Ragnhild1 Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Hei! Jeg har gått til innkjøp av en fin liten Kitchenaid!! Laget browniemuffins her om dagen, noe som gikk veldig bra! Idag skulle jeg prøve meg på denne bolledeigen : Hveteboller og kanelsnurrer (Lom bakeri) Ingredienser: 1Kg hvetemel 1/2 h-melk 150 g sukker 12 g salt 15 g kardemomme 1 stort egg 150 g smør i terninger Burde ikke Kitchenaiden takle å elte denne? Eller er det for mye å forvente? Ragnhild
Gjest gjest17 Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Min erfaring et at den ikke er noe god på større gjærbakst. Når jeg baker brød pleier jeg stortsett å halvere oppskriften (Typisk ett brød eller to små). 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Det står på KitchenAiden hva den tåler. Altså, størrelsen på deigen står spesifisert i papirene du fikk med. Så slipper du å lure. Den takler (så vidt jeg husker) bare et grovbrød, men de er jo mye mer tungeltelige enn bolledeig. Anonymous poster hash: 10873...fff
helenaa Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Jeg pleier å bake av 1 kg mel i min KA, og det går fint. Hva skjedde hos deg?
Zzyzx Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 1 kilo hvetemel er maks av hva en KA Artisan skal ha. Helst litt mindre. Skal man bruke grovere mel tåler den mindre. Det er også viktig at den aldri går på mer enn 2 når deigen eltes.
Gjest gjest17 Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 1 kilo hvetemel er maks av hva en KA Artisan skal ha. Helst litt mindre. Skal man bruke grovere mel tåler den mindre. Det er også viktig at den aldri går på mer enn 2 når deigen eltes. Helt enig! Artisanen er grei på smådeiger, krem og rører. Ikke en maskin man kjøper inn for brødbakst. Til gjengjeld er den liten og nett og tar seg greit ut på benken, så for dem med lite kjøkken og skapplass er det nok ett greit valg. Men til sammenligning ser jeg aldri noen som snakker om problemene Artisanen har, for den har flere. De fleste priser den opp i skyene. Sammenlignet med en Major sliter den. Motoren er for liten, bollen er for liten og prisen er for høy her til lands.
Zzyzx Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Prisen er helt horribel. Ut over det så fungerer den slik den skal til mitt bruk. Så lenge man ikke går ut over det den er spesifisert til å tåle så er motoren stor nok. Jeg baker ikke så mye, men den holder helt fint til en bolledeig nå og da. Kakedeiger, pisking av eggehviter og denslags fikser den helt fint. Jeg kverner også kjøtt og lager pølser med den. Hadde vi vært flere enn to i husholdningen så hadde jeg ikke valgt KA. Men nå trenger jeg ikke større kapasitet, så da var det greit å gå for forfengelighet. Det hjalp også at den kosta langt under halvparten av veiledende pris.
PecanPie Skrevet 8. august 2013 #8 Skrevet 8. august 2013 Jeg ønsker meg en skikkelig maskin, men er usikker på hva jeg skal gå for. Per i dag er vi bare to i husholdningen, men jeg ønsker meg en maskin som kan være med meg lenge. På hytta har vi en Kenwood Major, som brukes til å lage fiskefarse, bake brød, rundstykker og kaker osv. Ikke på langt nær like fin, rent estetisk, som en KA, men jeg har inntrykk av at Kenwood er mer en "arbeidsmaskin" enn det KA er? "Alle" bloggere har jo KA og skryter av den, men jeg vil tro at det kanskje er fordi den tar seg best ut på bilder, kan matche kjøkkenet osv., og ikke nødvendigvis kapasiteten? delirious: når du sier at artisanen har flere feil, hva slags feil snakker du om? Er det de du nevner, motor, bollen og pris?
Gjest åffårno Skrevet 8. august 2013 #9 Skrevet 8. august 2013 Jeg ønsker meg en skikkelig maskin, men er usikker på hva jeg skal gå for. Per i dag er vi bare to i husholdningen, men jeg ønsker meg en maskin som kan være med meg lenge. På hytta har vi en Kenwood Major, som brukes til å lage fiskefarse, bake brød, rundstykker og kaker osv. Ikke på langt nær like fin, rent estetisk, som en KA, men jeg har inntrykk av at Kenwood er mer en "arbeidsmaskin" enn det KA er? "Alle" bloggere har jo KA og skryter av den, men jeg vil tro at det kanskje er fordi den tar seg best ut på bilder, kan matche kjøkkenet osv., og ikke nødvendigvis kapasiteten? delirious: når du sier at artisanen har flere feil, hva slags feil snakker du om? Er det de du nevner, motor, bollen og pris? Jeg har alltid tenkt at det blir en KitchenAid, men i tester dankes den jo ut av Kenwood på alle punkt bortsett fra estetikk. For meg blir det og helt meningsløst at den bare tar ett stort brød, da blir hele poenget borte for min del. Sånn bortsett fra det poenget at den ser pen ut på kjøkkenbenken Jeg har prøvd ganske hardt, men finner ikke helt argumenter for å velge KA fremfor Kenwood Om du googler forbrukerrådets test(tror jeg det var, eller var det kanskje tv2 hjelper deg eller noe) så synes jeg forskjellene kommer ganske klart frem ifht praktisk bruk. Bloggere skryter av mye rart - de tenker(i den grad de tenker særlig) trend og ikke funksjon. Dessuten baker de jo bare cupcakes og sånne macaroner 1
PecanPie Skrevet 8. august 2013 #10 Skrevet 8. august 2013 Jeg har alltid tenkt at det blir en KitchenAid, men i tester dankes den jo ut av Kenwood på alle punkt bortsett fra estetikk. For meg blir det og helt meningsløst at den bare tar ett stort brød, da blir hele poenget borte for min del. Sånn bortsett fra det poenget at den ser pen ut på kjøkkenbenken Jeg har prøvd ganske hardt, men finner ikke helt argumenter for å velge KA fremfor Kenwood Om du googler forbrukerrådets test(tror jeg det var, eller var det kanskje tv2 hjelper deg eller noe) så synes jeg forskjellene kommer ganske klart frem ifht praktisk bruk. Bloggere skryter av mye rart - de tenker(i den grad de tenker særlig) trend og ikke funksjon. Dessuten baker de jo bare cupcakes og sånne macaroner Ja, det er litt det jeg også tenker. Skal jeg bake ett brød er det nesten mindre styr å kna deigen selv, mens om jeg skal bake fler er det greit med hjelp i form av maskin. Og hvis KA kan gjør den jobben jeg fint klarer selv, så veit jeg ikke om jeg gidder å legge tusenlapper i den, til tross for at man får den i mange farger.
Gjest gjest17 Skrevet 8. august 2013 #11 Skrevet 8. august 2013 delirious: når du sier at artisanen har flere feil, hva slags feil snakker du om? Er det de du nevner, motor, bollen og pris? Ja. Eltekroken er også for liten, har du for stor deig, type 600g og mer kveiler deigen seg oppover festet og griser til maskinen.
Gjest gjest17 Skrevet 8. august 2013 #13 Skrevet 8. august 2013 Du får aldri deig over den "platen" på toppen av eltekroken? Og på metallfestet? Mulig jeg har vært for ivrig med deigen, men her skjer det ofte :-)
Zzyzx Skrevet 8. august 2013 #14 Skrevet 8. august 2013 Nope, den holder seg under. Største deigen jeg lager er på 600 gram hvetemel, da. Det har sikkert litt med saken å gjøre.
Ragnhild1 Skrevet 9. august 2013 Forfatter #15 Skrevet 9. august 2013 Virker som maskinen min ikke er som den skal!! Prøvde å bake en pizzadeig med 4 dl mel og 1,5 dl veske. Til å starte med startet den ikke i det hele, men etterhvert fikk vi gang på den. Den surret rundt i ca 30 sek før den gikk på tomgang!! Irriterende!! I morgen skal den på reperasjon!!
Gjest gjest17 Skrevet 10. august 2013 #16 Skrevet 10. august 2013 Virker som maskinen min ikke er som den skal!! Prøvde å bake en pizzadeig med 4 dl mel og 1,5 dl veske. Til å starte med startet den ikke i det hele, men etterhvert fikk vi gang på den. Den surret rundt i ca 30 sek før den gikk på tomgang!! Irriterende!! I morgen skal den på reperasjon!! Lever den inn ja, slik skal den ikke være! :-)
Gjest Ironically me Skrevet 10. august 2013 #17 Skrevet 10. august 2013 Har en gammel norsk kjøkkenmaskin fra 1953. Jeg er 3dje generasjons bruker, og den overlever nok meg også.. Den har sikkert sikkert sine begrensninger i forhold til en ny, men designet går KitchenAid en høy gang. Ser ut som den skal ta av og stikke en liten tur i stratosfæren når som helst! Trodde KitchenAid var bunnsolide, men så sjekket jeg motorene. 300 watt! Hæ! Like mye - eller lite som på en bitte liten stavmixer! Eller tar jeg feil, for det håper jeg virkelig.
Zzyzx Skrevet 10. august 2013 #18 Skrevet 10. august 2013 Trodde KitchenAid var bunnsolide, men så sjekket jeg motorene. 300 watt! Hæ! Like mye - eller lite som på en bitte liten stavmixer! Eller tar jeg feil, for det håper jeg virkelig. Det har med kraftoverføring å gjøre. På grunn av motorens plassering så går kraften mer direkte, istedenfor gjennom flere ledd som på en kenwood. At den er på bare 300 watt har ingen verdens ting å si så lenge den klarer det den er spesifisert til å klare. Og det gjør den.
Ragnhild1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter #19 Skrevet 10. august 2013 Leverte den inn idag, håper ikke det tar år og dag... :/
Gjest Ironically me Skrevet 10. august 2013 #20 Skrevet 10. august 2013 Det er overføring via planet drev (samme i batteridriller, sykkel gear - de som sitter i navet), men det er ofte et nylondrev som ofrer seg. Er nok bare det som må byttes. -om det var noen som ble nysjerrige nå: ereplacementparts.com/article/5297/How_to_Fix_a_KitchenAid_Mixer_That_Isnt_Spinning.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå