AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Bør man trekke ut den hvite internett-kontakten også? Eller holder det å bare trekke ut strømkontakten til routeren? Anonymous poster hash: ce27c...7bf
Gjest badeand1 Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 (endret) Jeg trekker ut alt etter at lynet slo ned i modemet mitt for en uke siden. Endret 6. august 2013 av Mortem
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Jeg trekker ut alt etter den gangen jeg så lynet treffet routeren min og vandre til pc'ene og drepe dem. Trodde ikke det var mulig, men det var det gitt. Anonymous poster hash: 2dd80...2ef
DysterPytten Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Ja, trekk ut det som er koblet til kobbernettet i huset ditt. Hvorfor er det så mange som tror det holder å trekke ut strøm? eller at det ikke er nødvendig med noen av delene?
Thorn Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Trekk ut alt av kontakter som er tilgjengelig, særlig til ting du er redd for. Som ansatt i elektronikkforretning blir det veldig tydelig hvorfor man bør gjøre det! Renner inn med kunder etter kraftige tordenvær, det ryker alt fra mobilladere til tver og frysebokser. Og i motsetning til hva mange tror, er ikke overspenningsvern en garanti for at ikke tingene dine blir ødelagt.
Lutetium 71 Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Ja, trekk ut det som er koblet til kobbernettet i huset ditt. Hvorfor er det så mange som tror det holder å trekke ut strøm? eller at det ikke er nødvendig med noen av delene? Faktisk var de gamle telefonene mindre utsatt for lyn (de som ikke trengte strøm, men fikk drivspenning fra telefonlinja), enn disse nye trådløse som må ha strøm til lading ++ (og selvsagt alt av nettverksutstyr som også må ha tilkobling til telefonlinja + strøm). Tror det er noe med at evt overspenning på telenettet liker å søke jord i strømnettet. Men ja, overspenning kan selvsagt svi av modemer mm som er tilkoblet, men risikoen er mye mindre når strømmen er plugget ut. Jeg har modem og ruter konstant tilkoblet i tordenvær (både strøm og tele), men har gardert meg med et overspenningsvern. Ellers i huset er det utplugging av alt som er dyrt og skrøpelig.
Thorn Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Faktisk var de gamle telefonene mindre utsatt for lyn (de som ikke trengte strøm, men fikk drivspenning fra telefonlinja), enn disse nye trådløse som må ha strøm til lading ++ (og selvsagt alt av nettverksutstyr som også må ha tilkobling til telefonlinja + strøm). Tror det er noe med at evt overspenning på telenettet liker å søke jord i strømnettet. Men ja, overspenning kan selvsagt svi av modemer mm som er tilkoblet, men risikoen er mye mindre når strømmen er plugget ut. Jeg har modem og ruter konstant tilkoblet i tordenvær (både strøm og tele), men har gardert meg med et overspenningsvern. Ellers i huset er det utplugging av alt som er dyrt og skrøpelig. Kan jeg spørre hvorfor du lar modem og ruter være tilkoblet? Gjør du det uansett hvor nærmt tordenværet er?
Lutetium 71 Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Kan jeg spørre hvorfor du lar modem og ruter være tilkoblet? Gjør du det uansett hvor nærmt tordenværet er? Slik at jeg kan være konstant på internett. Mohahah! Har faktisk ikke plugget ut "nettverksparken" etter at jeg begynte å bruke dette. Mulig det bare er flaks, men det skal visst være et ganske bra vern. Det er luftspenn inn i huset (både nett og strøm), så jeg leker kanskje med ilden.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #10 Skrevet 6. august 2013 Alt som er plugget i veggen skal vel ut. Men om du snakker om TP-kabelen fra modem til router, så trenger ikke den ut om hverken modem eller router står koblet til strøm. Anonymous poster hash: ae73f...67e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #11 Skrevet 6. august 2013 Jeg mener den som er "skrudd " fast i kontakten i veggen. Var litt usikker på om jeg hadde lov til å skru den ut, eller om det bare var for elektrikere. Jeg har virkelig ikke peiling! Hittil har jeg dratt ut strømkontakten og ethernet(?) kabelen (den mellom router og trådløs boks). Anonymous poster hash: ce27c...7bf
Thorn Skrevet 6. august 2013 #12 Skrevet 6. august 2013 Slik at jeg kan være konstant på internett. Mohahah! Har faktisk ikke plugget ut "nettverksparken" etter at jeg begynte å bruke dette. Mulig det bare er flaks, men det skal visst være et ganske bra vern. Det er luftspenn inn i huset (både nett og strøm), så jeg leker kanskje med ilden. Ja, det er alltid like leit når nettet må kobles fra Jeg har hatt flere kunder som har fått ting ødelagt selv om de har overspenningsvern, og de fleste blir veldig overrasket over at det er mulig. Men det sier seg selv at spenningen i lynet fint klarer å hoppe over glipen på noen millimeter hvis man er så uheldig at det slår ned i huset... Heldigvis går det jo bra for de aller fleste, enten man trekker ut kontakten eller ei.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #13 Skrevet 7. august 2013 Ja, det er alltid like leit når nettet må kobles fra Jeg har hatt flere kunder som har fått ting ødelagt selv om de har overspenningsvern, og de fleste blir veldig overrasket over at det er mulig. Men det sier seg selv at spenningen i lynet fint klarer å hoppe over glipen på noen millimeter hvis man er så uheldig at det slår ned i huset... Heldigvis går det jo bra for de aller fleste, enten man trekker ut kontakten eller ei. Jeg har ingen illusjoner om at et overspenningsvern gjør dingsene mine immune, men det begrenser sannsynligvis skadene i tordenvær. Det er også riktig at lyn trumfer alt (det er tross alt et overspenningsvern, ikke lynvern, tross reklamen), på den annen side, om lynet faktisk treffer luftspennet, blir såpass mye ødelagt at jeg uansett må ty til innboforsikringen. Overspenningsvern eller ikke. Direkte treff i selve huset er så lite sannsynlig at det er det ingen vits i å ofre særlig mange tanker. Anonymous poster hash: 650f8...2f8
Lutetium 71 Skrevet 7. august 2013 #14 Skrevet 7. august 2013 Aner ikke hvorfor AB knappen ble trykket inn? Det var altså meg som svarte over her (innlegg 13)
Cata Skrevet 7. august 2013 #15 Skrevet 7. august 2013 Jeg røsker ut både strøm og ethernetkabel hvis jeg er hjemme og jeg hører at tordenværet er nær. Har riktignok overspenningsvern, men vet at lynet i blant slår ned i trafoer og bolighus ikke så langt unna her (må ha noe med geografien der borte å gjøre). Regner med at overspenningsvernet ikke klarer takle allverdens kraftige overspenninger så jeg foretrekker å være på den sikre siden. Men jeg er ikke så paranoid at jeg røsker ut alt når jeg skal ut av huset altså .
Stormborn Skrevet 7. august 2013 #16 Skrevet 7. august 2013 Senest i går gnistra det i kontaktene hos oss og dekoderen slutte å funke, så å si at det ikke slår ned i huset er dumt... Det spørs jo hvor man bor da, er veldig forskjell på hvor utsatt man er!
Lutetium 71 Skrevet 7. august 2013 #17 Skrevet 7. august 2013 Senest i går gnistra det i kontaktene hos oss og dekoderen slutte å funke, så å si at det ikke slår ned i huset er dumt... Det spørs jo hvor man bor da, er veldig forskjell på hvor utsatt man er! Tviler på det slo direkte ned i huset, men at det heller var overspenning som fulgte ledningsnettet. Det kan jo ha skjedd, men som sagt, det er ikke ofte det hender.
Stormborn Skrevet 7. august 2013 #18 Skrevet 7. august 2013 Tviler på det slo direkte ned i huset, men at det heller var overspenning som fulgte ledningsnettet. Det kan jo ha skjedd, men som sagt, det er ikke ofte det hender. Det kan godt hende, har ikke sååå peil på lyn Men det er nå sånn overspennings-greier der og det funka fortsatt ikke ordentlig... Satser på at det bare er strømforsyninga og ikke selve boksen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå