Gå til innhold

Orden i kjøleskapet. Hjelp...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er konstant kaos i kjøleskapet vårt, og jeg finner ikke et brukbart system som varer over tid. Jeg aner ikke hva som er der, og hva som ikke er der. Og ender ofte opp med å kjøpe nytt av det jeg allerede har. Og finner stadig varer under/bak som har gått ut på dato.

Vi trodde det hjalp å kjøpe nytt og større skap, men det ble fort like fullt som det gamle.. Vi prøver å rydde med jevne mellomrom, men etter kort tid er det tilbake til kaoset.

Jeg ser at flere av vennene våre sliter med samme problem. Så det er heldigvis ikke bare vi som er rotete.

Noen som har gode tips/løsninger?

Vi er to voksne, og innhold i skapet er for det meste: Grønnsaker, frukt, oster (mange), egg, mange glass med syltetøy og oliven og annen glasshermetikk. Smør. Pakker med fersk pasta. Vann, iste, brus, ol, hvitvin. Div. sauser/dressinger. Noen ganger middagsrester. Vi spiser ikke så mye brødskiver her i huset, så tradisjonelt pålegg er det lite av. Men noen ganger har vi litt skinke og salami.

Anonymous poster hash: 4dc5c...644
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å sortere etter type mat :P Nederst er det grønt, etter det er det råvarer, på toppen er det pålegg. I døren er det melk, div. drikke, egg og grønt som bør ligge litt kaldere :P

Anonymous poster hash: 21027...1e5
Gjest C4r1n3
Skrevet

Jeg har frukt i en skuff, grønnsaker i den andre, middagsvarer på en hylle, påleggsvarer på en hylle og diverse på en en hylle (som regel agurk, tomat, hardkokte egg, salat til brødskiven), kartonger med melk og jus står i døren, syltetøyglass og andre glass står på en plass i døren, egg er i "eggeskuffen" øverst i døren.

Skrevet

Vi har pålegg i kurver, en til meg og en til mannen, siden vi liker forskjellig pålegg. Veldig kjekt å kunne nappe ut en hel kurv, i stedet for å måtte grave gjennom en hel hylle for å finne "mitt" pålegg. Da får man også gått gjennom pålegget hver gang man bruker det. :)

Skrevet

Legg ut bilde, lettere å komme med forslag da :)

Skrevet

Tå pålegget i en kurv

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problemet, vurderer en sånn plate som snurrer rundt.

Jeg føler også det kommer litt an på hvilken type kjøleskap man har også. Både mine foreldre og mine svigerforeldre har kjøleskap som er mye enklere å holde orden i.

Når jeg skal bygge eget hus skal jeg definitvt ha kjølerom!

Anonymous poster hash: 9fe7a...100
Skrevet

Fast plass til alle matvaretyper, jevnlig rydding og kasting av gamle ting og viktigst av alt: inngå en avtale om seg selv om at man ikke kan kjøpe A før man har spist opp B og C. Dette handler ikke nødvendigvis om økonomi, men om kontroll og det å unngå sløseri. Jeg får ikke lov til å kjøpe manchego når jeg har provolone i kjøleskapet, selv om jeg lett kan overbevise meg selv om at jeg trenger begge. :D

Skrevet

Kjøp inn mindre mengder.

Sjekk hva du har før handleturen, så slipper du 4 majonestuber og 7 krukker oliven og pesto.

Om du er flinkere til å passe på at alt spises, så sparer dere også penger, da maten ikke blir dårlig før dere finnere den igjen.

AnonymBruker
Skrevet

https://az31068.vo.msecnd.net/blog/20120301_fridgecaddy_0301.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-R5GBk9i8ndk/UFPIwXpqvaI/AAAAAAAAAmQ/ztuRtKe-1ns/s640/fridge2web.jpg

Tips: Legg et brett i kjøleskapet som pålegget kan ligge på (eventuelt snurrebrett). Da kan dere ta det ut og inn på bordet når dere skal spise. :)

Vi har grønnsaker helt nederst, pålegget i midten, syltetøy og rømme opperst osv.

Anonymous poster hash: feac4...246
  • Liker 1
Skrevet

Det er konstant kaos i kjøleskapet vårt, og jeg finner ikke et brukbart system som varer over tid. Jeg aner ikke hva som er der, og hva som ikke er der. Og ender ofte opp med å kjøpe nytt av det jeg allerede har. Og finner stadig varer under/bak som har gått ut på dato.

Anonymous poster hash: 4dc5c...644

Tror det kan lønne seg å planlegge innkjøpene bedre? Om dere handler mat begge to, og dere har smartmobil (hvis ikke er det på høy tid), så legg inn en handleliste-app. Denne har dere felles, og det er lett å sjekke om den andre allerede har kjøpt inn det og det pålegget osv.

Begynn med å hive og rydde, og start med noenlunde blanke ark. Deretter er det bare å bruke handleappen flittig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...