Gå til innhold

Jeg har enda ikke blitt krevd for penger av bilutleiefirma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide bil fra et utleiefirma på flyplassen mens jeg var på ferie i sommer (bare noen få dager), skrev under på kontrakt og hentet bilen, leverte den igjen som avtalt og leverte da selvsagt nøkler og utfylt skjema om kilometerstand o.l. Dette var første gang jeg leide bil så jeg vet ikke mer enn det jeg har lest på nettsiden til firmaet om regler og vilkår.

Jeg måtte ikke betale noe på forhånd, det ble tydeligvis ikke reservert penger på kortet mitt heller og jeg måtte heller ikke betale noe når jeg leverte bilen. Så da regnet jeg med at beløpet ble trukket i ettertid men det har det ikke blitt. Nå er det ca en måned siden siden jeg leverte bilen og jeg har fremdeles ikke blitt trukket penger eller mottatt noen faktura.

Da kommer mitt spørsmål: hva er mitt ansvar i denne saken? Kan jeg ansvarliggjøres for å ikke si i fra og be om å bli fakturert? Dersom jeg ikke sier i fra og de aldri trekker penger eller sender regning (eller på annen måte tar kontakt for å få betalt), kan jeg dømmes og/eller straffes for det i ettertid? Eller er det utelukkende firmaet som selv har ansvar for å få inn pengene man er skyldig? De har jo både nettbestilling og papirkontrakt så det burde jo ikke være noe problem for dem å få tak i meg for å få pengene sine.

Nå er det jo en liten mulighet for at de bare er forsinket men det høres litt rart ut.

Såeh, noen som har erfaring med bilutleie og vet hvordan de pleier å gjøre det med betaling og hvor lenge man eventuelt kan regne med å måtte vente på å bli trukket for penger? Og hvor lenge kan jeg vente uten å si ifra? Kan jeg bli straffet for å ikke si ifra?

Anonymous poster hash: 1c0bd...d1b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

38 visninger og ingen som vet? *Venter i spenning*

Gjest Blondie65
Skrevet

Du blir ikke straffet for at de ikke får sendt deg faktura.

Men de har tre år på seg til å kreve pengene så det er lurt av deg å sette disse av.

Selv om det er ekstremt dårlige rutiner å bruke så lang tid på å sende deg faktura eller trekke på kortet ditt, har det også vært ferietid så det kan være at dette er personavhengig hos dem og at de ikke får gjort det før nå.

AnonymBruker
Skrevet

Det er heldigvis ikke store summen så jeg vil tro det går greit å betale uansett når de måtte finne på å kreve penger. Har vært innom tanken på ferietid ja, og i tillegg var det noen unge gutter som jobbet der og som ikke virket veldig erfarne (ferievikarer kanskje). Den ene var omtrent mer opptatt av å ordne seg en gratis flybillett til noe turneringsgreier han skulle være med på, enn å ta i mot meg som kunde. I tillegg var visst systemet nede så det er mulig at ting går tregt av den grunn.

Jeg får bare vente og se når de finner ut at de skal kreve pengene sine.

Skrevet

Firmaet sitt problem. Jeg ville krysse fingrene og håpe de har glemt hele greia.. Går det mer enn 3 år før de sender regning er kravet foreldet, og du slipper å betale.

AnonymBruker
Skrevet

Leide bil av et norsk firma i fjor, fortsatt ikke fått noen regning. Ikke mitt, eller ditt, problem ;)

Anonymous poster hash: 96bd9...5be
Skrevet

Jeg vil tro at ferietid har noe å gjøre med det. Men er det ikke best å ringe dem og be om faktura? Så blir du ferdig med det.

Skrevet

Jeg er vanligvis fan av å gjøre opp for seg, men i ett sånt tilfelle tenker jeg også at du ikke skal bruke tid og energi på det. Det er firmaet som må sørge for at du betaler, hvis du ikke får faktura kan du glemme det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...