AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 I dag ringte utleier og fortalte at huset jeg leier blir tvangssolgt. Han visste ikke noe om hva som da skjer med meg, leietakeren. Er leiekontrakten ugyldig nå? Mister jeg retten til oppsigelsestid? Utleier sa at det kunne ta lang tid før huset blir solgt, mye pga beliggenhet (jeg bor på bygda). Han går nå fra løftet om å sette inn nye vinduer (det trekker inn og samler regnvann i vindusposten), samt at han ikke ser vitsen i å utbedre en skade på dusjdøren. (En skade som var der da jeg flyttet inn like over jul) Det er en utrivelig situasjon jeg har havnet i og spørsmålene svirrer. Jeg håper noen her kan svare på ett eller flere av spm. jeg har stilt her. På forhånd takk.. Anonymous poster hash: c2761...0b5
Testosteron Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Er leiekontrakten ugyldig nå? Mister jeg retten til oppsigelsestid? Utleier sa at det kunne ta lang tid før huset blir solgt, mye pga beliggenhet (jeg bor på bygda). Han går nå fra løftet om å sette inn nye vinduer (det trekker inn og samler regnvann i vindusposten), samt at han ikke ser vitsen i å utbedre en skade på dusjdøren. (En skade som var der da jeg flyttet inn like over jul) Leiekontrakten gjelder bare mellom avtalepartene. Det vil si mellom ham, som utleier, og deg, som leietaker. Den forutsetter at han har rett til å leie ut huset. Dersom han ikke eier huset lenger, kan du ikke kreve å få fortsette leieforholdet med den nye eieren. Da må du i så fall inngå en ny leieavtale med den nye eieren av huset. (Unntak gjelder for tinglyst leieavtale med bedre prioritet enn kravet til saksøkeren i tvangssalgssaken.) Du har ikke rett til oppsigelsestid overfor den nye eieren av huset, men det vil ta noen måneder før huset skifter eier, og inntil da kan du fortsette å bo i huset. Den nåværende eieren av huset har ikke rett til å bryte kontrakten pga tvangssalget. Han er pliktig til å utbedre mangler på huset, men det er i praksis umulig å tvinge ham til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå