AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Hei! Jeg er ei jente som skal ned ca 20 kg. Jeg lever i en ganske hektisk hverdag, med lange og krevende dager på jobb. Jeg har prøvd å slanket meg før, uten særlig hell. Grunnen er rett og slett at jeg blir så utrolig trøtt og sliten av det. Mister mye av energien, istedet for å FÅ energi til å takle dagens utfordringer. Resultatet blir en ond sirkel av slanking og oppfeiting, siden jeg over tid ikke klarer gjennomføre med det kaloriinntakert jeg trenger for å gå ned i vekt. Er det flere som har det sånn? Og hva kan man gjøre for å unngå det? Jeg vil jo så gjerne lykkes, men jeg vil ikke miste energien. Anonymous poster hash: 43045...250
rillemille Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 Hvor mye har du i kaloriunderstudd hver dag da ? Følger du en spesiell diett ?
Gjest Coolaid Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Jeg gir deg sikkert et kjedelig svar men det er fullt mulig å ha energi når du går ned i vekt, dersom du spiser nok og bra mat. Din hektiske livsstil har muligens også noe med at du blir utmattet. Kanskje du må roe ned i arbeidslivet. Hvilket kalori inntak har du lagt på ? Kanskje du ligger for lavt ? Praktiske råd er å spise nok mat, drikke nok vann, mange måltider, variert fysisk aktivitet og nok hvile. Sjekk også med legen din om du mangler noe av vitaminer, jern osv osv... Har selv vært utmattet med det har vært av andre grunner som stress og det å leve på en måte som gikk for fort for meg. Du må ha et opplegg for deg selv som du kan leve med resten av livet, dette fordi du skal klarer å gjennomføre det over lang tid. Det kalles livsstilsendring, ikke slanking. Da fordeler du innsattsen og energien din over lang tid, istedet for å kjøre hardt akkurat det halve året du slanker deg.
Løvetanten Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 (endret) Du må passe på å ikke spise så lite at du motarbeider deg selv. Kroppen din prøver å fortelle deg noe her, og driver du mer rovdrift så går du på en smell. Det er jo ganske selvklart, og du sier det selv, du makter ikke å leve normalt på det kaloriunderskuddet du har lagt deg på. Fortsetter du sånn ser vi på tap av muskelmasse, håravfall, sprø negler, stoffskifteproblemer, søvnproblemer, depresjon og angst, dårlig hud osv. Kroppen skrur av tilførselen til det som ikke er viktig, men før den gjør det så sender den en haug av signaler til deg- f.eks følelsen av å være utmattet, sliten og uopplagt. Spis.mer.ordentlig.mat!! Endret 6. august 2013 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Takk for fine svar! Jeg har ikke ligget lavt kalorimessig, rundt 1500 kcal, pluss minus. Men det er kanskje noe i det dere sier ang ordentlig mat! Jeg spiser mye knekkebrød, havregrøt, yoghurt og frukt. Det er sjeldent jeg får i meg en ordentlig middag i løpet av dagen (har rett og slett ikke hatt ork til å lage middag. Jeg bor alene, så å lage middag til en er dødens kjedelig) Men kanskje jeg burde prioritere litt mer tid til ordentlig middag, at det vil hjelpe? Hva bør jeg spise, sånn ideelt sett, i løpet av en dag? Dietten min nå er bare kjedelig, men veldig lettvint. Anonymous poster hash: 43045...250
Løvetanten Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 (endret) Knekkebrød, havregrøt, yoghurt og frukt er ikke skikkelig mat. Det er i beste fall fyllstoff, og om det er hovevekten av kostholdet ditt så er det ikke rart du er sliten. Det er ikke bare kjedelig, men det høres jo ut som om du tar direkte skade av det også. Du skal ha kjøtt, fisk, egg, fugl, grønnsaker, bær og nøtter. Yoghurt og smør er også fint. Spis nok fett (det holder deg mett lengre og gjør deg vakker ) og spis nok proteiner. Er du sulten så ta heller usøtet yoghurt med bær i stedet for frukt. Stek et kyllingbryst og lag en grønn salat med god dressing. Lag dobbel eller trippel middag og bruk restene. Stek masse egg. Egg er supersunt. Ta masse pålegg på knekkebrødene dine. Tjukt med levepostei eller makrell eller laks eller skinke og ost. Bland hakkede nøtter og frø i havregrøten. Kokosmasse kanskje? Endret 6. august 2013 av Løvetanten 1
Jade Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 (endret) Husk at hvis du har mye du skal gå ned, så skal du spise mer enn de som er tynnere. Pga at du forbrenner mer og trenger mer. Pass på å få i deg næringsstoffene kroppen trenger. Om det fører til at slankekuren går tregere, så får det gjøre det. Det går ihvertfall ikke om du ikke har energi til å komme deg igjennom dagen. Pass på å droppe snop og junkfood slik at dette ikke "spiser opp" kaloribudsjettet. Da kan du heller konsentrere deg om mat som metter og som gir kroppen din det den trenger. Jeg har erfart (uten at jeg er noe lavkarbo-jente) at spiser jeg lyst brød og lys pasta og ting med raske karbohydrater, så metter det først, men jeg blir veldig fort sulten igjen. Jeg liker godt pålegg, så jeg bytter ut skiven med knekkebrød, slik at jeg kan ha mer pålegg på. Kanskje et kurs hadde vært noe for deg? Grethe Roede eller lignende? Kommer an på hvilken "livsstil" du ønsker å ha på kostholdet ditt. Da får du hjelp til kostholdet, slik at det er sunt og noe du kan fungere på. Ser noen foreslår at legen kan sette opp dietter i slike tråder? Middager: Lag store porsjoner som kan deles opp og fryses ned. Av og til er det også helt greitt å ta seg en fjordland Se også etter oppskrifter på nett som er raske å lage. Kanskje du finner deg noen enkle og sunne favoritter der? Trening? Gjør det du er komfortabel med. Liker du ikke helsestudio? Gå heller en rask tur, kanskje gå fra og til jobb om du har en grei avstand? Min vekt går sakte men sikkert nedover. Jeg ønsker ikke å sulte meg. Jeg skal leve ved siden av slankekuren, og i tillegg ha energi til jobb, familie og få litt trim også. Jeg går tur. Jeg blir ikke så mye slankere av det, men det gir meg energi, jeg blir i bedre form, jeg blir i godt humør av å se på naturen og få ro i hodet og stresse ned. http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp <- her er forresten en kalkulator som viser hvor mye du trenger i løpet av en dag av kalorier (de er sjelden nøyaktige, da man forbrenner veldig forskjellig fra person til person uavhengig av både vekt, alder osv). Det kan gi en liten pekepinn, ihvertfall. Endret 6. august 2013 av Jade
Brimi Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Du kan også "lure" kroppen. Jeg har kronisk utmattelse og jeg har begynt å spise litt mindre. Gått en uke nå med 3 osteskiver istedetfor 4, skal snart gå ned til 2 istedetfor 3. Når jeg er vant med 2 osteskiver skal jeg bare bruke en skive med kyllingfilet pålegg. Nå spiser jeg 100g kjøtt og maks 2 dl ris, pasta osv. Og 2 poteter, skal ihvertfall ned til 1 dl ris osv, 1 potet og kanskje ned til 50g kjøtt . Har begynt å spise mer grønnsaker og salat. Gulerot metter bra og jeg bruker gulerot i alt:)
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Der var det mange fine tips Jade! Og til dere andre også, tusen takk! Jeg ser nå at jeg må gjøre en endring i kosten min. Få i meg mer fett og proteiner. Så får jeg heller bruke mer tid på matlagingen, det vil jo være verdt det hvis jeg kan gå ned utne å miste energien. Skal begynne å lage mer middag så jeg kan ha med meg god lunsj på jobb dagen etter! Kjempelurt! Skal google oppskrifter og bli flink til å lage ordentlig mat hver dag. Jeg liker å trene på treningsstudio, så tenker å melde meg inn der når lønning kommer snart Anonymous poster hash: 43045...250
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #10 Skrevet 6. august 2013 Knekkebrød, havregrøt, yoghurt og frukt er ikke skikkelig mat. Det er i beste fall fyllstoff, og om det er hovevekten av kostholdet ditt så er det ikke rart du er sliten. Det er ikke bare kjedelig, men det høres jo ut som om du tar direkte skade av det også. Du skal ha kjøtt, fisk, egg, fugl, grønnsaker, bær og nøtter. Yoghurt og smør er også fint. Spis nok fett (det holder deg mett lengre og gjør deg vakker ) og spis nok proteiner. Er du sulten så ta heller usøtet yoghurt med bær i stedet for frukt. Stek et kyllingbryst og lag en grønn salat med god dressing. Lag dobbel eller trippel middag og bruk restene. Stek masse egg. Egg er supersunt. Ta masse pålegg på knekkebrødene dine. Tjukt med levepostei eller makrell eller laks eller skinke og ost. Bland hakkede nøtter og frø i havregrøten. Kokosmasse kanskje? Sorry for å kuppe tråden litt, men dette her høres ut som mitt kosthold. Ville du kalt dette lavkarbo? Anonymous poster hash: cd6ab...862
Løvetanten Skrevet 6. august 2013 #11 Skrevet 6. august 2013 Sorry for å kuppe tråden litt, men dette her høres ut som mitt kosthold. Ville du kalt dette lavkarbo? Anonymous poster hash: cd6ab...862 Nå spør du en som spiser paleo Paleo er ikke nødvendigvis lavkarbo, men med fokus på naturlig mat og uten sukker, korn og belgfrukter. Noen kutter også ut meieriprodukter. Uten korn og sukker i kosten så blir det naturlig lavt på karbohydrater, men det er prinsipielt ikke noe i veien for å spise både ris, poteter og frukt. En fin, norsk paleoblogg http://paleoliv.wordpress.com/ Personlig mener jeg lavkarbo bør ligge fra 20-70 g karbo daglig med mindre du vil i ketose. Grensa for ketose er forskjellig for folk, så det er vanskelig å gi et tall. Over 100 gram er ikke lavkarbo. Høyt korninntak er ikke lavkarbo.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #12 Skrevet 6. august 2013 Paleo utgår da jeg liker belgfrukt (kan kutte ut dette på vinteren, men nå er sukkerertene så himla gode). Men ellers så dette bra ut og jeg må lese mer om dette. Mitt karbonivå iløpet av en dag er på ca 70-100 g. Anonymous poster hash: cd6ab...862
Løvetanten Skrevet 6. august 2013 #13 Skrevet 6. august 2013 Paleo utgår da jeg liker belgfrukt (kan kutte ut dette på vinteren, men nå er sukkerertene så himla gode). Men ellers så dette bra ut og jeg må lese mer om dette. Mitt karbonivå iløpet av en dag er på ca 70-100 g. Anonymous poster hash: cd6ab...862 Jeg spiser sukkererter. Det er jo mest belg. Grønne erter går også ned innimellom. Hovedproblemet med belgfrukter er fytinsyren, men jo grønnere veksten er jo mindre fytinsyre. Så spis sukkererter med god samvittighet. De er lokale, ferske og 100% naturlig mat
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #14 Skrevet 6. august 2013 Nå kjente jeg at jeg ble oppriktig glad i deg Løvetanten Anonymous poster hash: cd6ab...862 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå