Gå til innhold

Arbeidsgiver har snakket ut om meg til mine kollegaer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i sjokk...

Fikk akkurat vite fra mine 2 kollegaer at min arbeidsgiver har lagt ut om mitt privat liv. Altså sagt ting om min psykiske helse og at jeg går til psykolog. Altså langa ut om nesten min hele livshistorie, som jeg følte meg tvunget til å fortelle når jeg ble en del borte fra jobb og bør sykemeldt, fordi arbeidsgiveren min mente jeg ikke var syk nok til å være sykemeldt!! Og nå har hun altså gått å sagt dette rundt!! Er skikkelig lei meg nå!!! At det går an!

Er dette en form for å ha bryter taushetsplikten? :(

Og evt hva skal jeg gjøre med dette? Er så fortvila akkurat nå....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i sjokk...

Fikk akkurat vite fra mine 2 kollegaer at min arbeidsgiver har lagt ut om mitt privat liv. Altså sagt ting om min psykiske helse og at jeg går til psykolog. Altså langa ut om nesten min hele livshistorie, som jeg følte meg tvunget til å fortelle når jeg ble en del borte fra jobb og bør sykemeldt, fordi arbeidsgiveren min mente jeg ikke var syk nok til å være sykemeldt!! Og nå har hun altså gått å sagt dette rundt!! Er skikkelig lei meg nå!!! At det går an!

Du bør kontakte hms ansvarlig på arbeidsplassen. Altså, vedkommende ansatt som har et overordnet ansvar for arbeidsmiljø (både psykisk og fysisk). Vedkommende kan så guide deg gjennom leddene her, vil tro at det logiske er at dere (eller bare h*n) snakker med din sjef og h*nnes sjef.

Og, ja, det er et (alvorlig) brudd på taushetsplikten å dele personlig informasjon om egne ansatte i hytt og pine. Men mange mellomledere der ute vet lite eller ingenting om å nettopp lede, så da blir det litt slik i hytt og pine, desverre.

Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: 2bad7...73f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke brudd på taushetsplikt, tro det eller ei. Men det vitner om meget dårlig moral og lederskap.

Anonymous poster hash: 65882...c68

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke brudd på taushetsplikt, tro det eller ei. Men det vitner om meget dårlig moral og lederskap.

Hvordan er det ikke brudd på taushetsplikten?

Anonymous poster hash: 6c5f2...627

• Liker 2
Skrevet

Jo det er brudd på taushetsplikten, så lenge kollegene ikke har behov for denne kunnskapen for å utføre sin jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det ikke brudd på taushetsplikten?

Var overeist om at grunner til sykemelding var taushetsbelagt?

Anonymous poster hash: 651ef...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Var overeist om at grunner til sykemelding var taushetsbelagt?

Anonymous poster hash: 651ef...3b3

Ja, jeg også trodde det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i sjokk...

Dette er brudd på taushetsplikten jfr personvernloven § 1 og 2 punkt 8.

Kontakt hovedverneombud, og fagforening dersom du er organisert!

Anonymous poster hash: 1ab31...5eb

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke å se at du kan vinne noe på å lage bråk rundt dette. Si til sjefen din at du ikke liker at hun gikk ut med det. Hun skylder deg egentlig en unnskyldning og en blomst.

Selvfølgelig har sjefen din tråkket over her, men gjort er gjort. Det viktigste er å komme seg videre og jobbe godt sammen framover, samt opprettholde ett hyggelig miljø.

Sjefen din feilet, men det var kanskje godt ment. Hun mente trolig at folkene hennes skal ta ekstra godt vare på deg.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Etter hva jeg har forstått så trenger man ikke å fortelle arbeidsgiver (eller sjef) årsaken til en sykemelding.

Og det er sikkert smart å ikke gjøre når det gjelder informasjon man ikke ønsker offentliggjort.

Endret av Steinar40
  • Liker 5
Skrevet

Jo, det er det.

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke å se at du kan vinne noe på å lage bråk rundt dette. Si til sjefen din at du ikke liker at hun gikk ut med det. Hun skylder deg egentlig en unnskyldning og en blomst.

Selvfølgelig har sjefen din tråkket over her, men gjort er gjort. Det viktigste er å komme seg videre og jobbe godt sammen framover, samt opprettholde ett hyggelig miljø.

Sjefen din feilet, men det var kanskje godt ment. Hun mente trolig at folkene hennes skal ta ekstra godt vare på deg.

Eh,... I alle dager Grosny.

Dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten. Som leder vet en at en ikke skal diskutere enkeltsaker eller helsetilstand med andre ansatte.

Dette er ikke noe pytt, pytt. Det må tas tak i da denne lederen tydeligvis ikke skjønner hensikten med lov om taushetsplikt.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/rundskriv/2000/publikasjonsnummer-h-2112/7.html?id=279027

Endret av Snuppi
Gjest Snuppi
Skrevet

Etter hva jeg har forstått så trenger man ikke å fortelle arbeidsgiver (eller sjef) årsaken til en sykemelding.

Og det er sikkert smart å ikke gjøre når det gjelder informasjon man ikke ønsker offentliggjort.

En er ikke pliktig i å fortelle om årsaken til sykemelding.

Men det kan være en fordel. Det er med på å skape forståelse for situasjonen/sykdommen.

Det kan også gi en indikasjon på om når en event. kommer tilbake, om en trenger tilrettelegging ol.

Arbeidsgiver har taushetsplikt!

AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste sjefer deler med kolleger jeg. Min er ålreit sånn ellers, men vi vet som regel hvorfor en er borte, så regner med at hun forteller hvorfor jeg er borte også.

Anonymous poster hash: 16dd0...419
Gjest Snuppi
Skrevet

Tror de fleste sjefer deler med kolleger jeg. Min er ålreit sånn ellers, men vi vet som regel hvorfor en er borte, så regner med at hun forteller hvorfor jeg er borte også.

Anonymous poster hash: 16dd0...419

Det tror ikke jeg da de fleste er klar over konsekvensen av å bryte loven.

En ting er å fortelle at Kari er syk da hun har influensa, da kari sier at det er ok å dele den informasjonen.

Det er noe helt annet å brette ut om Ola er sykelmeldt grunnet hans dårlige mentale helse.

Skrevet

Eh,... I alle dager Grosny.

Dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten. Som leder vet en at en ikke skal diskutere enkeltsaker eller helsetilstand med andre ansatte.

Dette er ikke noe pytt, pytt. Det må tas tak i da denne lederen tydeligvis ikke skjønner hensikten med lov om taushetsplikt.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/rundskriv/2000/publikasjonsnummer-h-2112/7.html?id=279027

Det trenger ikke være nødvendig å dra inn verneombud og sånt. Husk at det blir ubehagelig for denne sjefen, og trenger noen dette ubehaget? Du har rett i at dette er et stygt brudd på taushetsplikten, men hva vinner man på å ta det videre? Jeg synes ikke man skal kjøre kamper der det ikke er gevinst.

Hvis jeg gjør en feil, som sjef eller underordnet, så ønsker jeg å få beskjed om dette direkte, og ikke via ett verneombud eller en høyere sjef. Får jeg en klage direkte , så tar jeg dette veldig seriøst, og forsøker å korrigere mine tvilsomheter. Med andre ord. Dersom jeg hadde vært hennes sjef , så hadde jeg ønsket å få direkte beskjed, for deretter å ha korrigert min adferd. Jeg hadde trolig blitt skikkelig flau og rød i ansiktet, og hadde nok prøvd meg med blomster for å plastre såret.

Gjest Snuppi
Skrevet (endret)

Det trenger ikke være nødvendig å dra inn verneombud og sånt. Husk at det blir ubehagelig for denne sjefen, og trenger noen dette ubehaget? Du har rett i at dette er et stygt brudd på taushetsplikten, men hva vinner man på å ta det videre? Jeg synes ikke man skal kjøre kamper der det ikke er gevinst.

Hvis jeg gjør en feil, som sjef eller underordnet, så ønsker jeg å få beskjed om dette direkte, og ikke via ett verneombud eller en høyere sjef. Får jeg en klage direkte , så tar jeg dette veldig seriøst, og forsøker å korrigere mine tvilsomheter. Med andre ord. Dersom jeg hadde vært hennes sjef , så hadde jeg ønsket å få direkte beskjed, for deretter å ha korrigert min adferd. Jeg hadde trolig blitt skikkelig flau og rød i ansiktet, og hadde nok prøvd meg med blomster for å plastre såret.

Hva er det du snakker om??

Det er sjefen som har satt seg selv i denne situasjonen. Hun/han får ta konsekvensene.

Selvsagt skal Hovedtillitsvalg og verneombud inn i saken.

Det sier seg da selv.

Hvor er tilliten til lederen dersom hun/ ikke kan overholde taushetsplikten??

Endret av Snuppi
Skrevet

En er ikke pliktig i å fortelle om årsaken til sykemelding.

Men det kan være en fordel. Det er med på å skape forståelse for situasjonen/sykdommen.

Det kan også gi en indikasjon på om når en event. kommer tilbake, om en trenger tilrettelegging ol.

Arbeidsgiver har taushetsplikt!

Ja, jeg er enig i at det kan lønne seg å fortelle hva det dreier seg om i grove trekk.

Og da mener jeg i veldig grove og generelle trekk.

Det kan selvfølgelig også være en fordel å si klart og tydelig i fra at man forventer at dette er konfidensiell informasjon, slik at det ikke blir noen misforståelser, sånn sett.

Hvor lenge man tror man blir borte, og om bedriften kan gjøre noe, vil selvfølgelig være fornuftig å si

Gjest abcdefgh
Skrevet

Helt enig med I Grosny. Ikke vits å lage mer drama enn nødvendig. Skaden har skjedd. Ta en kaffe med sjefen under fire øyne og si hva du synes om hvordan h*n har opptrådt , og krev at det ikke skal gjenta seg. Ferdig arbeid og saken ut av verden ! Hovedtillitsvalgt og verneombud osv. er ikke vits å dra inn. Fører bare til unødvendige byråkratiske prosesser og stress.

• Liker 1
Skrevet

TS her..

Takk for alle tilbakesvar!

Jeg bare syns ikke jeg skal la dette gå, og hvorfor skal jeg egentlig det? En sjef skal ikke oppføre seg sånn på denne måten og legge ut alle opplysninger av meg, som er private og ikke minst veldig personlige.

Og dette er et av flere tilfeller! Så hvorfor skal jeg bare la dette gå?

Hun har jo faktisk brutt taushetsplikten sin, og etter min mening er ikke det lov! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...