Gå til innhold

20 prosent sjanse for å få dårlig mørkesyn, ville dere operert da?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Men en ting er hvilken risiko det er for at mørkesynet skal bli dårligere, som er 20%. Men det er jo også vesentlig hvor mye dårligere det er snakk om. Er det for eksempel slik at av de 20% som opplever redusert mørkesyn, så vil 15% oppleve moderat redusert mørkesyn og 5% sterkt redusert mørkesyn? Da blir jo vurderingen en helt annen. Og hva er i så fall moderat redusert mørkesyn? Hvis det er slik at de aller fleste kan leve normalt med moderat redusert mørkesyn, så tenker jeg det er en grei avgjørelse. Det er stor forskjell mellom å få litt irriterende synsforstyrrelser, og være blind som en flaggermus med en gang solen går ned.

Samtidig er jeg enig i at man må ta utgangspunkt i at man kan være blant de uheldige. Men dersom man kan ha forskjellige grader av redusert mørkesyn, eller forskjellige typer, så synes jeg det blir litt unyansert å se alle grader av redusert mørkesyn under ett.

edit: la til siste avsnitt

Endret av Pseudonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg takker veldig for meninger, tanker og synspunkter. Det blir lettere for meg.

Jeg bor i nord hvor det er mørkt om morgenen og mørkt når jeg kjører hjem etter jobb om vinteren. Så jeg kjører bil daglig. Men sjelden landevei og langt.

Jeg plages sånn av linsene at jeg heller mot å ta operasjon..

Skrevet

Jeg har ikke operert. Men jeg ser disse stjernene du snakket om. Det er helt jävlig!! Å kjöre bil i mörket er nesten umulig fordi lysens til mötene bil ser ut som sikkelig store stjerner, så store at jeg ikke ser bilen. Det er veldig plagsomt vär dag inne om kvelden også. Men hvis du kan leve med det ( det er absolut mulig) så er det vel bare å operere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har ikke operert. Men jeg ser disse stjernene du snakket om. Det er helt jävlig!! Å kjöre bil i mörket er nesten umulig fordi lysens til mötene bil ser ut som sikkelig store stjerner, så store at jeg ikke ser bilen. Det er veldig plagsomt vär dag inne om kvelden også. Men hvis du kan leve med det ( det er absolut mulig) så er det vel bare å operere.[/quote

Det er jo det som er problemet også at jeg vet jo ikke hvordan det vil bli og om jeg vil angre.

Skrevet

Snakk med legen og ba ham/henne om å vise deg bilder av hvordan det kan bli.

Er du usikker, så vent. Venter du, kan du alltids ta operasjon en gang seinere når risikoen for "stjernesyn" er mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...