Gjest Dentist Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Hørte forleden dag en mann sa til meg at kvinnekampen hadde gått for langt og at kvinner utnytter sine rettigheter som feks. anmeldelse av voldtekter når de ikke har funnet sted osv for å hevne seg. Han sa at dersom kona en dag skulle slå han vil han slå tilbake, og at han hadde fortalt henne dette. Ikke at det noen gang har skjedd heller. Jeg reagerte kraftig på utsagnet. Tror ikke han riktig forstår hva som har vært kvinnekamp eller likestilling. Likestilling betyr jo ikke at da skal det vær greit at menn slår kvinner hvis det var hun som begynte. En ting er å forsvare seg selv for å få vedkommende på avstand og stikke. Det at en mann skal slå en kvinne blir som å si at dersom en stakkar mann på 85 år, som er ved sine fulle fem slår en ung mann så kan den unge mannen slå tilbake. De er ikke slike sterke. En mann på 85 år har ikke mye å stille opp med og vil tåle langt mindre. Det finnes også aldersdiskriminering, og det skal jo være sånn at en på 85 år har samme rettigheter som en på 40. Men, det betyr jo ikke at det er fair at en mann på 40 tar igjen med en fysisk svak person på 85. Det finnes sterke kvinner og det finnes sterke gamle, men det å være så prinsippfast på det med likestilling får over i dumhet. Det er jo veldig situasjonsavhengig. Vold i hjemmet skal straffes begge veier, ingen skal finne seg i vold, men det å mene at du vil ta igjen med en kvinne viker for meg ikke riktig. Barn skal skjermes for all vold, et barn på 12 vet hva han eller hun gjør, men regnes ikke som voksen slik som en kvinne. Uansett vil ingen godta at foreldrene tar igjen ved spark eller slag. Skal kanskje ikke blande inn barn i dette, siden de er barn og ikke voksne. Det er uansett en ubalanse siden et barn, en kvinne og en gammel person generelt sett er svakere enn en fullvoksen mann. En sånn mentalitet skremmer meg. Det virker som en bitterhet eller en misoppfatning av likesetilling. Det beste er nok å ikke ta igjen, da har man vunnet. Så får man heller anmelde saken. Hva er deres synspunkter?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 Her prøver du rett og slett bare å unnskylde og ufarliggjøre det at kvinner slår. Kvinner har ikke noen som helst mer rett til å slå en mann en omvendt. Anonymous poster hash: 9df68...f47 9
Gjest åjoda Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Jeg mener at hvis en kvinne slår, så kan mannen slå tilbake. Men, hvis kvinnen gir en svak ørefik så kan ikke mannen gi en heftig right hook tilbake. Det er der forskjellen ligger. Klask besvares med klask, spark med spark. Selvfølgelig får kvinnen mer skade av et slag enn en mann får av en dame, men det er så mange kvinner der ute som går rundt og kjefter og slår menn fordi de VET at menna ikke kan svare tilbake. DET er misbruk av sin stilling som "det svake kjønn". Hvis ei jente blir slått av en annen jente, så kan denne jenta slå tilbake. Hvis en mann blir slått av ei jente, så kan han slå tilbake.
Sophia_08 Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Jeg mener at hvis en kvinne slår, så kan mannen slå tilbake. Men, hvis kvinnen gir en svak ørefik så kan ikke mannen gi en heftig right hook tilbake. Det er der forskjellen ligger. Klask besvares med klask, spark med spark. Selvfølgelig får kvinnen mer skade av et slag enn en mann får av en dame, men det er så mange kvinner der ute som går rundt og kjefter og slår menn fordi de VET at menna ikke kan svare tilbake. DET er misbruk av sin stilling som "det svake kjønn". Hvis ei jente blir slått av en annen jente, så kan denne jenta slå tilbake. Hvis en mann blir slått av ei jente, så kan han slå tilbake. Er det dette noe man også bør lære barn? 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Dette er egentlig en ganske vanskelig situasjon. Du stiller mange spørsmål, TS, men du kommer ikke selv med noe svar på hvordan vi menn skal takle fysiske angrep fra partnere (eller andre damer). Hva synes du er riktig? Jeg ønsker ikke noe "Tilkalle politiet", "Finne en måte det løse på" eller tilsvarende svar, jeg lurer på hva man helt konkret skal gjøre når dama står og slår. En ekskjæreste av meg (jeg er mann) slo meg en gang. Synden min var for ordens skyld at jeg ikke hadde vasket opp. Jeg sa vi kunne snakke om dette i stedet, men hun bare slo videre. Jeg snudde meg da og gikk, men hun kom etter og fortsatte. Jeg svarte med å holde armene hennes fast i et par sekunder og si at hun måtte slutte å slå med en eneste gang, samtidig som jeg understreket at jeg aldri ville skade henne. Det fungerte heldigvis. Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort hvis det ikke hadde fungert. Hva er det egentlig riktig å gjøre? Det er helt uaktuelt for meg å slå en dame i bakken, selv hvis hun forsøker å slå meg helseløs i utgangspunktet. Samtidig skjønner du nok at jeg hverken kan la en dame eller en 85-årig mann stå og denge løs på meg. Hva foreslår du eller andre damer at man gjør? For jeg er som sagt helt enig i at "hun slår så hardt hun kan, da kan jeg slå så hardt jeg kan" er en for simpel tilnærming.Anonymous poster hash: c195b...701 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Forresten, for å rydde opp i første avsnitt i forrige innlegg her: Jeg mener selvsagt at det er legitimt å ringe politiet og at man skal forsøke å finne en måte å løse det på. Det jeg mener er at det kan ta tid før politiet kommer, og at man ikke alltid finner noen quick fix i slike situasjoner. Jeg lurer på hva man gjør når det bare er deg og en voldelig dame og intet politi tilgjengelig på sekundet.Anonymous poster hash: c195b...701
Gjest BettyBoop Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Her prøver du rett og slett bare å unnskylde og ufarliggjøre det at kvinner slår. Kvinner har ikke noen som helst mer rett til å slå en mann en omvendt.Anonymous poster hash: 9df68...f47 hun gjør jo ikke det. Hun sier jo at man skal anmelde 3
Gjest Marsvinet Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Det er ikke greit å slå uansett. Anmeld dama for vold, og la være å slå tilbake (for da er du like kriminell selv).
Golde Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Hvem som slår har ingenting med likestilling å gjøre. 3
pressplay Skrevet 6. august 2013 #10 Skrevet 6. august 2013 Det er jo helt latterlig å drive millimeter-måling når vi snakker om slike ting. Argumenter som at menn slår hardere er jo både helt bak mål og en form for millimeter-måling. Hvis en dame slår en mann så hardt at han får en blåveis som måler 5 cm i diameter, er mannen et forferdelig menneske om han gir damen en blåveis på 6 cm (slo hardere)? I motsetning til hva mange kvinner tydeligvis tror så er kvinner sterke nok til å skade en mann ved slag og spark, spesielt hvis det benyttes gjenstander. Hvis slaget kommer helt uforvarende på mannen slik at han ikke rekker å beskytte seg vil et slag i ansiktet gjøre jævlig vondt og til og med ha potensiale til å gi en knock out. På vgs. snek jeg meg inn på en jente bakfra og skremte henne ved å ta i skuldrene og si bø. Dette var ment å være morsomt, men jenten ble så redd at hun umiddelbart snudde seg og fra kloss hold klasket til meg med flat hånd slik at jeg var like ved å besvime. Hadde det ikke vært for at jeg hadde selv litt skyld i situasjonen hadde et så hardt slag vært nok til at jeg hadde slått tilbake fordi det gjorde så jævlig vondt. Som mann skal man ikke benytte sin fysiske overlegenhet til å dominere en svakere part, men den svakere part skal ikke misbruke sin underlegenhet og gå til fysisk angrep selv. Da er det lov til å bruke fysisk makt tilbake. Grensen går ved barn, men om en 15 år gammel gutt ypper seg må han tåle å få tilbake. 2
Cuckold Skrevet 6. august 2013 #11 Skrevet 6. august 2013 (endret) Den gamle regelen om at vi som menn ikke skal slå tilbake mot kvinner når vi blir angrepet fysisk handler nok mer om gamle kjønnsroller og ridderlighetsidealer enn om en konsekvent moral som liksom skulle tilsi at den sterkeste aldri kan slå tilbake mot den svakere. For blant menn har det ikke vært slik at en stor mann liksom skal måtte godta å bli slått av en liten mann uten å ta igjen. Det er heller ikke slik at små nasjoner kan angripe større nasjoner og forvente at disse ikke svarer bare fordi den store nasjonen har evne til å knuse den lille. Det er ikke bra å slå hverandre, og ideelt sett bør man holde seg tilbake enten man er mann eller kvinne, jeg synes også godt vi som menn bør kunne vise den ridderlighet som består i å ikke slå tilbake selv om vi blir slått av en kvinne, men når vi tenker slik bør vi jo innrømme at dette ikke er likestilling, men del av en gammeldags kjønnsetikk der mannen skal beskytte kvinnen, en kjønnsetikk som går ut på at de to kjønn har ulike roller, og at man skal behandle en kvinne annerledes enn en tilsvarende svak mann. At hun behandles annerledes fordi hun er kvinne, ikke fordi man aldri kan slå tilbake overfor noen som er svakere. Endret 6. august 2013 av Cuckold 2
Gjest iGirl Skrevet 6. august 2013 #12 Skrevet 6. august 2013 Hvis jeg noen gang synker så lavt at jeg fiker til mannen håper jeg at han fiker til meg tilbake. Dette gjelder såklart begge veier - hadde han slått meg noen gang hadde jeg slått tilbake. Deretter ville jeg kasta han ut. Ingen skal finne seg i vold. 2
Gjest Dentist Skrevet 6. august 2013 #13 Skrevet 6. august 2013 Som mann skal man ikke benytte sin fysiske overlegenhet til å dominere en svakere part, men den svakere part skal ikke misbruke sin underlegenhet og gå til fysisk angrep selv. Da er det lov til å bruke fysisk makt tilbake. Grensen går ved barn, men om en 15 år gammel gutt ypper seg må han tåle å få tilbake. Dette var et godt svar.
Gjest BettyBoop Skrevet 6. august 2013 #14 Skrevet 6. august 2013 En 15 åring skal ikke tåle juling fra en voksen nei. 3
Gjest Svampebob1 Skrevet 6. august 2013 #15 Skrevet 6. august 2013 En sånn mentalitet skremmer meg. Det virker som en bitterhet eller en misoppfatning av likesetilling. Det beste er nok å ikke ta igjen, da har man vunnet. Så får man heller anmelde saken. Hva er deres synspunkter? Jeg tenker at hvis noen har lyst til å oppføre seg som et dårlig menneske, så har det veldig lite med likestilling å gjøre. Jeg slår ikke med mindre mitt eller andres liv og helse står i fare. Skal man slå noen eller i det hele tatt være slem mot noen, så burde man tenke på at det faktisk vil ha konsekvenser for en selv. Gjør man seg selv til et dårligere menneske, så vil man ikke få det bedre med seg selv heller. 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #16 Skrevet 6. august 2013 Har ikke lest hele innlegget, MEN en ting er VELDIG klart: Voldelighet er personbasert og eget ansvar. Det er deg`et, ikke samfunnet og likestilling. Så voldelighet står du til ansvar for selv. Du står til ansvar for å styre ditt eget sinne, om du er mann eller kvinne. Det er ikke snakk om noe "jeg gjorde det fordi hun eller han slo". Man har ansvar for sitt eget sinne, mens den andre har ansvar for sitt. Om en driter seg ut og mister grepet, er det ikke "likestilling" om den ene slår tilbake. Geez. Anonymous poster hash: 198d9...da7 2
Okapi Skrevet 6. august 2013 #17 Skrevet 6. august 2013 Sånne diskusjoner ender ofte fort opp i krangler fordi alle har sine definisjoner av hva å slå innebærer, men ingen deler dem. Det er også mange som ser ut til å tro at alle menn er sterkere enn alle kvinner, noe som selvsagt er bare tull. I tillegg er det jo forskjell på hva folk tåler psykisk så vel som fysisk. Personlig hadde jeg ikke hatt noe kjempeproblem med å få en på trynet, men kjenner jo folk som nærmest begynner å grine om de bare ser en knyttet neve, og dette er jo selvsagt noe man må ta hensyn til. Å "slå tilbake" er uansett som regel litt teit. Det handler i de fleste tilfeller ikke om selvforsvar, men ego. Er det snakk om ett enkelt slag, og ferdig med det, blir jo en respons hevn, og intet annet. Dersom man faktisk er truet kan fint overmanne (eller -kvinne) en person på helt andre måter, og i de fleste tilfeller er den beste responsen å bare komme seg vekk fra situasjonen. Når det er sagt er har jeg ekstremt lite sympati for folk som slår, og så plutselig blir offer om den de slår faktisk reagerer. 5
Nouv Skrevet 6. august 2013 #18 Skrevet 6. august 2013 Har ikke lest hele innlegget, MEN en ting er VELDIG klart: Voldelighet er personbasert og eget ansvar. Det er deg`et, ikke samfunnet og likestilling. Så voldelighet står du til ansvar for selv. Du står til ansvar for å styre ditt eget sinne, om du er mann eller kvinne. Det er ikke snakk om noe "jeg gjorde det fordi hun eller han slo". Man har ansvar for sitt eget sinne, mens den andre har ansvar for sitt. Om en driter seg ut og mister grepet, er det ikke "likestilling" om den ene slår tilbake. Geez. Anonymous poster hash: 198d9...da7 Helt enig!
Gjest Morteno Skrevet 6. august 2013 #19 Skrevet 6. august 2013 Jeg slår kjæresten hele tiden. Rumpa hennes er nesten alltid gul og blå. 1
pressplay Skrevet 6. august 2013 #20 Skrevet 6. august 2013 En 15 åring skal ikke tåle juling fra en voksen nei. Er det noen her som har sagt at en 15 åring skal tåle juling fra en voksen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå