glasskår fordi jeg har hindret det i å skje igjen og takken er "kjeft" fra svigerfar! Jeg ringte ham (og gråt fordi jeg har fått knust flasker og glass i hodet o.s.v. ) og har fått beskjed om at jeg er hysterisk! (Mye av det knuselige inventaret er kastet "etter" meg...) . Da har jeg en ting å si; Lykke til!!! Mitt "hysteri" får ligge og så får de ta seg av problemene sine på egen hånd!

Det er jeg som er problemet!...Hva er strafferammen for å ta ut frustrasjoner anonymt på KG? Poirot?

(Det er jo ikke meg det er synd på!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar dette (Og det faktum at det viser seg at han er dømt for en rekke alvorlige forhold som jeg ikke har fått vite om!) tilsynelatende tyngre enn resten av familien...

Fikk vite det i går og jeg må si at jeg føler meg rimelig "satt ut"! Kunne jo tross alt ha forhindret en del av elendigheten dersom jeg hadde visst det jeg vet nå! Kunne jo f.eks. latt være å kjøpe whisky! (Den whisky'n jeg drikker i løpet av et år kan kjøpes på polet for ca. kr. 20 og det skal jeg vel greie...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forstatt du gjorde det riktige.. men det er jo skammelig at ikke familien støtter deg. Og det at du ble angrepet neste gang du prøvde å hindre ham viser jo at det var det eneste riktige du gjorde.. Dette er ikke en sak for "lekmann".. her må det større autoriteter inn.. så kanskje han forstår alvoret.

Hvor er Leomannen i sånne sammenhenger? Når du blir angrepet/knust flasker i hodet på/kastet ting etter.. - han kan jo ikke la deg stå alene med dette.

Det er klart det er tøft å "droppe" familie.. men å måtte finne seg i sånn oppførsel bør du spare deg for. Noen bør faktisk fortelle familien om hva som kan skje...

Forstår godt at familiesammenkomstene ikke blir like hyggelige .. for det er jo pinlig - hvertfall for en del godt voksne mannfolk - å være vitne til at noen tar affære der man selv kommer til kort.. Stå på.. og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at det at det er beundringsverdig måten du takler dette på!

Det er et stor steg fra å si at "du må ikke finne på å kjøre hjem" og til å faktisk ringe politiet når personen kjører avgårde, særlig når det er en man kjenner godt.

Jeg vet at jeg hadde gjort det første, men vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det andre, ihvertfall ikke uten enighet fra noen andre. Jeg håper jeg hadde klart å ringe, men vet ikke.

Jeg synes absolutt du gjorde det riktige. Tenk om han hadde drept seg selv eller noen andre. Hadde du klart å leve med deg selv da?

Lurer litt på svigerfaren din. Ønsker han at sønnen skal drepe noen eller bli drept?

Ønsker deg lykke til i sammenkomsten! Virker som om du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du gjorde det riktige.

Mitt inntrykk er at de som blir tatt, så er det ikke første gang de kjører påvirket. De har ikke blitt tatt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Desverre er det ikke de i alkoholpåvirket tilstand som det er mest av. Det er de som er ruset på andre ting.(narko,piller)

De blir ikke tatt før det skjer noe og det blir tatt utvidet blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...