Gå til innhold

Hvorfor måtte barneskolerelærere tvinge oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må barneskolelærere nærmest tvinge barn til å sitte å fortelle hvor de har vært i sommerferien? Jeg vokste opp i en, etter norske standarder, fattig familie. Jeg dro aldri på ferie, ikke utenbys engang, og det verste jeg visste var den første skoledagen etter sommerferien hvor vi alle satt i ring og skulle fortelle hvor vi hadde vært i ferien, eller hva vi hadde gjort.

Det er en så totalt unødvendig aktivitet at man må nærmest være hjernedød for å ikke forstå at det faktisk er barn som blir såret av å måtte sitte der og være blant de eneste som ikke har gjort en dritt i ferien.

Det samme gjelder forsåvidt første dagen etter juleferien hvor vi alle skulle sitte i ring og fortelle om vi hadde fått noe fint i gave (jeg fikk aldri noe som helst).

Anonymous poster hash: eb00c...e20
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste alltid på Norsk ferie. Kanotur eller liknende, aldri noe å være stolt av. Men etter 2 dager var det ingen som husket hva noen hadde gjort i ferien allikevel. Å ville fortelle om sånt er helt normalt, men desverre er det noen som ikke har det like fint som andre. Sånn er verden

For min del var det mye værre når skattelistene var åpne for alle, og alenemoren min stod oppført med 80 000 i inntekt mot andres 5-600 000 på hver av foreldrene (industribygd så latterlige lønninger).

Anonymous poster hash: 54a37...cd3
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På en måte enig

Men samtidig får vi aldri økt aksept og forståelse hvis det ties ihjel.

Barn har godt av å lære at alle er forskjellige - og at det er helt ok

Ikke alle reiser noe sted i alle ferier, heller, selv om de har råd.

Akkurat det med jul skjønner jeg bedre, men nå som de fleste skoler har en blanding av mange ulike religioner og kulturer så tror jeg neppe det er mye igjen av praksisen med "julegavefortelling".

Anonymous poster hash: 191fe...307
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruet meg til disse timene, jeg også, men av en litt annen grunn. Jeg var totalt venneløs under flere år på barneskolen, og jeg synes det var flaut når nesten alle fortalte om at de hadde hatt det såå gøy med venner, og gjort så mye spennende sammen, mens jeg hadde vært hjemme sammen med familien hele tiden.

Anonymous poster hash: 92fff...545
  • Liker 5
Skrevet

Vi må gjøre det på videregående også... FØR vi fikk sommerferie spurte læreren alle hva de skulle i sommerferien. Og etter. Jeg liker det ikke siden jeg ikke gjør spesielt gøye ting i sommerferien.

Det med skattelistene skjekket noen på ungdomsskolen på dataen og fant ut hva foreldrene til nesten alle tjente. Heldigvis sjekket de ikke min mor sin, men en annen ble litt mobbet siden moren var på NAV og fikk vel 60 tusen eller noe i året :S.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Slik var det alltid på vår skole også. Hvorfor kunne ikke læreren spør om noen hadde lyst til å fortelle om sommerferien sin, istedenfor at alle måtte nødt?

Anonymous poster hash: cd9d8...03b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange blir lærere nettopp for å tråkke ned på andre mennesker, for å ta igjen for den vanskelige oppveksten de selv hadde.

Anonymous poster hash: 9591c...770
  • Liker 1
Gjest Snyltefluen
Skrevet

Jeg kan ikke huske noen form for fortellertvang etter ferien, selv med tidenes med ufølsomme kvinnemenneske som klasseforstander i 1 og 2 klasse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere gjør dette for å få god stemning i klassen første skoledag. Men tydeligvis er ikke dette alltid en god ide, skal la være å gjøre det når jeg tar i mot min nye klasse neste uke :)

Anonymous poster hash: 14776...84b
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og enda verre for nye elever i klassen å måtte starte første skoledag med å fortelle hva de har gjort eller ikke har gjort. Vi fikk gjerne en stiloppgave, eller en oppgave om å tegne noe fra ferien.

Anonymous poster hash: f076a...994
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må barneskolelærere nærmest tvinge barn til å sitte å fortelle hvor de har vært i sommerferien? Jeg vokste opp i en, etter norske standarder, fattig familie. Jeg dro aldri på ferie, ikke utenbys engang, og det verste jeg visste var den første skoledagen etter sommerferien hvor vi alle satt i ring og skulle fortelle hvor vi hadde vært i ferien, eller hva vi hadde gjort.

Det er en så totalt unødvendig aktivitet at man må nærmest være hjernedød for å ikke forstå at det faktisk er barn som blir såret av å måtte sitte der og være blant de eneste som ikke har gjort en dritt i ferien.

Det samme gjelder forsåvidt første dagen etter juleferien hvor vi alle skulle sitte i ring og fortelle om vi hadde fått noe fint i gave (jeg fikk aldri noe som helst).

Anonymous poster hash: eb00c...e20 [/quote

Har aldri forstått hvorfor det er nødvendig. Er ingen selvfølge at barn vil fortelle og det gjelder både dem som får dra på ferie og dem som ikke får dra. Det kan også være at dem som har fått de flotteste feriene gruer seg til å fortelle fordi dem ikke vil skape trasige følelser hos noen andre, og vet at det blir vanskelig.

Men barn kan ikke gjøre noe med det. Er lærere som bestemmer...

Anonymous poster hash: 75439...52d

AnonymBruker
Skrevet

Mange blir lærere nettopp for å tråkke ned på andre mennesker, for å ta igjen for den vanskelige oppveksten de selv hadde.

Anonymous poster hash: 9591c...770

Nei, vet du hva, det er absolutt ikke mange.

Anonymous poster hash: 14776...84b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket å fortelle om mine eventryrlige ferier om sommeren, vi reiste enten på hyttetur eller til utlandet eller gjorde andre morsomme ting.

Men nå er det jeg som sitter hjemme uten mulighet til å reise noe sted mens alle legger ut bilde fra syden eller andre steder på facebook.

Det er like sjipt i voksen alder også..

Anonymous poster hash: 23359...51a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...