AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Nå har brudekjolen min lagt lenge nok syns jeg, og jeg skal ha den til rens. Men hvordan blir brudekjoler renset? Har hørt litt skrekkhistorier om at vaskerier har lagt hele brudekjolen i vaskemaskin/ ødelagt perler og broderier osv.. Har også hørt at noen vasker kjolen selv, hvordan gjør man det da? Kjolen min har ikke noe særlig skitten sånn sett, den har en liten flekk med smørning på kjolen, nede.. Ellers er det bare noen flekker med gjørmesprut nederst på kjolen. Anonymous poster hash: a7bfe...c8a
Gjest Kiara! Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 Jeg har vasket min 2.ganger selv. Håndvask begge gangene og spylt den etterpå. Kjolen min er lite slitt mht behandlingen den fikk under bryllupet og fotograferingen med regn og gress. Men er det sølevann går det bort med en eneste gang. Vasker kun der den er skitten (skjørtet), bløtegger det hele i en balje med Milo, i 30min+ gnir på flekkene og skyller. Du kan ta den i maskin bare ved å ha et dynetrekk på utsiden, finvask og ingen sentrifugering. Vi har vasket min når det er fint vær så vi har hengt den ut slik at den luftes skikkelig når den først vaskes. Neste gang når den skal pakkes vekk for de nærmeste 20 årene tenker vi å vaske den i badekaret - samme prosedyre bare at den ligger lenger. Bank i bordet ikke en eneste perle eller broderi er ødelagt i tillegg til at jeg har spart en haug med penger på å prøve selv. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Jeg har vasket min 2.ganger selv. Håndvask begge gangene og spylt den etterpå. Kjolen min er lite slitt mht behandlingen den fikk under bryllupet og fotograferingen med regn og gress. Men er det sølevann går det bort med en eneste gang. Vasker kun der den er skitten (skjørtet), bløtegger det hele i en balje med Milo, i 30min+ gnir på flekkene og skyller. Du kan ta den i maskin bare ved å ha et dynetrekk på utsiden, finvask og ingen sentrifugering. Vi har vasket min når det er fint vær så vi har hengt den ut slik at den luftes skikkelig når den først vaskes. Neste gang når den skal pakkes vekk for de nærmeste 20 årene tenker vi å vaske den i badekaret - samme prosedyre bare at den ligger lenger. Bank i bordet ikke en eneste perle eller broderi er ødelagt i tillegg til at jeg har spart en haug med penger på å prøve selv. Jeg kan bruke badekaret hor foreldrene mine til å legge kjolen i bløt Men hvordan fjernes smurning? med Zalo? Anonymous poster hash: a7bfe...c8a
Gjest Kiara! Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Jeg kan bruke badekaret hor foreldrene mine til å legge kjolen i bløt Men hvordan fjernes smurning? med Zalo? Anonymous poster hash: a7bfe...c8a Ja, prøv deg frem, kanskje bio tex eller vanish? Prøv deg frem de tåler MYE. Ingen vits å sende kjolen på rens når man kan gjøre det selv.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Tok på litt Zalo på smurningsflekken jeg.. så får den ligge en stund før jeg skyller av og ser Anonymous poster hash: a7bfe...c8a
Arkivskap Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Å vaske kjolen selv er sikkert greit, men marerittet er strykinga. Derfor sendte jeg bort min kjole jeg!
Gjest Ahs Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Mange renserier vil ikke ta i mot brudekjoler fordi det ikke er klare instruksjoner i kjolen på hvordan den skal behandles, pluss at rensingen kan ødelegge perler etc. Der jeg har sett på kjole sa de at de har egen maskin som de vasker kjolene i. Så kanskje du kan høre med en brudebutikk om de tar inn kjolen til rens? Ellers tenker jeg da at den også kan vaskes i maskin hjemme, dersom du har en bra maskin, feks Miele, med skånsomt program. Vi skal teste ut med en svigerinnnes kjole nå snart. Den ville ikke renseriet ta i mot...
cecilie85 Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 På allRens på Skedsmokorset er de spesialisert på rens av brudekjole. Hvis man ikke tørr prøve selv er dette et trygt valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå