AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Kompisen min sier at jeg må kjøpe meg sykkelsko og pedaler til å feste skoene tilbsykkelen, nå som jeg har begynt å sykle. Målet mitt er å brenne mest mulig fett og bevare/styrke muskulaturen, og jeg er absolutt ikke opptatt avbå sykle fort. Bør jeg kjøpe sånne sko, eller bør jeg syklenpå gammelmåten?Anonymous poster hash: ec396...0ed
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Jeg er litt usikker på om du tror du brenner mer fett og bevarer og styrker muskulaturen ved å sykle uten sykkelsko, men svar på sprøsmålet ditt er: Ja, du bør ha sykkelsko og klikkpedaler. Litt kronglete i begynnelsen, men du får syklet med en helt annen intensitet enn uten sko som henger fast i pedalen. Anonymous poster hash: cb15d...95b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Hvis klikkpedaler gjør at jeg sykler fortere med færre tråkk, må vel det bety at jeg forbrenner mindre? Synes det er vanskelig å finne info om sykkeltrening på nett, da alt går ut på å sykle fortere. Jeg vil ikke sylle fort, jeg vil brenne fett.Anonymous poster hash: 4f0a3...60d
Gjest bustyvel Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Du brenner jo mer fett om du sykler fort og mye...? Og du mister jo heller ikke muskelmasse da du må bruke kroppen, spesielt beina, evt. overkroppen som du sykler i terreng/bakker, når du sykler. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener... Skal du sykle i sneglefart da? Intervalltrening på sykkel bør vel brenne rimelig mye, og da må du opp i fart...
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Nei altså, jeg vil jo sykle fort, men jeg ser for meg at jeg må jobbe hardere/tyngre for å oppnå samme fart uten klikkpedaler, enn med. Og når målet mitt ikke er å sykle fortest mulig, men å trene hardt, er det ikke da mer effektfullt å trene uten klikkpedaler? Gir ikke klikkpedaler mye gratis fart som en slipper å bruke kalorier på å oppnå, kontra å bruke vanlige pedaler hvor en må jobbe mye mer?Anonymous poster hash: 4f0a3...60d
Gjest bustyvel Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Nei altså, jeg vil jo sykle fort, men jeg ser for meg at jeg må jobbe hardere/tyngre for å oppnå samme fart uten klikkpedaler, enn med. Og når målet mitt ikke er å sykle fortest mulig, men å trene hardt, er det ikke da mer effektfullt å trene uten klikkpedaler? Gir ikke klikkpedaler mye gratis fart som en slipper å bruke kalorier på å oppnå, kontra å bruke vanlige pedaler hvor en må jobbe mye mer?Anonymous poster hash: 4f0a3...60d Ah, sånn, nå forstår jeg hva du mener. Jo, for da bruker du foten til å dra pedalen rundt hele turen, kontra at du bare tråkker uten sykkelsko. Du får da større fart, men jeg er nå usikker på om det ugjør så stor forskjell i kalorier akkurat.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Det er mye mer effektivt - ikke bare i forhold til fart - med klikkpedaler, fordi du bruker kraft på både nedtråkket og opptråkket. Så jeg vil anta at man snarere forbrenner mer kalorier med klikkpedaler enn uten. Men dette er selvsagt noe jeg ikke har målt, jeg bare antar fordi jeg selv har erfart at jeg får til et langt mer effektivt tråkk med klikkpedaler, og blir langt mer sliten enn med vanlige "bypedaler". Og hvis du er redd for å sykle for fort, hvorfor legger du ikke inn en liten runde ekstra? Om du skal sykle i en time, vil du forbrenne mer på 25 km enn på 20 km - dersom du har høyere puls, vel og merke. Og det legger jeg til grunn at du har når du bruker klikkpedaler. Unnskyld meg, men dette blir litt som å spørre om det ikke er bedre å bruke ski uten snøring, fordi man da må kjempe seg opp bakkene - eller noe sånt. Anonymous poster hash: cb15d...95b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Det er mye mer effektivt - ikke bare i forhold til fart - med klikkpedaler, fordi du bruker kraft på både nedtråkket og opptråkket. Så jeg vil anta at man snarere forbrenner mer kalorier med klikkpedaler enn uten. Men dette er selvsagt noe jeg ikke har målt, jeg bare antar fordi jeg selv har erfart at jeg får til et langt mer effektivt tråkk med klikkpedaler, og blir langt mer sliten enn med vanlige "bypedaler". Og hvis du er redd for å sykle for fort, hvorfor legger du ikke inn en liten runde ekstra? Om du skal sykle i en time, vil du forbrenne mer på 25 km enn på 20 km - dersom du har høyere puls, vel og merke. Og det legger jeg til grunn at du har når du bruker klikkpedaler. Unnskyld meg, men dette blir litt som å spørre om det ikke er bedre å bruke ski uten snøring, fordi man da må kjempe seg opp bakkene - eller noe sånt. Anonymous poster hash: cb15d...95b Jeg skjønner at det høres idiotisk ut. Jeg synes det er skummelt å sykle veldig fort, men jeg liker treningsutbyttet som sykling gir. Jeg lurte derfor på om klikkpedaler bare bidrar til økt fart (som jeg ikke trenger, jeg skal ikke konkurrere), eller om det også gir økt treningsutbytte (for da er det verdt det).Anonymous poster hash: 4f0a3...60d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Definitivt treningsutbytte. Og hvis farten blir for stor, er det bare å regulerer med tyngre gir. Det er vanskeligere om du sykler uten klikkpedaler. Lykke til! Anonymous poster hash: cb15d...95b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå