AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Heisann. Jeg er aleneforsørger, og det eneste jeg har av inntekt er: Overgangsstønad (full) Barnetrygd 970 kr Bostøtte på 3000 Jeg har ikke blitt klok på alle de forskjellige svarene her, og lånekassen er så treg å svare.. Jeg skal studere nå til høsten, og har søkt om fult lån og stipend. Men mange får bare rundt 1000 kr pga. overgangsstønaden.. gjelder dette nå pr. dags dato også? Da er det jo omtrent ikke vits, da kan jeg heller få utdanningsstønad fra nav. Noen som har studert på høgskole/uni, fått overgangsstønad og likevel lån fra lånekassen? Lurer bare fordi jeg nesten må vite nå, for navn bruker vel 1-2 mnd på å behandle søknaden min, og så får jeg sikkert ikke svar hos lånekassen før i september Takk for svar! Anonymous poster hash: 0ccd6...d7b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Ja, man får studielån även om man har OS. Dock blir lånedelen större, dvs en större andel av stipendet blir senare omräknat till lån pga OS räknas som inntekt. Har själv både OS + deltidsjobb och stipend/lån från lånekassen. Det är bara att söka som vanligt via lanekassen.no. Jag har inte behövt dokumentera inntekt i söknaden iaf. Däremot kan bostötte möjligen bli reduserat, vet dock ingenting om reglerna för det. Anonymous poster hash: 09c45...bac
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Får utdanningstønad i tillägg förresten, som dekker skolböcker osv. Det går utenom OS. Anonymous poster hash: 09c45...bac
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Skal du ta høyere utdanning, blir ikke støtten redusert selv om du får overgangsstønad. Ved fulltidsutdanning vil du kunne få full basisstøtte (kr 94 400 for ett undervisningsår). Du vil også kunne få forsørgerstipend på kr 1 520 per måned (15 200 for hele undervisningsåret). Siden du har overgangsstønad, kan du derimot ikke regne med å få noe omgjort fra lån til stipend ved bestått eksamen. Forsørgerstipendet kan også gjøres om til lån etter kontroll av likningen for det aktuelle året. http://www.lanekassen.no/hovedmeny/stipend-og-lan/hoyere-og-annen-utdanning/omgjoring-av-lan-til-stipend/ http://www.lanekassen.no/hovedmeny/stipend-og-lan/hoyere-og-annen-utdanning/inntekt-og-formue-/ Anonymous poster hash: 3c3f0...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå