AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Bor i en 4 mannsbolig med egen hage. De som bodde her før stelte lite med den, så man finner ikke noe av hverken busker eller blomster. Jeg ønsker å gi hagen et romantisk preg. Men er litt rådvill. Hagen er ganske åpen så jeg ønsker å skjerme den litt mere, i dag er det et stålgjerdet som med sånn grønn "netting" som man finner rundt offentlige lekeplasser. Tenker å søke om å få rive dette som er på min side, og sette opp stakittgjerde. Er litt i tvil på om jeg skal bygge en platting i hagen, eller om jeg skal ha hagemøblene på gresset? Hagemøblene jeg ønsker er http://www.sommerbutikken.no/Grabeinlux.jpg. Men hva slags type busker ville gjort seg? Jeg ønsker ikke thuja, men noen store krukker med noen flotte busker for eksempel som tåler vinterkulde. Eller bare plante busker i hagen. Hvem passer til en litt romantisk stil? Anonymous poster hash: 82bfb...1c8
navnet Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Jeg ville hatt en platt. Å hadde jeg hatt en stor hage med stor plass å ubegrenset med penger så ville jeg laget en koidam!!! Utrulig kult!!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 En platting vil være snillere med hagemøblene og lettere å bruke i typisk bygevær (tre tørker mye fortere enn gress). Litt usikker på hva du legger i en romantisk hage, men mine assosiasjoner fra det er fransk formell hage-stil (alt er i mønster og orden i stedet for litt hist og her), gjerne med ting som roser, lavendel (ettårig, men er fin om sommeren), urtebedd (herlig duft!) og klematis. Til eviggrønne busker har jeg ingen ide, men det lokale hagesenteret har nok gode ideer som ikke er tuja. Einer er kjempeskjønne, men de vokser jo innmari, innmari seint (og de stikker om en tar på dem). Anonymous poster hash: cebf9...dbc
Vera Vinge Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Tenker du å bygge platting rett utenfor dør, som en vanlig terasse, eller en frittliggende platting i tillegg til terrasse? Eller bor dere i 2. etasje, og tenker evt platting som eneste uteplass? Jeg er egentlig glad i å ha hagemøbler rett på gresset, fordi jeg syns det er koseligere, men innser at platting er praktisk. Så hvis jeg bodde i 2. etasje og ikke hadde annen terrasse, ville jeg nok lagd meg et hyggelig uteområde i hagen med platting, av praktiske årsaker. Men jeg liker ikke mer platting enn strengt tattnødvendig, fordi jeg liker den rett-hagen-følelsen. Men der er man forskjellige. Mange vil jo ha mest mulig platting. Hvis du vil ha romantisk stil, burde du se på såkalte oldemorstauder. F.eks. peoner må jo være perfekt da. Jeg har akkurat plantet en busk med hvit løytnantshjerte, siden jeg får nostalgisk følelse av den. Syriner og sjasmin er også hyggelig, og i tillegg velduftende. Og lavendel da. Min svigermor prøver å overtale meg til å plante syrinhortensia, fordi den blomstrer lengre enn vanlig syrin. Men jeg er skeptisk, fordi den ikke lukter og fordi hun mener den bare fins i hvit (jeg ønsker nemlig i hovedsak mer fargerike blomster). Men det er også en pen, blomstrende busk.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Søk på "cottage garden", TS, så vil du finne fine tips til utforming og plantevalg til en romantisk hage. Anonymous poster hash: d2fdb...450
Vårsøg Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Å rive ned det gamle nettinggjerdet og sette opp et nytt stakittgjerde blir en stor jobb, og ganske kostbar også. Dessuten må et hvitmalt stakittgjerde vaskes og stelles hvert år, og antageligvis males ganske ofte også hvis det skal holde seg pent. Har du noen gang malt stakittgjerder? Flott jobb hvis du elsker pirkearbeid... Ville heller tatt utgangspunkt i det gjerdet som står der. Nettinggjerder varer omtrent evig. Kluet er å dekke det slik at det ikke ser ut som et industriområde. Grav en god grøft helt inntil gjerdet. Legg en duk mot ytterkanten og legg en rad med plank eller stein oppå, slik at ikke gresset vokser inn i bedet utenfra. Kjøp god kompostjord på ditt lokale gjenvinningssenter (billigst og best), eller invester i god hagejord fra hagesenter. Ikke kjøp den aller billigste, den består bare av støvete torv og er ikke bra for vekst og overvintring for plantene. Så planter du f.eks. villvin (med "klatrerøtter", ikke "sugekopper", finnes nemlig flere typer) og ulike typer klematis, f.eks. vårblomstrende Clematis alpina eller Clematisk macropetala, og sensommerblomstrende, f.eks. Clematis viticella. Etter et par år er gjerdet helt dekket av grønt, blomstrer i mai og fra juli-sept. Når frosten kommer blir villvinen fantastisk rød og gul. Om vinteren er det ingen blader, men så tett av stilker at nettingen ikke synes. Så kan du plante foran disse plantene evt. romantiske tulipaner i blek rosa, T. 'Angelique' er en favoritt hos mange, og er lett å få tak i på hagesentra. Hvite krokus, snøklokker og rosa perleblomster er vakkert om våren. For romantiske blader, velg brunnera og pulmonaria med sølvfargede blader, f.eks. Brunnera 'Jack Frost' (lyseblå blomster i mai), Brunnera 'Mr. Morse' (hvite blomster i mai), Pulmonaria 'Majeste' (rosa blomster i april/mai), Pulmonaria 'Silverado'. Du kan også ha en lav, krypende bunndekker, som f.eks. Lamium maculatum 'Silver Beacon' (sølvfarge blader med grønn kant, rosa blomster), Så planter du hvite løytnantshjerter (blomstrer i mai/juni), hvite iris sibirica (blomstrer i juni/juli), sart rosa og hvite duftpeoner (paeonia lactiflora) (blomstrer juli), rosa riddersporer (blomstrer i slutten av juli). Så har du blomstring helt fram til de sene klematisene setter i gang. Det er i hvert fall en start og inntrykket blir både romantisk og sart og passer godt til hagemøblene du liker. Så erteblomster i en stor krukke og lag en sylinder av hønsenetting som de kan vokse i. Hvis du ikke vil bygge platting nå, kan du i første omgang få tak i små skiferplater som du kan sette under bena på hagemøblene. Da står de ikke rett på vått gress og holder bedre. Romantiske busker er f.eks. syriner og skjærsmin. Busker bør i jorden, ellers vil de aller, aller fleste av dem dø, eller bli veldig pjuske etter vinteren. Med noe lignende mine forslag vil du kunne få en god start på en romantisk hage for et par-tre-tusen kroner + arbeid. Lykke til. 2
absinthia Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Først synes jeg du skal lage deg en skisse over uteområdet og huset. Så kan du begynne å merke på tegningen hvor det er mest sol og hvor det er morgensol og kveldssol. Så må du begynne å se på det praktiske - hva slags del av hagen er det som er mest i bruk nå? Ankomst / inngangsområde til hagen?Hvor går dere mest? Romantiske hager har ofte gangstier i stein, er man smart, då legger man stein der man ser at det allerede er tråkket opp en del, fordi det betyr at " den naturlige" trafikken i denne hagen går der. Er det noen steder der dere synes at det er for mye innsyn eller for lite utsyn? - da kan man velge om man vil sette opp skjermvegg eller om man vil plante høye planter ( det siste er litt dumt, om dt er akkurat der solen skinner inn. Hva skal dere bruke hagen til? Vil dere ha litt bær og grønnsaker så er det fint å lage et område til dette. Skal det være plass til lek? Det er forøvrig ofte mest praktisk med en platting, men dere kan jo lage til flere sitteplasser i hagen i tillegg ofte blir Hagen mer brukt om man har flere sitteplasser. - det kan for eksempel være en benk som ligger litt i skyggen av et tre eller en type høy rosenbusk, eller bord og stoler på en stein. Tegn inn eventuell platting og levegger, samt der du har tenkt å ha bed. Jeg vil anbefale å ha få store bed foran mange små. Google gjerne " romantisk hage" så får du en del inspirasjon. Det er greit å ha utformingen på plass før en begynner med hele plantevalget. Det er svært viktig å tenke praktisk i forhold til plenklipp og andre ting som er med på å holde i orden, ellers blir det ofte bare et ork til slutt.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Plant heller stauder langs nettinggjerdet enn å bytte gjerde. Jeg hater å male stakitten vår Plant litt hvert år, del noen stauder og bygg hage etterhvert. Lykke til! Hage er gøy!!Anonymous poster hash: ef8d2...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå