AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Helt fra vi fikk vår lille valp (Er 1 år nå) har det vært tydelig at den har forsøkt å klatre på rangstigen. Allerede et par dager etter at den kom i hus så vi tegn til dette. Den hoppet opp på bordet for dermed å komme høyere opp. Dette var åpenbart et forsøk på å komme høyere opp, og var allerede på dette tidspunktet høyere enn minstemann i huset (1,5 år) når han satt på gulvet og lekte med biler. Å få valpen til å forstå rangordningen har siden vært helt håpløst. Den er notorisk på jakt etter å klatre oppover. Dette har vi flere eksempler på. Bl.a. skjønner den ikke at den ikke skal få middag før etter at husfolket har spist slik at den skal forstå at den er sist i rekken. Når vi setter oss til bords og spiser uten å gi den mat, fyker den rundt i huset og leter etter mat, og til slutt ender den opp i forsekken og forsyner seg selv. Når vi kommer hjem hilser vi ikke på hunden for å få den til å forstå at den er nederst i rangen. Hvis barna er hjemme hilser vi først på dem, og deretter forsiktig på hunden, blir den for ivrig, gir vi den et lite klaps over øra og roper FY! Hvis den har vært alene hjemme har vi begynt å praktisere, både vi og barna, alt etter hvem som kommer hjem først, at vi hilser på potteplantene før vi hilser på hunden, dette for å få den til å forstå dens plass i rangstigen. Hvis det for anledningen ikke er potteplanter i huset (f.eks. at de har visnet), hilser vi på andre ting. f.eks. kjøleskapet eller vedovnen. Dette har vært svært lite vellykket. Da pisser den som regel på matta. Rett foran oss. Snakk om frekkhet. Men her gjelder det bare å være konsekvent. Dotreningen er et kapittel for seg selv. Her har vi kjørt en hard linje for å få hunden til å forstå sin egen plass i do-rang-stigen. Kun husfolket får pisse inne. Far står og pisser, mor og barn sitter og pisser, mens hunden som er sist i rangordningen pisser selvsagt ute. Dette har den aldri forstått, og pisser og driter fortsatt inne. Dette er noe merkelig, siden vi er svært konsekvente når den gjør fra seg inne. Da brøler vi først NEI! og deretter JEG ER SJEFEN! før vi til slutt trykker snuten ned i pisset/avføringen og kaster den på dør. Dette har heller ikke fungert til tross for at vi har vært konsekvente på dette. Vi har nemlig hørt at det å være konsekvent er veien å gå i hundeholdet. Og nå i det siste har hunden begynt å oppføre seg svært merkelig. Hver gang den har pisset eller bæsjet, trykker den nesa ned i etterlatenskapene og fyker på dør! Den har ikke forstått mye av rangordningen, det skal være sikkert. Hunden ligger i lukket bur om natta, og også i løpet av flere perioder om dagen. Dette for at den skal forstå rangordningen og sin plass i flokken. Da hyler og piper den som besatt og gnager på buret. I løpet av ett år har den tygget i stykker 8 bur. Dette tolker vi dithen at den forsøker å komme seg ut av buret for å klatre videre oppover rangstigen, siden det er problematisk å klatre i rangen inne i buret, noe som jo selvsagt er en av årsakene til at vi har den i bur. Eneste fordelen med buret hittil er at den ikke er plaget med tannstein. Dette mener vi er fordi den har fått brukt tennene såpass mye på buret. Her om dagen observerte vi at hunden stod oppe på spisebordet. Når den står oppreist på spisebordet er den høyere enn samtlige i husstanden bortsett fra mannen (Vi er av samisk ætt og er derfor noe småvokste). Vi fryktet umiddelbart at hunden da hadde kommet seg opp på 2. plass i rangordningen, og vi fikk rett. For rett etterpå, snudden den ræva til og dreit ei skikkelig bombe som landet med et splæsh på stuematta. Jeg har aldri hørt om hunder som gjør slikt, og det er derfor mye som tyder på at den har lyktes i å komme seg opp på rangstigen til tross for at vi har vært konsekvente sjefer. Man kan trygt si at det å ha hund ikke er for amatører. Heldigvis har vi lest bøker og forstått dette med rangordning. Den siste boka vi leste ble første gang utgitt i 1978, men den ble trykket opp i et nytt opplag for 2 år siden. Vi var heldige som fikk tak i boka, da dette opplaget kun bestod av 17 bøker Og ikke minst har vi forstått at man skal være tålmodige. Hunden er tross alt bare 1 år gammel og vi skjønner at dette vil ta sin tid. Utetrening har det ikke blitt så mye av enda, og den er elendig på innkalling. Dette tror vi kommer av at den har klatret på rangstigen. For å få den til å forstå at den skal være nederst i rangstigen har vi løftet den etter nakkeskinnet når den ikke har kommet inn på innkalling. Men vi tror det vil bruke litt tid på dette også, for forrige gang vi prøvde innkalling, kom den heller ikke. Tvert i mot så sprang den motsatt vei, og endte opp med å drite på ei myr. Kanskje den endelig har lært seg at man driter ute? Anonymous poster hash: 8294c...e30 Anonymous poster hash: 8294c...e30 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Ett ord: Dyremishandlere! Jeg er forsiktig med å slenge ut beskyldninger om trolling, men jeg håper for guds skyld at denne tråden er en trolletråd. Morsom lesning er det ikke. Anonymous poster hash: 420b6...472 12
katt1 Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Ungene deres kommer også i trassalderen,hva blir demmes straff da. Nei ,dere skulle ikke hatt hund 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #6 Skrevet 5. august 2013 For en dårlig trolletråd. Anonymous poster hash: 713cb...1d3 7
Gjest Rori Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 Jeg klarte ikke lese hele innlegget ditt engang fordi jeg ble forbannet. Fy f**n, du skulle ALDRI hatt hund! Håper for din skyld at dette bare er svada og trolling. Dyremishandler er du!!!! 2
Gjest Murica Skrevet 5. august 2013 #9 Skrevet 5. august 2013 Jeg tror og håper dette er en trolletråd. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #10 Skrevet 5. august 2013 Jeg gir opp........ TSAnonymous poster hash: 8294c...e30 3
Skjoldmøy Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 Fantastisk TS! Rett og slett fantastisk. Nå kan jeg trygt ta ferie fra KG ei ukes tid, i visshet om at det fortsatt finnes brukere med språket i sin makt. (OG brukere som ikke evner å lese annet enn ord på rekke) You made my day! 6
absinthia Skrevet 5. august 2013 #12 Skrevet 5. august 2013 Haha.. Troll! Du har brukt omtrent alle mulige dårlige eksempel som blir skrevet i hundevøker til skrekk og advarsel! 2
Skjoldmøy Skrevet 5. august 2013 #13 Skrevet 5. august 2013 Dette er ikke noe troll, det er en ironisk tekst fra øverste hylle! 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 Jeg har et ord som kommer opp når jeg leser dette og det er Dyremishandling! Vi fikk valp i vinter og har gjort alt det totalt motsatte av det dere har gjort og her går alt kjempebra. Slevsagt skjer det tisse/bæsjeuhell inne med en valp. Oftest er dette min feil fordi det har gått litt for lenge siden forrige tissetur og jeg overser det og tørker det bort. Tisser hun ute roser jeg henne. Positiv forsterkning er stikkordet her i huset, belønne ønsket atferd! Om natten sover hun i sengen sin, ikke i lukket bur. Hun legger seg automatisk der hver kveld og sover natten gjennom. Dere gjør hundeoppdragelsen vanskelig for dere selv og som tortur for deres hund. Håper noen ser dette og tar affære. Det er ikke akseptabelt. Dette med rang er et gammeldags syn som og det finnes andre måter å se dette på. Man kan ikke sammenligne hund og menneske sammen med hvordan ulver i flokk lever. Hunden vil vere en del av flokken din, ikke en understått som ikke er verdt noe. Den skjønner ikke hvorfor den blir utestengt. Den viser dere kjærlighet og samhold men dere gir den ingenting tilbake! Håper det innlegget er bare oppsinn, har vanskelig for å tro at noen kan være så ondsinnet og dumme. Hvorfor har dere skaffet dere hund?? Du bør ta en titt innom denne siden for å få bedre innsikt i hundepsykologi: http://hundepsykolog.blogspot.no/ Anonymous poster hash: bdeba...006 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. august 2013 #16 Skrevet 5. august 2013 Fantastisk TS! Rett og slett fantastisk. Nå kan jeg trygt ta ferie fra KG ei ukes tid, i visshet om at det fortsatt finnes brukere med språket i sin makt. (OG brukere som ikke evner å lese annet enn ord på rekke) You made my day! Enig! Tenkte først "stakkars hund" men så kom jeg til potteplantene... 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #18 Skrevet 5. august 2013 Enig! Tenkte først "stakkars hund" men så kom jeg til potteplantene... Jeg knakk da jeg kom til det med sameætt... Anonymous poster hash: fa79d...652 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #20 Skrevet 5. august 2013 Haha! Jeg så ordet rangstigen og tenkte, dette kan bli morsomt! Herlig ironi Anonymous poster hash: a4007...d74 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå