AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Jeg ønsker å kjøpe min første leilighet om kanskje et års tid. Jeg har ingen egenkapital, kun ca. 50 000 på BSU, men mine foreldre har tilbudt seg å ta opp lån på huset som egenkapital. Fra neste år kommer jeg til å tjene rundt 600 000, og det er en sikker jobb. Jeg har rundt 300 000 i lånekasselån. Hvilket prisnivå tror dere jeg kan legge meg på når det gjelder leilighetskjøp? Vil jeg kunne kjøpe noe til f.eks. 2 millioner? Har tenkt å følge litt med på prisene i de delene av Oslo jeg kunne tenke meg å kjøpe i, for å se litt hva jeg kan forvente meg. Anonymous poster hash: 2aba1...554
Rosa Sitron Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Jeg ønsker å kjøpe min første leilighet om kanskje et års tid. Jeg har ingen egenkapital, kun ca. 50 000 på BSU, men mine foreldre har tilbudt seg å ta opp lån på huset som egenkapital. Fra neste år kommer jeg til å tjene rundt 600 000, og det er en sikker jobb. Jeg har rundt 300 000 i lånekasselån. Hvilket prisnivå tror dere jeg kan legge meg på når det gjelder leilighetskjøp? Vil jeg kunne kjøpe noe til f.eks. 2 millioner? Har tenkt å følge litt med på prisene i de delene av Oslo jeg kunne tenke meg å kjøpe i, for å se litt hva jeg kan forvente meg. Anonymous poster hash: 2aba1...554 Hva annet har du av utgifter?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Hva annet har du av utgifter? Bortsett fra lånekasselån har jeg ikke noe annet enn vanlige levekostnader. Anonymous poster hash: 2aba1...554
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Kan vel også legge til at jeg kommer selvsagt til å fortsette å spare på BSU frem til et evt. kjøp. Anonymous poster hash: 2aba1...554
Gjest Bud Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Det smarteste du gjør er å fortsette å leve som fattig student i et år til hvor du sparer alt du kan for så å cashe ut studielånet og spare endel endel egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #6 Skrevet 5. august 2013 Det smarteste du gjør er å fortsette å leve som fattig student i et år til hvor du sparer alt du kan for så å cashe ut studielånet og spare endel endel egenkapital. Hvorfor cashe ut studielånet?Anonymous poster hash: be904...1d4 9
liv Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Du kan vel klare å kjøpe for 3*600 000 - studielån + egenkapital... (Ink fellesgjeld)
Zzyzx Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 (endret) Med 600 000 i årsinntekt er det svært lite sannsynlig at banken holder seg til x3-"regelen". PS: Skandiabanken har en fin "kalkulator", der du etter å ha lagt inn tallene får opp hvor mye de sannsynligvis vil gi deg i lån: https://www.skandiabanken.no/Lan/Kalkulatorer/SelectLoanType/ Endret 5. august 2013 av Zzyzx 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #9 Skrevet 5. august 2013 Jeg ønsker å kjøpe min første leilighet om kanskje et års tid. Jeg har ingen egenkapital, kun ca. 50 000 på BSU, men mine foreldre har tilbudt seg å ta opp lån på huset som egenkapital. Fra neste år kommer jeg til å tjene rundt 600 000, og det er en sikker jobb. Jeg har rundt 300 000 i lånekasselån. Hvilket prisnivå tror dere jeg kan legge meg på når det gjelder leilighetskjøp? Vil jeg kunne kjøpe noe til f.eks. 2 millioner? Har tenkt å følge litt med på prisene i de delene av Oslo jeg kunne tenke meg å kjøpe i, for å se litt hva jeg kan forvente meg. Anonymous poster hash: 2aba1...554 Dersom du kun har vanlige utgifter til 1 person (rundt 10.000 i mnd eksklusivt boutgifter) har du et enormt betalingspotensiale. Det er selvsagt noe du selv må vurdere her: vil du bo for mye eller lite av inntekten, vil du reise, etc, men i utgangspunktet ser jeg ingenting i veien for å overbevise banken o 4-5x inntekt i lån. Da må du nok legge frem et regnestykke på levekostnader og gi inntrykk av å være generelt i god kontroll over økonomien og ha satt deg inn i lån og rentekostnader mer enn nå, men du har jo et år til å gjøre research på - de gir ikke 4-5x inntekt til folk som kommer og spør "hvor mye de kan få", men om du sier at du trenger sum x og viser til at du kan betjene renter (8-10%) og avdrag på det så leverer de over den summen du vil ha. Selvsagt spørs det også hvor mye foreldrene dine vil gi i egenkapital - for deg selv så føles det kanskje best å spare et år (greier 15% egenkap på et år med den inntekten) og klare egenkapitalen uten deres hjelp? Anonymous poster hash: f5e85...548
pressplay Skrevet 5. august 2013 #10 Skrevet 5. august 2013 Det smarteste du gjør er å fortsette å leve som fattig student i et år til hvor du sparer alt du kan for så å cashe ut studielånet og spare endel endel egenkapital. Hvordan er dette det smarteste? For det første vil det ta lengre tid å spare seg opp til egenkapital hvis man betaler ned studielånet først. For det andre er studielånet et bedre lån enn banklån av flere grunner. Det finnes med andre ord ingen grunn til å betale ned studielånet før man tar opp boliglån. Å bo som en student noen år etter studiet er et godt tips. 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 Hvordan er dette det smarteste? For det første vil det ta lengre tid å spare seg opp til egenkapital hvis man betaler ned studielånet først. For det andre er studielånet et bedre lån enn banklån av flere grunner. Det finnes med andre ord ingen grunn til å betale ned studielånet før man tar opp boliglån. Å bo som en student noen år etter studiet er et godt tips. Må si meg enig med dette. Da jeg søkte lån så anbefalte absolutt alle banker at jeg beholdt studielånet og fortsatte å spare i BSU til jeg nådde grensa/maksalder hvis jeg hadde noen som helst mulighet til det. De spurte meg rett ut om jeg hadde noen mulighet til å få privat lån for å øke egenandelen min, slik at jeg skulle slippe å bruke av BSU-en før jeg måtte. Anonymous poster hash: 04ac9...ff8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #12 Skrevet 5. august 2013 Det smarteste du gjør er å fortsette å leve som fattig student i et år til hvor du sparer alt du kan for så å cashe ut studielånet og spare endel endel egenkapital. Lurt å leve nøkternt, men man må som regel ikke finne på betale ned studielånet først, det er som regel det gunstigste lånet man har. Anonymous poster hash: 200a0...253
Gjest Bud Skrevet 5. august 2013 #13 Skrevet 5. august 2013 Hvordan er dette det smarteste? For det første vil det ta lengre tid å spare seg opp til egenkapital hvis man betaler ned studielånet først. For det andre er studielånet et bedre lån enn banklån av flere grunner. Det finnes med andre ord ingen grunn til å betale ned studielånet før man tar opp boliglån. Å bo som en student noen år etter studiet er et godt tips. Lurt å leve nøkternt, men man må som regel ikke finne på betale ned studielånet først, det er som regel det gunstigste lånet man har. Anonymous poster hash: 200a0...253 Å ha flere lån er aldri gunstig, en bank bryr seg heller om at folk har lite egenkapital og null lån enn at man har lån og noe mer egenkapital. TS ligger an til å tjene seksundretusen så det er ingen grunn til å la vær å betale ned studielånet bare fordi det er gunstigere med studielå enn enkelte andre lån.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #14 Skrevet 5. august 2013 Å ha flere lån er aldri gunstig, en bank bryr seg heller om at folk har lite egenkapital og null lån enn at man har lån og noe mer egenkapital. TS ligger an til å tjene seksundretusen så det er ingen grunn til å la vær å betale ned studielånet bare fordi det er gunstigere med studielå enn enkelte andre lån. Den må du forklare nærmere. Alle bankene jeg var i kontakt med brød seg i svært liten grad om studielånet mitt. Studielånet har ikke bare gunstige betingelser på rente, det kan også slettes ved varig uføre og død, noe som gjør at bankene dermed får større sikkerhet for sitt eget lån om noe skulle skje med deg. AV de 4-5 bankene jeg var i kontakt med, så var det ingen som anbefalte meg å betale ned studielånet mitt før jeg kjøpte bolig. Det sier faktisk en hel del! Anonymous poster hash: 04ac9...ff8 3
JayGatsby Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 Da har du ca. 33k utbetalt i måneden. Det er bra!. Ca. 1500 til LK. Burde kunne få låne 2.5k da, men du bør ha EK slik at banken har sikkerhet. Om du har 400k i EK kan du gå for en bolig til 2.8 mill kanskje.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #16 Skrevet 5. august 2013 Å ha flere lån er aldri gunstig, en bank bryr seg heller om at folk har lite egenkapital og null lån enn at man har lån og noe mer egenkapital. TS ligger an til å tjene seksundretusen så det er ingen grunn til å la vær å betale ned studielånet bare fordi det er gunstigere med studielå enn enkelte andre lån. Det er bedre med 600k i egenkapital + studielån enn 300k i egenkapital. Anonymous poster hash: be904...1d4 4
Gjest Bud Skrevet 5. august 2013 #17 Skrevet 5. august 2013 Det er bedre med 600k i egenkapital + studielån enn 300k i egenkapital.Anonymous poster hash: be904...1d4 E du klar over over hvor mye man betaler i renter på et lån til feks tre mill?! Klart banken vil låne ut masse penger til en med studielån som har planer om å betale studielånet over lang tid -det tyder på at vedkommende vil betale boliglånet over lang tid også. Ergo blir det mer renteinntekter til banken. Tenk litt lengre enn til i morgen, du skal leve om 40 år også. Jada, det finnes mange motargumenter mot påstanden min slik som inflasjon og bla bla, men ingen vet hva morgendagen bringer, derfor vil jeg råde TS og alle andre til å kvitte seg med alle lån fortløpende.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #18 Skrevet 5. august 2013 E du klar over over hvor mye man betaler i renter på et lån til feks tre mill?! Klart banken vil låne ut masse penger til en med studielån som har planer om å betale studielånet over lang tid -det tyder på at vedkommende vil betale boliglånet over lang tid også. Ergo blir det mer renteinntekter til banken. Tenk litt lengre enn til i morgen, du skal leve om 40 år også. Jada, det finnes mange motargumenter mot påstanden min slik som inflasjon og bla bla, men ingen vet hva morgendagen bringer, derfor vil jeg råde TS og alle andre til å kvitte seg med alle lån fortløpende. Det er med den tankegangen uansett bedre å betale ned huslånet fortest mulig for å la studielånet vare lengst mulig. Anonymous poster hash: be904...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #19 Skrevet 5. august 2013 E du klar over over hvor mye man betaler i renter på et lån til feks tre mill?! Klart banken vil låne ut masse penger til en med studielån som har planer om å betale studielånet over lang tid -det tyder på at vedkommende vil betale boliglånet over lang tid også. Ergo blir det mer renteinntekter til banken. Tenk litt lengre enn til i morgen, du skal leve om 40 år også. Jada, det finnes mange motargumenter mot påstanden min slik som inflasjon og bla bla, men ingen vet hva morgendagen bringer, derfor vil jeg råde TS og alle andre til å kvitte seg med alle lån fortløpende. Jeg sier da overhodet ingenting om dette Betal ned på lån så fort du bare klarer, det har jeg også tenkt å gjøre, men jeg vil alltid betale ned det lånet med dårligst betingelser først. Når det står mellom huslån og studielån, så er det ingen tvil om at huslånet er det lånet med dårligst betingelser. Med mindre du kan vise til en bank som sletter hele eller deler av lånet ditt om du blir varig ufør eller dør? ikke? Der var det jeg trodde.Anonymous poster hash: 04ac9...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #20 Skrevet 5. august 2013 Jeg sier da overhodet ingenting om dette Betal ned på lån så fort du bare klarer, det har jeg også tenkt å gjøre, men jeg vil alltid betale ned det lånet med dårligst betingelser først. Når det står mellom huslån og studielån, så er det ingen tvil om at huslånet er det lånet med dårligst betingelser. Med mindre du kan vise til en bank som sletter hele eller deler av lånet ditt om du blir varig ufør eller dør? ikke? Der var det jeg trodde.Anonymous poster hash: 04ac9...ff8 Å betale ned boliglånet så fort som en klarer er (som å betale ned studielånet så fort en klarer) ikke noe entydig godt råd. Akkurat nå kan du få høyere rente på vanlig innskudd enn du har på både boliglån og studielån, så rådet pr i dag er: betal det du må på lånet og sett resten på en høyrentekonto (finnes høyere avkastning, men da beveger vi oss ut på markedet risiko, så ser bort fra det) til lånerenten igjen stiger over innskuddsrenten. Men en bør spare så fort en klarer. Anonymous poster hash: f5e85...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå