Gå til innhold

Er du medlem i «mamma-mafiaen» ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trude Mostue ble hetset av «mamma-mafiaen» da hun fortalte at hun skulle være hjemme med sitt nyfødte barn i et par år.

http://www.kjendis.no/2013/08/04/kjendis/trude_mostue/barn/familie/politikk/28524714/

Jeg har også hørt mange andre mødre ta skikkelig av om noen gjør noe de selv ikke ville gjort.

Hva tenker du om mødre som føler det er på sin plass å protestere mot andres måter å løse ting på ???

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg husker, gikk det opprinnelige intervjuet ut på at Trude Mostue satt i sin timillionersvilla med au pair og hevdet at mødre burde være hjemme med barna sine siden det er best for dem, og alt går bare man prioriterer litt. Eller noe i den dur.

Anser meg for å være langt unna noen mamma-mafia, men at folk ble provoserte over den saken der forstår jeg faktisk godt.

Anonymous poster hash: fc4b5...a8c
  • Liker 28
Skrevet

Jeg synes alle skal få velge selv, men kan som AB i innlegg #2 bli provosert av den type utsagn fra mennesker som vedlig tydelig lever med vesentlig bedre økonomi enn "normalen". Det virker lettvint å sitte i den situasjonen at man kan ansette folk til å passe barna sine, og samtidig ai at "alle klarer sånn og slik". Det blir litt som hun som mente alle kunne klare å ta seg sammen og prioritere mer trening, samtidig som det kom frem i artikkelen at hun hadde au pair til å passe barnet og vaskehjelp. Husker ikke hvem dette var, men husker det be en sak rundt hva hun hadde ment med å si at man kan bare ta seg sammen iallefall.

Jeg er enig i, og har erfart, at mye går med prioriteringer, men ser det ikke som min oppgave å si at "alle klarer å jobbe 130%, skrive bacheloroppgave og ha aleneansvar for barn, det klarte nemlig jeg!". Det handler litt om å se at de aller, aller fleste foreldre tross alt gjør sitt beste for barna sine med de midlene de har.

• Liker 8
Gjest rabrabara
Skrevet

Det var vel hun som gikk ut mot mødre som puttet sine barn i barnehage så vidt jeg husker. Da må hun kanskje regne med noen reaksjoner?

For øvrig lei av at kvinner fremstiller seg selv og sitt kjønn som kranglete, smålige og usolidariske. Lei av hele debatten. Gjør egne valg, som du mener er best for deg og dine, nok sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke snakke om det. Omerta vet du!

Anonymous poster hash: 60d7d...e47
Skrevet

Det er rart at dere ikke er åpne med hverandre om dette monsteret, for jeg har sett selv at det eksisterer i beste velgående.

Jeg har ikke barn så jeg sier ikke noe på andres oppførsel. Bare kjenner det er alt for mange mødere som later som det ikke eksisterer.

Skrevet

Så vidt jeg husker, gikk det opprinnelige intervjuet ut på at Trude Mostue satt i sin timillionersvilla med au pair og hevdet at mødre burde være hjemme med barna sine siden det er best for dem, og alt går bare man prioriterer litt. Eller noe i den dur.

Anser meg for å være langt unna noen mamma-mafia, men at folk ble provoserte over den saken der forstår jeg faktisk godt.

Jepp både henne og Marte Krogh virker ikke helt nede på jorden ilag med oss andre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

http://www.kjendis.no/2011/10/20/kjendis/dyr/innenriks/likestilling/tv-kjendis/18696949/

Dette er den opprinnelige artikkelen. Det handler jo ikke om at hun ble hetset for at hun ikke har barn i barnehage, men at hun mener et alle har råd til å være hjemme med barna lenge.

Jeg er den som tjener mest i vår familie, om jeg skulle være hjemme måtte vi altså kutte intnektene våre med nesten 2/3. Derfor blir noen av oss veldig irriterte når fruer som bor i villaer til 17 millioner og har hatt au per, kan si noe om at de aller fleste i dag har mulighet til å være hjemme, og at det er et valg å ha barnet i barnehage. Det er nemlig ikke det for alle.

Anonymous poster hash: 20567...49f
  • Liker 10
Skrevet

Sitat fra artikkelen: "Hun mener det er en ukultur at norske kvinner nærmest blir presset til å ha ettåringer i barnehagen." Det er jeg enig i. Man blir uglesett om man som mor ikke går ut i full jobb igjen etter et år. Selv om de færreste har like god økonomi som Mostue, så tror jeg også at gjennomsnittsfamilien sikkert hadde klart å jobbe litt mindre og tilbringe litt mer tid med barna. Det er tross alt froeldrene som bør ha hovedansvaret for å oppdra barna, ikke barnehagen. Når vi får barn håper jeg at både jeg og mannen kan gå ned til 60-70% stilling, så vi får vært mer hjemme. Også har bestemor veldig lyst til å passe barnet den dagen som er igjen. (Det har hun sagt, selv om hun tror vi ikke ønsker barn ennå :P ) Da trenger vi ikke barnehage før 3-års alderen :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et vanlig hus i den byen jeg er fra (som består av Oslo vest og Bærum) koster idag omtrent ti millioner, så hva er huset hennes å henge seg opp i? Høres ut som et helt vanlig hus spør du meg.

Anonymous poster hash: 852d1...b22

Skrevet

Et vanlig hus i den byen jeg er fra (som består av Oslo vest og Bærum) koster idag omtrent ti millioner, så hva er huset hennes å henge seg opp i? Høres ut som et helt vanlig hus spør du meg.

Anonymous poster hash: 852d1...b22

De fleste bor ikke i Oslo Vest, og ikke i hus til 17 mill. Det sier noe om at hun har økonomisk valgfrihet i langt større grad enn den jevne mamma. Det er blærete å gå ut i media og anbefale sine valg for alle, når de er utenfor rekkevidde for nesten alle. Klart det er lett og koselig å være hjemmeværende når man har vaskehjelp og au pair. Det skulle jeg også klart, lett! Mostue forstår ikke at hun faktisk ikke har valgt en vanskelig løsning, men en lett en.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men kan forstå at folk blir provosert av slike utsagn fra mennesker i en veldig privilegert situasjon. Enten det er snakk om hvordan man skal oppdra barna sine, eller andre ting som faktisk ikke er gjennomførbare om man lever et "gjennomsnittsliv". Nå mener jeg ikke det er feil å være kritisk til hvor tidlig barn blir sendt i barnehage, eller at det er provoserende i seg selv å be folk tenke over om de kan velge annerledes for å få mer tid med familie og barn. Jeg har selv valgt litt alternativt i forhold til hvor mye (lite) penger jeg bruker på bolig, og om jeg skulle få barn ville jeg/vi i hvert fall vurdert om en av oss kunne jobbe mindre over en lengre periode. Føler ikke jeg har fått mye pepper for å lufte disse tankene, så jeg tror det er mer ståstedet det uttales fra og hvor lite forståelse det virker som enkelte har for andres liv? Litt som hun franske dronninga som lurte på hvorfor ikke de fattige spiste kaker, når de manglet brød.

Ellers tror jeg nok mamma-mafiaen kan være problematisk på andre områder. Amming, soverutiner, kosthold/dietter osv.

Anonymous poster hash: 0b778...8d7
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke opplevd å bli sett ned på eller få stygge blikk når jeg valgte å være hjemme til sønnen vår var nesten 2,5 år. Jeg fikk stort sett oppmuntrende kommentarer om at det er jo bra.

Økonomien var mildt sagt dårlig, var vi heldige gikk vi i null, men det var et valg vi tok. Men jeg sier da ikke at andre skal gjøre det samme. Det får være opp til hver enkelt.

Men det blir for dumt å sitte på sin høye hest å fortelle andre hvordan det skal gjøres, "fordi det har jeg gjort."

Anonymous poster hash: 03a70...274
  • Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Hva tenker du om mødre som føler det er på sin plass å protestere mot andres måter å løse ting på ???

Jeg tenker at det er mange måter å gi barn en god oppvekst på. Det er mulig å jobbe og gi barna trygge og gode rammer. Hvis andre vil være hjemme så er det helt greit for meg.

Det Trude Mostue gjorde var å si at kvinner ikke bør få barn hvis de ikke kan være hjemme hos dem når de er små. Det er noe annet enn å fortelle at hun selv skal være hjemme i mer enn ett år. Hun sier at flertallet av norske mødre er udugelige og burde ikke hatt barn, ikke rart folk ble fornærma...

• Liker 2
Skrevet

Hun sier at flertallet av norske mødre er udugelige og burde ikke hatt barn, ikke rart folk ble fornærma...

Jeg hadde ikke blitt fornærma, da jeg vet jeg selv ikke er uduglig.

Når dere hører noen i deres krets/barnehage-foreldre osv har holdninger mot andre som er ute av kontroll, - Hva gjør du da? Sier dere ikke i mot? Ber dere ikke noen passe på hva de egentlig sier om folk de ikke kjenner?

Jeg har hørt foreldre klare å lire av seg. Og uten å vite om det stemmer en gang... Vet ikke alltid hva jeg skal gjøre. Har dere noen gode forslag?

jeg vil ikke fore dette monsteret.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg merker barnehagepresset! Jeg en gutt på 13 mnder nå og jeg merker at de fleste bare antar/forventer at han skal begynne i barnehage nå. Mens jeg har bestemt meg for å være hjemme med han til han er 2 år. Fordi jeg har mulighet til det. Det typiske jeg får fra mødre er at "De har så godt av å være i barnehage." Og det er jeg delvis enig i. Men jeg tror ikke at barnehage før de er 2 år er for barnet sin del, det er vel mest for foreldrene. Ikke misforstå, jeg har full forståelse for at mange ikke har noe valgt og må ha barnet i barnehagen fra 1 år. Men jeg tror ikke barnet har særlig utbytte av det før 2 års alder, selv om det nok heller ikke er skadelig.

Anonymous poster hash: 416ec...e0b

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke med i mamma-mafiaen. Har to små barn selv og hvordan vi legger opp hverdagen er vårt valg, og ikke alle andres. Jeg ser både positive og negative sider med å gå hjemme med barna og det å sende dem i barnehagen. Tenker det er opp til hver enkelt å ta det valget.

Men at det er et vanskelig valg har jeg full forståelse for, så jeg tenker at man bør ikke gjøre slike valg enda verre med å påføre enda mer dårlig samvittighet enn det de fleste mammaer allerede har! Og muligheten til å velge er ikke like reell for alle!!

I stedet for å kritisere så burdte vi heller støtte hverandre. Det er tøft å være mamma og ikke sitte på alle svar.

Jeg skjønner at folk reagerer på

AnonymBruker
Skrevet

Når dere hører noen i deres krets/barnehage-foreldre osv har holdninger mot andre som er ute av kontroll, - Hva gjør du da? Sier dere ikke i mot? Ber dere ikke noen passe på hva de egentlig sier om folk de ikke kjenner?

Jeg har hørt foreldre klare å lire av seg. Og uten å vite om det stemmer en gang... Vet ikke alltid hva jeg skal gjøre. Har dere noen gode forslag?

jeg vil ikke fore dette monsteret.

Men hva har dette med "mammamafiaen" å gjøre? Du kan vel heller starte en egen tråd om du har en spesifikk problemstilling ut over det du spør om i startinnlegget. Ut over det så skjønner jeg heller ikke helt hva du spør om...

Anonymous poster hash: 20567...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trude Mostue ble hetset av «mamma-mafiaen» da hun fortalte at hun skulle være hjemme med sitt nyfødte barn i et par år.

http://www.kjendis.no/2013/08/04/kjendis/trude_mostue/barn/familie/politikk/28524714/

Jeg har også hørt mange andre mødre ta skikkelig av om noen gjør noe de selv ikke ville gjort.

"Mamma-mafiaen" er det bare å ignorere fullstendig. Er selv alenemor til to, og har ikke alltid tid til å lage middag fra bunnen av eller reise til fjells tidlig lørdagsmorgen, men barna mine er harmoniske og glade, sunne og friske, og det er det viktigste.

Anonymous poster hash: 72eba...fba

• Liker 1
Skrevet

Det er "kan de ikke bare spise kake?"-holdningen som provoserer.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...