Gå til innhold

Når er barnet klar for bleieslutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei jente på 2,5 år. Hun sier ikke fra når hun må tisse eller bæsje, men som oftest når hun har bæsjet (men ikke alltid). Hun kan fint sitte på do eller potta, men kommer ingenting.

Allikevel har hun fått gå litt med truse hjemme noen dager, noe mannen min mener er helt feil. Hun syns selv det er stor stas, og selv om det går galt hver gang gir hun da beskjed og får enten ny truse eller bleie.

Han mener at hun nå lærer seg at det er greit å gjøre fra seg i trusa og at hun ikke er klar for bleieslutt før hun sier fra når hun må på do og sier selv at hun vil slutte. Jeg er enig i at hun ikke er helt klar, men ser ikke helt skaden i å la henne gå litt med truse når hun syns det er stas og blir.mer bevisst på når hun tisser og bæsjer. Hva syns dere?

Anonymous poster hash: 3d447...ed5

Videoannonse
Annonse
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg er enig med deg. Å tisse i trusa vil være ubehagelig, og det er en del av det å slutte med bleier. De fleste barn trenger å bli våte noen ganger før de skjønner sammenhengen. Dagens bleier er så tørre selv når de er fulle, at barna ikke har noe ubehag ved å gå med våt bleie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen anbefaler å la barnet gå med truse inni bleia, nettopp for å få den opplevelsen av vått og ubehag når de tisser. Så slipper man sølet.

Når barnet er 2.5 år er det ikke noe i veien med å starte en slik bevisstgjøring.

Anonymous poster hash: 7b6e8...3a2
  • Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Noen anbefaler å la barnet gå med truse inni bleia, nettopp for å få den opplevelsen av vått og ubehag når de tisser. Så slipper man sølet.

Dette prøvde jeg på sønnen min, men det var helt poengløst. Jeg satt av en langhelg til gulvvask og lot ham gå mye naken. Er en stor fordel å gjøre det på sommeren, da blir det ikke kaldt. I løpet av helga var han helt tørr, har hatt svært få uhell etter det. Jeg trodde på ingen måte han var klar, for han hadde knapt tisset i potte eller do før, og sa heller ikke i fra når bleia var våt. Han sa selv at han skulle slutte med bleie fordi bestekompisen hans gjorde det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ett par som ga smågodt til jenta si når hun skulle pottetrenes, hun var 1.5 år når bleia gikk av og hun har aldri tisset i hverken senga eller buksa etter bleia gikk av. Men er jo forskjell fra barn til barn selvfølgelig.

Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg er også enig med deg.

Skulle jeg ventet på at min var klar ville jeg aldri hatt en ren unge.

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Sønnen min kan gå med bæsj i bleia i flere timer. Han bryr seg ikke, noen må man bare ta tak i. Dattra mi har slutta helt med bleie nå. Hun er 2 og et halvt han er snart 4.

Skrevet

Sønnen min kan gå med bæsj i bleia i flere timer. Han bryr seg ikke, noen må man bare ta tak i. Dattra mi har slutta helt med bleie nå. Hun er 2 og et halvt han er snart 4.

Lar du barnet ditt gå med bæsj i flere timer? Stakkars gutt!

Gjest Keikolina
Skrevet

Nei, de i barnehagen gjør det. Driter i unga der, heldigvis har jeg fått byttet.

Skrevet

Jenta vår var veldig klar da hun var 2. Hun var nesten tørr. Men så kom lillebror og da la vi det på hylla :) Begynner igjen når hun selv er klar. Skal sies at hun ikke har bæsja i bleia siden hun var 1.5 så det er ikke noe problem for oss :)

Gjest Marmot
Skrevet

Lar du barnet ditt gå med bæsj i flere timer? Stakkars gutt!

Det hender jo man ikke oppdager det da. Sønnen min kunne også gått med bæsj i bleia i flere timer om vi f.eks. var ute og lekte og han var godt påkledd. Da er det begrenset hvor lett det er å sjekke, og han svarte nei på spørsmål, uansett om det var sant eller ikke.

Skrevet

Nei, de i barnehagen gjør det. Driter i unga der, heldigvis har jeg fått byttet.

:( Godt du har fått bytte! Jeg jobber i barnehage på småbarn, og ja det kan gå litt tid før vi oppdager bæsj, men ikke flere timer. Vi lukter jo litt innimellom, samt at man lærer seg mønsteret til de fleste etterhvert.

Det hender jo man ikke oppdager det da. Sønnen min kunne også gått med bæsj i bleia i flere timer om vi f.eks. var ute og lekte og han var godt påkledd. Da er det begrenset hvor lett det er å sjekke, og han svarte nei på spørsmål, uansett om det var sant eller ikke.

Jeg erfart at det ikke alltid er like enkelt å oppdage når barnet er vinterkledt. Men å trekke klærne vekk fra nakken til barnet og lukte der gir gjerne en pekepinn. Er man usikker på om det bare er fis, så lukter man igjen om noen minutter. Lukter det fortsatt er det stort sett leveranse på gang. Det tar uansett ikke så lang tid å åpne dressen og dra ut en arm for å komme til å se bak. Kuldegrader eller ei.

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi samme utgangspunkt, og jeg har nå- etter at vi begynte å spørre, gjøre henne mer bevisst over forskjellen mellom bleie og ikke, opplevd å få løgn om status. Før kom hun til oss når bleia var full, eller ga tegn til oss når hun hadde bæsjet.

Som førstegangsmor kjenner jeg på usikkerheten rundt dette med bleieslutt, evt potte-/dotrening og slikt.. :sjenert:

Anonymous poster hash: 92d95...2d6
Gjest Keikolina
Skrevet

Uff ja, rumpa hans var helt flådd i blandt, jeg snakket til de ansatte og sa ifra mange mange ganger. De brydde seg ikke. Kunne ha bæsj i bleia hver eneste dag i flere uker når jeg kom og henta han. Da jeg nevnte dette ble lederen der sur og irritert på meg og furta på meg, ikke hilste han eller noenting, oppførte seg rett og slett som en unge. Grusom barnehage.

Skrevet

Uff ja, rumpa hans var helt flådd i blandt, jeg snakket til de ansatte og sa ifra mange mange ganger. De brydde seg ikke. Kunne ha bæsj i bleia hver eneste dag i flere uker når jeg kom og henta han. Da jeg nevnte dette ble lederen der sur og irritert på meg og furta på meg, ikke hilste han eller noenting, oppførte seg rett og slett som en unge. Grusom barnehage.

Så trist å høre! Men hadde de ikke stellerutiner? På alle avdelingene jeg har vert innom har vi hatt dagens andre stellerunde etter 14-måltidet. Når vi har sett mønster hos barn som "Emma" bæsjer ca 40 min etter mat, men "Lukas" rett mat, så ventet vi selvfølgelig med å bytte på Emma, men tok Lukas med en gang. Noen kunne typisk bæsje kl 1540, så da var vi obs på lukt derfra rundt den tid. En ting er å ikke få med seg en bleier eller to over en periode når dagene er hektisk, med med et slikt mønster som du skriver om er jo helt horribelt :(

Skrevet

Jeg tror ikke så veldig på dette med at barna må være "klare". Jeg tror først og fremst foreldrene må være klare, og så er det en fordel om barnet vet hva tiss og bæsj er (så de kan lære hvordan det kjennes ut rett før de må på do).

Vi gjorde som Marmot og lot barnet gå naken hjemme. Korte turer ut av huset i starten, da med bukse (men uten truse). Kun få uhell i starten, og kjempedeilig å være ferdig med bleieskift allerede.

Hun er 2 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei niese på 2,5år som nettopp har slutta med bleie.

Hu ville ikke tisse på potte, men det gikk bedre når de prøvde på do med doring. Da kunne jenta høre at det kom noe ut pga vannet i do og det var visst stas.

De bruker belønningssystem med klistremerker og kjøpte truser som jenta syns var fine.

Barna er forskjellige så dere må jo bare prøve dere frem, men gjør det å gå på do til en fin og morsom opplevelse slik at hu får lyst til å tisse der fremfor i bleie.

Jeg tror også at foreldrene må være godt klare for det, ikke bare barnet

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg tror ikke så veldig på dette med at barna må være "klare". Jeg tror først og fremst foreldrene må være klare, og så er det en fordel om barnet vet hva tiss og bæsj er (så de kan lære hvordan det kjennes ut rett før de må på do).

Jeg tror du har et poeng i at foreldrene må være klare, og barna bør være bevisste på hva som skjer. Det er jeg helt sikker på at kommer mye tidligere enn vi tror. I ettertid ser jeg at gutten min kunne vært tørr ved 1,5-årsalder om jeg bare hadde tatt signalene hans. Det handler mest om at vi lærer barna våre at det er forventet å gjøre fra seg i buksa, og så plutselig forventer vi det motsatte.

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi gjorde som Marmot og lot barnet gå naken hjemme. Korte turer ut av huset i starten, da med bukse (men uten truse). Kun få uhell i starten, og kjempedeilig å være ferdig med bleieskift allerede.

Hun er 2 år.

Slik gjorde vi det også.

Ble bleiefri på dagtid da hun var 2år og 2mnd (har fortsatt uhell på natten da).

Skal man vente på at ungene blir klare kan man vente lenge...

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal jeg prøve ut, takk for tips!

Anonymous poster hash: 92d95...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...