Gå til innhold

3018,-kr i renter/gebyr, KUN 292,-avdrag Lånekassen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt sjokka, mange sier jo at avbetaling hos lånekassen er svært gunstig, synes det er rått hvor lite penger som faktisk går til å nedbetale lånet ift renter/gebyr..

har 146 825 kr igjen.

hvis jeg bruker sparepenger til å betale ned (lurt ja?) slik at det er 100000 noen som kan si meg hvor mye jeg må betale i renter/gebyr? Takker på forhånd.

Anonymous poster hash: 4ef30...1e9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp en rentekalkulator, finnes flust av disse. Er jo ikke overraskende at det er fordelt slik, det er jo som standard annuitetslån som er den vanligste formen for lån. Du kan ta kontakt med dem å forsøke å få gjort det om til serielån, men da blir avdragene en del høyere fordi man betaler like mye i renter som i avdrag.

Ellers ville jeg uansett ventet med å betale ned studielån, det er som regel det gunstigste lånet ditt. Prioriter andre lån først.

Anonymous poster hash: 1c128...5a6
Skrevet

Syns det beløpet hørtes rart ut. Jeg har igjen ca like myer som deg, og av de 3300 som forrige faktura var på, var selve avdraget MYE høyere enn ditt. Husker dessverre ikke nøyaktig, men mener rundt (hvis ikke mer) enn halvparten av beløpet var selve avdraget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt sjokka, mange sier jo at avbetaling hos lånekassen er svært gunstig, synes det er rått hvor lite penger som faktisk går til å nedbetale lånet ift renter/gebyr..

har 146 825 kr igjen.

hvis jeg bruker sparepenger til å betale ned (lurt ja?) slik at det er 100000 noen som kan si meg hvor mye jeg må betale i renter/gebyr? Takker på forhånd.

Dette høres veldig, veldig merkelig ut. http://app.lanekassen.no/slnebe/default2.aspx

Jeg brukte nedbetalingskalkulatoren hos lånekassen og fikk helt andre tall enn deg!

Gunstigheten i å ha lån hos lånekassen er forøvrig i utgangspunktet at det gir deg høyere egenkapital ved kjøp av bolig (siden man nå må ha 15 % egenkapital ved kjøp av bolig) og det faktum at gjelden er personlig og kan slettes både om man blir varig ufør eller dør. Man kan også få renteutsettelse i spesielle tilfeller, eller hvis man studerer videre (etter bestemte regler).

Anonymous poster hash: d1341...2e1

• Liker 1
Skrevet (endret)

hvis jeg bruker sparepenger til å betale ned (lurt ja?)

Nei, ikke lurt. La heller pengene stå på en god høyrentekonto til du trenger dem til bolig eller noe.

Endret av nojac
  • Liker 3
Skrevet

Har du hatt noen betalingsutsettelser eller liknende?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 105 000 i lån og på neste regning betaler jeg 2597 i avdrag og 679 i renter, så ditt beløp virker rart!

Men har du hatt noen betalingsutsettelser? For da stemmer dt nok at du må betale ned rentene som har samlet seg opp i første omgang, før de trekker mer av avdraget...

Anonymous poster hash: 54d06...0ef
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du betalt på lånet? I motsetning til de andre her syntes jg ikke det ser rart ut, men er jo tydligvis i mindretall=)

Anonymous poster hash: 2fb08...4dd
  • Liker 2
Skrevet

Det normale er et halvt års utsettelse før en begynner å betale på lånet. Da blir det svært lite avdrag de første månedene deretter, ikke noe rart i det.

At Lånekassen har beregnet feil i nedbetalingsplanen er ikke sannsynlig. Og, som sagt, det er ingen grunn til å skynde seg med å betale tilbake et lån med slike vilkår....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp en rentekalkulator, finnes flust av disse. Er jo ikke overraskende at det er fordelt slik, det er jo som standard annuitetslån som er den vanligste formen for lån. Du kan ta kontakt med dem å forsøke å få gjort det om til serielån, men da blir avdragene en del høyere fordi man betaler like mye i renter som i avdrag.

Ellers ville jeg uansett ventet med å betale ned studielån, det er som regel det gunstigste lånet ditt. Prioriter andre lån først.

Anonymous poster hash: 1c128...5a6

Men når jeg har ingen andre lån? Beholde buffer/sparepenger eller redusere studielånet ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 105 000 i lån og på neste regning betaler jeg 2597 i avdrag og 679 i renter, så ditt beløp virker rart!

Men har du hatt noen betalingsutsettelser? For da stemmer dt nok at du må betale ned rentene som har samlet seg opp i første omgang, før de trekker mer av avdraget...

Anonymous poster hash: 54d06...0ef

Desverre ja.. Da er det nok kanskje derfor, har sendt en mail for å høre med de direkte. Ingen fler betalingsutsettelser fra nå av...!

Skrevet

hvis jeg bruker sparepenger til å betale ned (lurt ja?)

Nei, ikke lurt. Det er det gunstigste lånet du du kan få. Du får jo mer igjen selv ved å ha de i banken.

AnonymBruker
Skrevet

Var inne å så bet.planen nå og renter og gebyr er jo ca 900 hvert kvartal, er jo litt å spare da i lengden selvom beløpene er de samme hver gang, reduseres jo tiden man bet. tilbake TS

AnonymBruker
Skrevet

Det normale er et halvt års utsettelse før en begynner å betale på lånet. Da blir det svært lite avdrag de første månedene deretter, ikke noe rart i det.

At Lånekassen har beregnet feil i nedbetalingsplanen er ikke sannsynlig. Og, som sagt, det er ingen grunn til å skynde seg med å betale tilbake et lån med slike vilkår....

Se over

Skrevet

Desverre ja.. Da er det nok kanskje derfor, har sendt en mail for å høre med de direkte. Ingen fler betalingsutsettelser fra nå av...!

Den flytende renten er nå 2,575 %. På innskudd kan du få over 1 % mer.

Så derfor: Ta så mange betalingsutsettelser du kan og sett alle pengene på høyrentekonto.

Men hvis utsettelsen fører til at du forbruker pengene i stedet for å spare dem, er dette et elendig råd...

Skrevet

Men hvis utsettelsen fører til at du forbruker pengene i stedet for å spare dem, er dette et elendig råd...

Spørs hva hun forbruker dem på da. Er det noe hun trenger er det jo ypperlig finansiering.

AnonymBruker
Skrevet

Men når jeg har ingen andre lån? Beholde buffer/sparepenger eller redusere studielånet ?

Skal du noen gang ha lån til bolig? Da er valget enkelt, behold studielånet og spar egenkapital i stedet! Gjerne på en høyrentekonto som har høyere sparerente, enn det studielånet har.

Anonymous poster hash: d1341...2e1

• Liker 3
Skrevet

Syns det beløpet hørtes rart ut. Jeg har igjen ca like myer som deg, og av de 3300 som forrige faktura var på, var selve avdraget MYE høyere enn ditt. Husker dessverre ikke nøyaktig, men mener rundt (hvis ikke mer) enn halvparten av beløpet var selve avdraget.

Hvor stort avdraget er på et annuitetslån kommer an på hvor lang nedbetalingstid som gjenstår.

Skrevet

Hvor stort avdraget er på et annuitetslån kommer an på hvor lang nedbetalingstid som gjenstår.

Ja, men siden det sto at det var 146 825 igjen på lånet, tolket jeg det dithen at han hadde betalt en stund, og da burde avdraget vært større. Det er jo rentefritt mens man fortsatt studererer.

Men det har jo kommet frem at det antagelig er pga en betalingsutsettelse, og mange gode kommentarer ellers i tråden.

Skrevet (endret)

Når jeg går inn på kalkulatoren fra Lånekassen så ser jeg det at første avdrag fra Lånekassen består kun av renter hvor terminbeløp er 10864 kr og renter er 10296 kr. Men på neste avdrag er "kun" 4388 renter. Det vil si at man etter første avdrag skal betale mindre renter. Det er ikke første termin dette er snakk om?

Hvis det ikke er det virker beløpet litt rart. Ville ringt Lånekassen og hørt med dem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...