Gå til innhold

Skifte batteri på mac selv, erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Macen min har for 2 gang gitt meg beskjed om at batteri må til service. Jeg vurderer nå å bytte batteriet selv, i stedet for å sende den inn. Noen som har erfaringer med det?

Det er en hvit macbook fra 2010.

Anonymous poster hash: 91d07...063
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint, tror jeg. Dvs. min MacBook er vel 2007 modell, så det kan jo være noen forandringer, men det gikk i hverfall helt fint da jeg byttet batteri selv for noen år tilbake. Mener å huske at det fulgte med ganske detaljert instruksjon da jeg kjøpte batteriet, men var egentlig ganske mye plug & play. Åpne deksel, ta ut gammelt, sette i nytt. Så vidt jeg husker måtte jeg finkikke litt for å få løsnet det gamle batteriet, men å sette inn det nye var helt uproblematisk.

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint, tror jeg. Dvs. min MacBook er vel 2007 modell, så det kan jo være noen forandringer, men det gikk i hverfall helt fint da jeg byttet batteri selv for noen år tilbake. Mener å huske at det fulgte med ganske detaljert instruksjon da jeg kjøpte batteriet, men var egentlig ganske mye plug & play. Åpne deksel, ta ut gammelt, sette i nytt. Så vidt jeg husker måtte jeg finkikke litt for å få løsnet det gamle batteriet, men å sette inn det nye var helt uproblematisk.

Nyere macer har ikke batterier som kan skiftes av brukeren selv, men er integrert under chassiset. Det går an å gjøre det selv, men det er mye mere kronglete. Man må åpne hele maskinen (men den delen tror jeg er blitt enklere). Hvis man gjør dette selv, gjelder ikke garantien lenger.

Hvis man googler "apple service manual" og den mac-modellen det gjelder, finner man detaljerte instruksjoner.

Anonymous poster hash: 8b532...370

Skrevet

Aha, det ante meg at min kunne være for gammel ift. TS sin ja, men var ikke sikker.

AnonymBruker
Skrevet

Aha, det ante meg at min kunne være for gammel ift. TS sin ja, men var ikke sikker.

Dessverre.

Den gangen skulle man bare skyve to tapper til side, vippe ut det gamle batteriet, og skyve det nye på plass. Nå må man åpne hele maskinen, lokalisere batteriet, koble det fra, og koble til det nye, med fare for å skade andre komponenter hvis man ikke vet hva man gjør. Det er mye sensitiv og delikat elektronikk der inne.

Akkurat dette skjønner jeg ikke hvorfor apple har forandret. Det er helt idiotisk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en hvit macbook fra 2010. Anonymous poster hash: 91d07...063

Sjekk undersiden av maskinen. Hvis undersiden er helt flat og glatt, må du åpne maskinen for å bytte batteri.

Ser du derimot konturene av batteriet, er det bare to små skyvetapper som skal dyttes til side, og så spretter batteriet opp.

Jeg husker ikke helt når apple gjorde denne forandringen.

Skrevet (endret)

Dessverre.

Den gangen skulle man bare skyve to tapper til side, vippe ut det gamle batteriet, og skyve det nye på plass. Nå må man åpne hele maskinen, lokalisere batteriet, koble det fra, og koble til det nye, med fare for å skade andre komponenter hvis man ikke vet hva man gjør. Det er mye sensitiv og delikat elektronikk der inne.

Akkurat dette skjønner jeg ikke hvorfor apple har forandret. Det er helt idiotisk.

Det er jeg enig med deg i. Mulig tjener de mer penger på å gjøre det sånn? Måten du beskriver er for øvrig den jeg brukte. At de ikke vil man skal rote i alt av elektronikk der inne kan jeg for så vidt forstå, men batteribytte må det da kunne legges opp til at man gjør selv. Særlig når det kan gjøres på en slik måte at det ikke akkurat er rocket science, slik som i den gamlemåten du beskriver.

Enig med deg - idiotisk å forandre noe som var så enkelt.

Endret av Cata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...