Gå til innhold

20 prosent sjanse for å få dårlig mørkesyn, ville dere operert da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på forundersøkelse til laserbehandling. Plages sånn med å bruke linser, og føler meg aldri vell med briller på så dettr er en stor drøm for meg. Har spart penger og endelig var jeg på undersøkelse. Men, jeg har store pupiller i mørket, tynne hornhinner og skjeve. Så kirurgen sa at det er 20 prosent sjanse for at jeg får dårligere mørkesyn. At lys da vil se ut som stjerner.

Hvordan hadde dere tenkt her?

det er for meg en hverdags plage å bruke linser, øynene mine tåler det ikke så mye og det ene øyet blir vond utover dagen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt opp til deg. Jeg hadde nok tatt opprasjonen, men det er fordi jeg er avhengig av å ikke bruke linser på jobb, og briller er bare i veien på jobb.

Anonymous poster hash: 544ff...e0b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig mørkesyn. Noe som gjør meg mørkeredd faktisk. Ikke glad i å gå ute i mørket. Men jeg har alltid med meg en liten lommelykt og det gjør livet en god del enklere. I vesker og jakkelommer ligger det alltid små lommelykter. Jeg ser ikke mye rundt meg, men jeg kan i det minste se hvor jeg setter bena med en liten lykt.

Siden det er såpass liten sjangse for dårlig mørkesyn, og du har plager med linser, så kjør på.

Anonymous poster hash: a147e...d43
Skrevet

Jeg har vært på forundersøkelse til laserbehandling. Plages sånn med å bruke linser, og føler meg aldri vell med briller på så dette er en stor drøm for meg. Har spart penger og endelig var jeg på undersøkelse. Men, jeg har store pupiller i mørket, tynne hornhinner og skjeve. Så kirurgen sa at det er 20 prosent sjanse for at jeg får dårligere mørkesyn. At lys da vil se ut som stjerner.

Jeg hadde gjort det, for det er deilig å slippe briller/linser, og sjansen for redusert mørkesyn er på bare 20 %. Altså er det 80 % sjanse for at alt skal bli helt perfekt også i mørke. Dessuten går man jo ikke så mye ute i mørket. Om vinteren er det selvsagt til og fra jobb og hjem igjen, men ellers er man jo innendørs.

Jeg har selv operert øynene mine.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Ser dårlig selv og vil heller bruke linser enn å se dårligere.

Har du prøvd forskjellige linser? Kanskje det er noe du ikke tåler, f.eks linsevæsken eller at linsene ikke er godt nok "tilpasset" øyet?

Det skal jo ikke være ubehagelig å ha på linser

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Ser dårlig selv og vil heller bruke linser enn å se dårligere.

Har du prøvd forskjellige linser? Kanskje det er noe du ikke tåler, f.eks linsevæsken eller at linsene ikke er godt nok "tilpasset" øyet?

Det skal jo ikke være ubehagelig å ha på linser

ja jeg har prøvd. Problemet er at for ca 5 år siden så brukte jeg sånne døgnlinser som man kan sove med og bruke en måned før man skifte. Plutselig fikk jeg følelse av å ha sand i øynene. Synet ble merkelig og jeg fikk vondt i øynene. Dro til optiker og fikk beskjed om at døgnlinser har ødelagt øynene mine. Jeg hadde fått skjeve hornhinner og små sår inni øynene. Det heter crp eller cpr. Husker ikke riktig.

Jeg måtte gå med bare briller i noen uker for å roe det ned. Siden da har jeg prøvd forskjellige type dagslinser. Kan gå noen dager med linser før jeg må bruke briller et par dager. Eneste som hjelper mot skjeve hornhinner er å bruke briller men jeg hater det. Trives ikke i det hele tatt med briller. .

Skrevet

ja jeg har prøvd. Problemet er at for ca 5 år siden så brukte jeg sånne døgnlinser som man kan sove med og bruke en måned før man skifte. Plutselig fikk jeg følelse av å ha sand i øynene. Synet ble merkelig og jeg fikk vondt i øynene. Dro til optiker og fikk beskjed om at døgnlinser har ødelagt øynene mine. Jeg hadde fått skjeve hornhinner og små sår inni øynene. Det heter crp eller cpr. Husker ikke riktig.

Jeg måtte gå med bare briller i noen uker for å roe det ned. Siden da har jeg prøvd forskjellige type dagslinser. Kan gå noen dager med linser før jeg må bruke briller et par dager. Eneste som hjelper mot skjeve hornhinner er å bruke briller men jeg hater det. Trives ikke i det hele tatt med briller. .

Uff. Det er vondt. Har hatt det selv, men i liten grad og ble bra igjen. Ellers har jeg ikke hatt noe plager med døgnlinser og har brukt det i snart 10år.

Jeg begynte med linser når jeg var 12år gammel og siden jeg var så ung kunne jeg ikke ha de på så mange timer om gangen i starten. Tror jeg brukte 8timer om dagen i starten også trappet vi opp. Hvordan ville det vært?

Du må jo selvsagt vurdere dette selv, men tenk på risikoen. Må være kjipt å få synet mer ødelagt

• Liker 1
Skrevet

Uff. Det er vondt. Har hatt det selv, men i liten grad og ble bra igjen. Ellers har jeg ikke hatt noe plager med døgnlinser og har brukt det i snart 10år.

Jeg begynte med linser når jeg var 12år gammel og siden jeg var så ung kunne jeg ikke ha de på så mange timer om gangen i starten. Tror jeg brukte 8timer om dagen i starten også trappet vi opp. Hvordan ville det vært?

Du må jo selvsagt vurdere dette selv, men tenk på risikoen. Må være kjipt å få synet mer ødelagt

døgnlinser har jeg ikke brukt siden den gangen. Nu bruker jeg dagslinser og helst kunn til ettermiddagen. Har prøvd flere typer uten hell. Enkelte dager blir det ene øyet ubehagelig etter kort stund. Skal jeg noe på kveldstid så bruker jeg briller på dagen sånn at jeg kanskje klarer meg uten plager. Det er så dumt også med tanke på trening, må planlegges så jeg har linser på, hater brillene!

Skrevet

Det skjønte jeg ikke. Jeg har fryktelig skjeve hornhinner, men bruker linser som regulerer hornhinneskjevheten. Jeg hadde aldri turt å laseroperere øynene etter alt som har vært i media om mislykkede operasjoner.

Og det var ikke snakk om dårlig nattesøvn altså.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har ikke de sårene inni hornhinnen grodd? En laseroperasjon vil uansett rette opp hornhinneskjevheten. Jeg opererte meg hos synslaser, og der driver de med overflate-laserbehandling, den nyeste som heter cTEN. Det er ulike teknikker de ulike øyelegene bruker. Du burde sjekke om det beste for dine øyne er overflatebehandling eller om Lasik er noe for deg. Blir det dårligere mørkesyn uansett metode?

http://synslaser.no/oyelaser_metoder

Anonymous poster hash: 60705...43d

Skrevet

Men har ikke de sårene inni hornhinnen grodd? En laseroperasjon vil uansett rette opp hornhinneskjevheten. Jeg opererte meg hos synslaser, og der driver de med overflate-laserbehandling, den nyeste som heter cTEN. Det er ulike teknikker de ulike øyelegene bruker. Du burde sjekke om det beste for dine øyne er overflatebehandling eller om Lasik er noe for deg. Blir det dårligere mørkesyn uansett metode?

http://synslaser.no/oyelaser_metoder

Anonymous poster hash: 60705...43d

det sa ikke kirurgen noe om. Det er synslaser jeg har vært hos. Og det er cten jeg har tenkt å ta hvis jeg tar..

Skrevet

Det skjønte jeg ikke. Jeg har fryktelig skjeve hornhinner, men bruker linser som regulerer hornhinneskjevheten. Jeg hadde aldri turt å laseroperere øynene etter alt som har vært i media om mislykkede operasjoner.

Og det var ikke snakk om dårlig nattesøvn altså.

Hmm så merkelig. Jeg har flere ganger spurt optikeren om det ikke er noe vi kan gjøre for at jeg skal kunne bruke linser. Men han har sagt at når man har crp /cpr så er det eneste som hjelper å bruke briller. Linsene irriterer øynene slik at de Små sårene kommer tilbake. Har ikke så skjeve hornhinner men merker at det gjør vondt når jeg bruker linser og mye bedre når jeg har brukt briller et par dager.

Bruker Specsavers optikk.

Skrevet

Det hadde jeg aldri turt!

Skrevet

Hmm så merkelig. Jeg har flere ganger spurt optikeren om det ikke er noe vi kan gjøre for at jeg skal kunne bruke linser. Men han har sagt at når man har crp /cpr så er det eneste som hjelper å bruke briller. Linsene irriterer øynene slik at de Små sårene kommer tilbake. Har ikke så skjeve hornhinner men merker at det gjør vondt når jeg bruker linser og mye bedre når jeg har brukt briller et par dager.

Bruker Specsavers optikk.

Ok da er det kanskje pga sårene du har og ikke skjevheten da. For man kan fint regulere det med linser. Men du kan jo bytte optiker? Specsavers er kanskje billig, men vet ikke hvor oppdaterte de er? Bor du i Oslo? Jeg går til synsam på Frogner og er veldig fornøyd med de.

Skrevet

Ok da er det kanskje pga sårene du har og ikke skjevheten da. For man kan fint regulere det med linser. Men du kan jo bytte optiker? Specsavers er kanskje billig, men vet ikke hvor oppdaterte de er? Bor du i Oslo? Jeg går til synsam på Frogner og er veldig fornøyd med de.

Ja helt sikkert. Nei bor ikke der. Har brillehuset og drecker her i tillegg til Specsavers. .

Skrevet

Flere synspunkter?

Skrevet

Jeg sliter allerede litt med mørkesynet, i den forstand at lys "flyter ut" og blir ubehagelig å se på når det er mørkt. Det er irriterende, spesielt hvis jeg skal kjøre bil når det er mørkt. Jeg ser jo det jeg skal, men jeg blir fort sliten av det. Så hvis jeg hadde hatt perfekt mørkesyn, så er jeg ikke brått sikker på at jeg hadde tatt en slik risiko, men så plages jeg også mye mer av dette enn jeg gjør av linser, så jeg kan ikke helt sette meg inn i din situasjon.

Og jeg håper klinikken la frem gode undersøkelser på prosenten, og ikke bare kastet ut et tall uten å egentlig ha belegg for det, for da jeg undersøkte operasjoner for noen år siden var dette et langt større problem enn 20 %. Nå har teknikkene helt sikkert blitt bedre siden jeg undersøkte dette, men jeg ville ha vært helt sikker på at det er reelt. Uansett må du jo belage deg på at du kan bli en av de uheldige.

Skrevet

Hvor avhengig er du av mørkesynet ditt til vanlig og hvor viktig tror du mørkesynet ditt vil være i fremtiden? Tenker litt på jobb, om du kjører mye bil på mørke landeveier, eller er du uten lappen og reiser kollektivt, osv.

Kanskje kirurgen har noen manipulerte bilder som viser hvor mye stjerner det er snakk om? Når jeg bruker linser, blir det et slags kryss som strekker seg ut fra gatelykter og lignende. Lyskilder blir på en måte dratt utover og blender meg litt. Ikke så voldsomt plagsomt og jeg ser fremdeles det jeg trenger å se.

I likhet med deg, så misliker jeg sterkt å gå med briller, og linser fungerer dårlig for meg. Jeg hadde tatt operasjonen, rett og slett fordi mørkesynet mitt ikke er så viktig for meg. Men det er klart det kommer ann på hvor stor stjerneeffekt det er snakk om.

Skrevet

20% sjanse for dårligere mørkesyn er mye! Det vil si at 1 av 5 i din situasjon vil få dårligere mørkesyn ved en slik operasjon.

Skal du ta operasjonen, bør du ta utgangspunkt i at du kan være blant de 20% som får nedsatt mørkesyn. Kan du leve med det? Hvilke konsekvenser får dårligere mørkesyn for deg? Operasjonen er ikke reversibel, og du kan ikke angre.

Jeg ville ikke tatt sjansen. Da hadde jeg heller gått med linser når jeg kunne og briller hjemme, i helgene o.l. Det er ikke verdt å gamble med synet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...