Gå til innhold

Kordan miste vekt? :)

Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme
Skrevet

hellu, eg føle meg litt rund og vil gjerne miste litt vekt, veie idag ca 58-60 kg og vil aller helst gå ned 10 kg men kan leve med å veie 52 kg...

Ka bør eg ete?(Helst ikkje nøtter) og kor ofte/hardt/lenge bør eg trene? Og ka bør eg trene? Og kortid bør eg ete(Før trening elns)

Eg danser 1 dag i veka men ikkje no i sommer da :( Og sesongen i fotball begynner. Da spiller vi ca. 95(?) minutter fotball to ganger i veka. Meir eg bør trene? Går fjellturer 2-3 ganger i veka også :)

Hilsen meg :plystre:

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

hellu, eg føle meg litt rund og vil gjerne miste litt vekt, veie idag ca 58-60 kg og vil aller helst gå ned 10 kg men kan leve med å veie 52 kg...

Ka bør eg ete?(Helst ikkje nøtter) og kor ofte/hardt/lenge bør eg trene? Og ka bør eg trene? Og kortid bør eg ete(Før trening elns)

Eg danser 1 dag i veka men ikkje no i sommer da :( Og sesongen i fotball begynner. Da spiller vi ca. 95(?) minutter fotball to ganger i veka. Meir eg bør trene? Går fjellturer 2-3 ganger i veka også :)

Hilsen meg :plystre:

Først og fremst. Alder, høyde?

Gjest Belle âme
Skrevet

Først og fremst. Alder, høyde?

14 og 161 cm

Skrevet

Du er kjempefin! Ikke gjør noe.

AnonymBruker
Skrevet

Du er fortsatt i vekst, så du bør spise masse mat. Dessuten trener du mye, og når man trener trenger man mye mat. 58kg og 160 høy er helt normalt! Så fortsett å spis slik du gjør, eller mere om du spiser lite. Eneste tipset mitt er at du kan legge til et glass melk og en brødskive eller en banan rett etter trening.

Anonymous poster hash: cafd5...49b

Gjest Belle âme
Skrevet

takk for svar :)

Nei, eg ekje kjempefin dessverre, faktisk ein av de største i klassen min og eg trivs ikkje med meg sjøl :( D e derfor eg vil gå ned, ja eg trener masse men går ikkje ned :sad::snurt:

Gjest bustyvel
Skrevet

Du skal ikke tenke på vekt i det hele tatt. Spis sunt og variert, og kos deg med treningen, du er kjempeflink :)

Skrevet

Du trenger ikke spise mindre, bare annerledes. Gå for mer naturlige ting. Å få en vegetarisk livsstil har også mye å si på vekta :)
Da jeg sluttet å spise kjøtt raste jeg ned i vekt, det samme gjorde mange jeg kjenner.

• Liker 2
Gjest bustyvel
Skrevet

Du trenger ikke spise mindre, bare annerledes. Gå for mer naturlige ting. Å få en vegetarisk livsstil har også mye å si på vekta :)

Da jeg sluttet å spise kjøtt raste jeg ned i vekt, det samme gjorde mange jeg kjenner.

Jeg synes ikke du skal anbefale en ung jente i vekst og kutte ut kjøtt. Kjøtt er en viktig kilde til protein og jern, og et slikt kosthold kan fort gå over stokk og stein når man er ung.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke du skal anbefale en ung jente i vekst og kutte ut kjøtt. Kjøtt er en viktig kilde til protein og jern, og et slikt kosthold kan fort gå over stokk og stein når man er ung.

Visste det kom til å komme motkommentarer til dette, da å ikke spise kjøtt enda er litt tabu i Norge :P

Protein og jern finner man andre steder enn i kjøtt :)

• Liker 1
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

takk for svar :)

Nei, eg ekje kjempefin dessverre, faktisk ein av de største i klassen min og eg trivs ikkje med meg sjøl :( D e derfor eg vil gå ned, ja eg trener masse men går ikkje ned :sad::snurt:

Du er 14 år gammel. Du skal ikke slanke deg. Jeg var også stor da jeg var 14. Fikk former tidlig og hadde valpefett, men det gikk seg til etterhvert som jeg vokste til og er i dag helt normal.

Det du kan gjøre er å spise god, ren og næringsrik mat. F.eks er havregrøt med eple og kanel super frokost.

Lunsjen kan f.eks bestå av kylling, avokado og masse salat med et par knekkebrød eller grovt brød.

Mellommåltid så er frukt godt og friskt

Middag bør bestå av minst 200 gram kjøtt av f.eks kalkun, fet fisk, kylling, svin, trege karbohydrater fra villris/grov pasta etc og masse grønnsaker

Kveldsmat så er omelett med skinke og salat perfekt.

Hold deg unna sukker og søtsaker i hverdagen og fortsett å leve aktivt, trene og bevege deg. Valpefettet vokser du av deg etterhvert så det skal du ikke tenke på :)

AnonymBruker
Skrevet

14åring som trener minst 7timer i uken bør spise masse mat!

Anonymous poster hash: cafd5...49b

AnonymBruker
Skrevet

Enig i dette. Det skal en del kunnskap til å finne alternative og riktige proteinkilder, og det er ikke sikkert et barn på 14 har kompetanse til det.

Spis kjøtt, du. Med god samvittighet. :)

Anonymous poster hash: 6357b...56b

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en prat med helsesøsteren på skolen. Hun kan se deg, og vet hvor i utviklingen din du er. Og komme med bedre råd enn fremmende på et nettforum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i anbefaling om å snakke med helsesøster, spise næringsrikt (inkl kjøtt) og nok.

Støtter også kommentaren om at kroppen er i forandring i den alderen. Mange har litt mer valpefett enn andre, men med det aktivitetsnivået du har så vil det forsvinne når du blir et par tre år eldre.

Folk sliter med mye kroppslig i din alder dessverre, sånn er det bare. I tillegg er det den tiden man er mest usikker på seg selv. Håpløs kombinasjon!

Anonymous poster hash: 36f43...c71

Gjest Belle âme
Skrevet

Vi har ikkje helsesøster meir en 2 ganger i året + ho e mora til ein i klassen min :(

Skrevet

Vi har ikkje helsesøster meir en 2 ganger i året + ho e mora til ein i klassen min :(

Det er synd. Jeg vet at det er vanskelig å få snakket med helsesøster, og det er et problem. LIte du kan gjøre med det...

Men jeg må si som alle de andre her. Du er "bare" 14 år og kroppen din er i forandring. Du er i startgropen av voksenlivet, knapt begynt på puberteten. Det er viktig for deg at du lar kroppen din få fred til å utvikle seg som den skal, for tro det eller ei- det fettet du har er kjempeviktig. Det er fabrikken som produserer kvinnelige hormoner, og uten den så fungerer ikke ting som det skal.

Om du vil forbedre noe med kostholdet ditt så tenker jeg at det vil være å spise lite sukker, bare en gang i uka. Ikke drikke brus og saft, bruke sunt pålegg (ikke syltetøy eller sjokopålegg) og ellers få i deg både fett, kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker. Spis vanlig mat og spis til du blir mett :)

Jeg så ut som en skrangle når jeg var 14, men bare 5 år etter hadde hele kroppen ommøblert.

Skrevet

Det er synd. Jeg vet at det er vanskelig å få snakket med helsesøster, og det er et problem. LIte du kan gjøre med det...

Men jeg må si som alle de andre her. Du er "bare" 14 år og kroppen din er i forandring. Du er i startgropen av voksenlivet, knapt begynt på puberteten. Det er viktig for deg at du lar kroppen din få fred til å utvikle seg som den skal, for tro det eller ei- det fettet du har er kjempeviktig. Det er fabrikken som produserer kvinnelige hormoner, og uten den så fungerer ikke ting som det skal.

Om du vil forbedre noe med kostholdet ditt så tenker jeg at det vil være å spise lite sukker, bare en gang i uka. Ikke drikke brus og saft, bruke sunt pålegg (ikke syltetøy eller sjokopålegg) og ellers få i deg både fett, kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker. Spis vanlig mat og spis til du blir mett :)

Jeg så ut som en skrangle når jeg var 14, men bare 5 år etter hadde hele kroppen ommøblert.

Jeg må si meg helt enig i dette innlegget, godt skrevet!! Ikke risiker helsen din, TS, pass på at du får i deg nok mat med et variert og sunt kosthold.

Skrevet

Ser at du driver med forskjellige aktiviteter som dans, fotball og turer i fjellet/naturen, går ut fra at du liker alt dette siden du har oppsøkt dette... Bra er det, fortsett å være aktiv med det du føler for, det er bra på alle måter. :-)

Når det er snakk om størrelsen/vekten din så skal du vite at noen er stor som liten men ender opp slanke som voksne, andre er slanke som barn men ender opp overvektige som voksne. Du skiller deg ikke ut fra det som er normalt i så måte, dessuten skal du vite at ingen vil se deg som stor selv om du selv gjør det. Men for all del, alle ser seg selv annerledes enn hva andre gjør, du er ikke alene om det.

.

Selv dine idealer kritiserer seg selv, kanskje er du den de beundrer - det kan veldig godt være slik... Ikke tenk så mye på vekt og størrelse du, ingen grunn til det for din del da du er helt normal. :-) La kroppen din utvikle seg som den gjør, så får du heller ta opp igjen bekymringer senere om du skulle trenge det da?

Ha heller fokus på å være aktiv og å spise sunn og variert mat, det vil gi deg en kropp og en helse andre vil misunne deg, tro meg når jeg sier at hva badevekten din viser betyr lite.

Overse så ditt speilbilde, alle ser seg selv for kritisk i det - selv de vakreste jenter jeg kjenner prater om hvor uattraktive dem ser ut og dem prater om at dem skulle vært penere etc., speilet ditt kan således lett bli en fiende for deg som bidrar til usunnhet og som kan gjøre deg mindre attraktiv. Trøste deg med at ingen er fornøyd med eget speilbilde og vekt, akkurat som du er, du og mange med deg trenger ikke ta hennsyn til et speilbilde du ikke er fornøyd med - andre ser deg som sagt annerledes enn hva du gjør.

Gjest Belle âme
Skrevet

Ser at du driver med forskjellige aktiviteter som dans, fotball og turer i fjellet/naturen, går ut fra at du liker alt dette siden du har oppsøkt dette... Bra er det, fortsett å være aktiv med det du føler for, det er bra på alle måter. :-)

Når det er snakk om størrelsen/vekten din så skal du vite at noen er stor som liten men ender opp slanke som voksne, andre er slanke som barn men ender opp overvektige som voksne. Du skiller deg ikke ut fra det som er normalt i så måte, dessuten skal du vite at ingen vil se deg som stor selv om du selv gjør det. Men for all del, alle ser seg selv annerledes enn hva andre gjør, du er ikke alene om det.

.

Selv dine idealer kritiserer seg selv, kanskje er du den de beundrer - det kan veldig godt være slik... Ikke tenk så mye på vekt og størrelse du, ingen grunn til det for din del da du er helt normal. :-) La kroppen din utvikle seg som den gjør, så får du heller ta opp igjen bekymringer senere om du skulle trenge det da?

Ha heller fokus på å være aktiv og å spise sunn og variert mat, det vil gi deg en kropp og en helse andre vil misunne deg, tro meg når jeg sier at hva badevekten din viser betyr lite.

Overse så ditt speilbilde, alle ser seg selv for kritisk i det - selv de vakreste jenter jeg kjenner prater om hvor uattraktive dem ser ut og dem prater om at dem skulle vært penere etc., speilet ditt kan således lett bli en fiende for deg som bidrar til usunnhet og som kan gjøre deg mindre attraktiv. Trøste deg med at ingen er fornøyd med eget speilbilde og vekt, akkurat som du er, du og mange med deg trenger ikke ta hennsyn til et speilbilde du ikke er fornøyd med - andre ser deg som sagt annerledes enn hva du gjør.

Ja eg liker godt å trene, trener meir enn dette da. Kommer bare ikkje på det der og da. Eg prøver våre fornøyd men kver dag er det noke nytt som er feil, bare håper dåkke har rett, at dette forsvinner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...